سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

چرا پروژه "دژ پرنده روس" شکست خورد؟ + تصاویر

هواپیمای "کالینین-کا 7" نقش مهمی در انتقال تجهیزات و ادوات نظامی برای اتحاد جماهیر شوروی سابق داشت.

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  هواپیماهای ترابری نقش مهمی در انتقال ادوات و تجهیزات نظامی در جنگ های در مقیاس بزرگ دارند و این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

هواپیماهای غول پیکر اتحاد جماهیر شوروی سابق به خوبی توانسته در دوران جنگ های جهانی نقش خود را ایفا کند و در این پروسه برخی هواپیماهای ترابری نیز در این کشور (که بعدا فروپاشید) تولید شده است.

یکی از این هواپیماها  "کالینین-کا 7" است که  نقش مهمی را  در  انتقال تجهیزات و  ادوات نظامی برای  "اتحاد جماهیر شوروی سابق" ایفا کرده است.



**مشخصات هواپیمای "کالینین کا 7"

ابر هواپیمای kalinin 7 که به دژ پرنده روس هم معروف است  در سال 1930 و در اتحاد جماهیر شوروی سابق  طراحی و تولید شد و اولین پرواز رسمی اش را در سال 1933 انجام داد. طراح آن یکی از فعالان و پیشگامان صنایع هوایی در جنگ اول جهانی به نام "کنستانتین کالینین"  بود.







این هواپیما دارای دو اتاقک غیر معمول و تا حدی نا آشنا، در زیر بالها به عنوان ارابهٔ فرود و جایگاه حامل تیر بار سنگین بود. این پرنده، بزرگترین نوع هواپیمای ساخته شده قبل از دوران موتورهای جت به شمار می رود که حتی در مقایسه با بمب افکن  "بی -52 " هم از مساحت بال بیشتری برخوردار است؛ هر چند طول بالهایش اندکی از آن کمتر است.

در ساخت این "ابرهواپیما" از آلیاژ ویژه ای  بهره برده شده بود و طراحی اولیه آن بر پایه ی شش موتور ملخی انجام شد. هرچند این تعداد موتور در نهایت به دوازده موتور افزایش یافت و توسعه این هواپیما منجر به بهبود بهره‌دهی آن شد. 


نکته غیر معمول در آن وجود دو اتاقک بزرگ به عنوان ارابهٔ فرود و محل تیربارهای سنگین در زیر بالها بود و کمترین تعداد خدمه پرواز هم 11 نفر و تعداد مسافرین در مدل طراحی شده،  برای نوع مسافربری آن 120 نفر ذکر شده است.

 ازاین پرنده تنها یک فروند ساخته شد و این پروژه پس از ده پرواز موفقیت آمیز و یک سانحه فنی ادامه یافت و پس از پرواز یازدهم (که منجر به کشته شدن 15 نفر شد) بود که این طرح برای همیشه مسکوت ماند و فرصت ادامه ی فعالیت را نیافت.


این هواپیما دارای 8 سلاح 7.62 میلی متری و 8 سلاح 20 میلی متری بوده که دارای  توانایی حمل 9 هزار و 600 کیلو گرم سلاح است . یکی از مشکلات این هواپیما در اولین پروازها مشکلات ناشی از  لرزش شدید بال ها بوده که به مرور این مشکل حل شده است.




**برد عملیاتی هواپیمای "کالینین"

سایت "اوی استار (Aviastar)" درباره هواپیمای غول پیکر "کالینین کا-7 (Kalinin K-7) " عنوان داشت: این هواپیما در زمان جنگ جهانی اول ساخته شد که یک هواگرد دو منظوره (بمبر-ترابری) است و قابلیت های ویژه ای دارد.

این سایت با اشاره به اینکه موتور هواپیمای  "کالینین کا-7 (Kalinin K-7) " از بمب افکن های راهبردی "بی 52" بزرگتر است یاد آور شد:  در پروازهای اولیه این هواپیمای غول پیکر لرزش هایی در بال ها دیده می شد که به مرور رفع گردید.








سایت "اوی استار (Aviastar)" با اشاره به خصوصیات و شرکت سازنده این هواگرد غول پیکر یادآور شد: این "ابر هواپیما" 28 متر طول داشته و بال هایش بیش از 50 متر هستند و 120 مسافر را می تواند حمل کند و بردی بیش از 3 هزار کیلومتر را داراست.

در مجموع  "کالینین کا-7 (Kalinin K-7) "   از "ابرهواپیماهای راهبردی" کرملین"  بوده که توانایی های منحصر به فردی را در انتقال تجهیزات نظامی و نیرو داشته که  البته با شکست پروازهایش ادامه این پروژه با عدم توفیق همراه بود.  

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/




تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Mun
۱۲:۰۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
غول آسا
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
عجب چیز محشری بوده. شبیه ادواتیه ک بشتر تو فیلمای تخیلی میشه دید.