سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

آیا ربا دست از سر بانک‌ها برمی‌دارد؟

بانکداری بدون ربا طرحی است که از سال ها پیش مبنای عمل بانک‌ها قرار گرفته اما پس از تغییرات ناخواسته، جز نامی از آن در عمل باقی نمانده است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان بانکداری اسلامی نوعی از  بانکداری است که در آن احکام اسلام به ویژه موضوع حرام بودن ربا و ربا خواری  رعایت می ‌شود و فعالیت های این گونه بانک ها در قالب اقتصاد اسلامی جای می‌گیرد.

مجلس شورای اسلامی ایران در سال ۱۳۶۲ قانونی را تحت عنوان قانون عملیات بانکی بدون ربا تصویب کرد که از سال ۱۳۶۳ اجرایی شد. بر طبق این قانون در خصوص رفع حرمت ربای قرضی در سپرده گذاری و اخذ سود اینطور آورده شده که سپرده گذاری در بانک، تحت عقد قرض نباشد، بلکه تحت عقودی دیگر مانند وکالت باشد. به این صورت که سپرده گذار، پول خود را تحت عقد وکالت در اختیار بانک قرار می‌دهد و بانک نیز به عنوان وکیل پول را به چرخه اقتصاد وارد کرده و در اموری مانند مضاربه، اجاره به شرط تملیک، معاملات اقساطی، مزارعه، مساقات و ... استفاده می‌کند و در نتیجه، از این تجارت ها سودی حاصل می‌کند. در نهایت بانک به عنوان وکیل، حق‌الزحمه خود را از سود کسر کرده و مابقی را به مشتری تحویل می‌دهد.

در حال حاضر و پس از گذشت سه دهه از آن تاریخ هنوز این قانون مبنای عمل سیستم بانکی است اما متاسفانه  این قانون دچار کاستی ها و مشکلاتی است و  همین قانون دست و پا شکسته هم به طور کامل توسط بانک ها اجرا نمی‌شود.

قانون موجود به خاطر کاستی هایی که داشت و تغییر رویه ها در سطح جامعه کم کم دچار تغییرات ناخواسته ای شد. به طور مثال در قانون اوليه قرار نبود به سپرده‌گذاری سود پرداخت شود اما با مرور زمان با گسترش خدمات بانكداری اين رويه تغيير كرد و سپرده‌گذاران به دنبال دريافت سود رفتند و بانك‌ها هم براي بقای خود مجبور شدند روش‌ها را تغيير داده و به دريافت سود و كارمزد روی آورند.

در اين رابطه علاوه‌ بر اينكه دولت و بانك مركزی، در تلاش بودند پیشنهادهایی ارائه دهند تا این مشکل را حل کنند، بهارستان نشینان هم تاكيد دارند كه طرح اصلاح قانون بانكداری بدون ربا هرچه سریع تر باید  تصويب و نواقص و كاستيی های آن  برطرف شود و رعايت موازين اسلامی در شبكه بانكی كشور مورد توجه قرار گيرد.

بالاخره دولت پیشین وارد این بحث شد و در بانك مركزی و وزارت اقتصاد كارگروه‌هايي تشكيل داد تا  این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دهند اما بعد از تغيير دولت در سال 92 تصميم به بازنگری دوباره گرفته شد و دولتی ها پس از بحث و پیگیری نقطه‌ نظرات خود را به صورت پيش نويس و به  غيررسمي در اختيار مجلس قرار دادند.

محمدحسین فرهنگی طی مصاحبه ای با اشاره به تصویب یک فوریت طرح مربوط به بانکداری بدون ربا گفت: در این طرح خلاءها و نقاط ضعف قانون موجود برطرف شده تا بانکداری بدون ربا شکل عملیاتی‌تری به خود بگیرد.



فرهنگی اظهار کرد: ما در حال حاضر قانون بانکداری اسلامی بدون ربا را داریم اما در عمل و اجرا، بانک‌ها این قانون را درست اجرا نمی‌کنند و برای اینکه خلاءها و اشکالات قانون قبلی رفع شود نیاز به بازنگری در آن وجود دارد.

فرهنگی که از امضاکنندگان این طرح است یادآور شد: در طرح نمایندگان شورای فقهی پیش‌بینی شده که البته این شورا در حال حاضر وجود دارد اما کارکرد مطلوبی ندارد، ضمن اینکه این شورا در قانون پیش‌بینی نشده بود بلکه نظام بانکی آن را پیش‌بینی کرده بود و ما در این طرح جایگاه قانونی به شورای فقهی دادیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس در پایان گفت که نمایندگان در طرح خود تغییراتی در قانون موجود اعمال کردند تا خلاءها و نقاط ضعف آن برطرف شود و قانون بانکداری بدون ربا به شکل عملیاتی‌تری آماده اجرا شود.

محمد حسین میرمحمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تصویب لایحه بانکداری بدون ربا، اظهار داشت: دولت قبلی فقط به گفتمان درباره این موضوع بسنده کرد و دولت جدید نیز قرار بود این لایحه را به مجلس ارائه کند که ظاهرا بانک مرکزی موازین خود را تهیه کرده و به کمیسیون اقتصادی دولت فرستاده است.



وی با اشاره به طرحی که خود مجلس در این باره ارائه کرده است،ادامه داد: در این طرح سعی شده است نکاتی که مورد نظر دولت هم بود را در این طرح بگنجانیم و هیات رییسه انرا اعلام وصول کرد و بر اساس اصل 85 امیدوایم در کمیسیون رای بیاورد تا اجرایی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: در این طرح عقود دو مرتبه تعریف شده است و جایکاه شورای فقهی بانک مرکزی قوت بخشیده شده، نرخ جرایم بانکی مشخص شده و به طور کلی مواردی را که در قانون قبلی مشکل داشته را اصلاح کرده ایم.

میرمحمدی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این طرح جنبه شعاری دارد یا نه، تصریح کرد: این طرح اصلا شعاری نیست و قابل اجرا است منتهی باید بانکها در این راستا قبول زحمت کنند زیرا آنها سالهاست که به شیوه های موجود عادت کرده اند و کمی تغییر رویه دادن برایشان دشوار است.

وی گفت: برای اصلاح رویه بانکداری در کشور کار بسیار خوبی در این طرح انجام شده است و کارشناسان بانک مرکزی و صاحبنظران فقهی در این طرح همه موارد را لحاظ کرده اند و فکر میکنم طرح کاملی ارائه شده است.

در حال حاضر و پس فراز و نشیب های زیاد به نظر می‌رسد این طرح توسط مجلس به اتمام خواهد رسید و امید است طرح اصلاح شده فعلی مانند دفعه قبل دچار تغییرات نا خواسته نشود تا یک بار برای همیشه نظام بانکداری ما اصلاح شده و پرونده آن برای همیشه بسته شود.

انتهای پیام/










تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
هر وقت دارای مشکل میشوم و دعایم مستجاب نمیشود به یاد وام مسکنم میافتم و به سود ان فکر میکنم.خدایا با این ربا چگونه در برابرت انتظار رفع مشکل داشته باشم.عذاب وجدان گرفتم ولی کاری از دستم بر نمیاید
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
فکر کنم 70 هشتاد درصد مردم ایران یا دارند سود بانکی میگیرن یا سود وام های رو که گرفتند رو میدن،پس همه یا پول نزول میدن یا نزول میگیرند
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
بانک وظیفه اش خدمات دهی به مشتری است چون باپول مشتری درپروژه های مختلف سرمایه گذاری میکند وکسب درآمد دارد باید هم به سپرده های مشتری سودپرداخت کند وچون خودبانک های دولتی را دولت تأسیس کرده برای خدمات رسانی وحل مشکل مردم لذا نباید بجزکارمزد سود درصدبالا بگیرند
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
بانکها با این شرایط تحریم که نمیتونن از خارج کشور جذب سرمایه داشته باشند مجبور هستند که دست به این کارا بزنن برای جذب سرمایه داخلی
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
نه این ربا فرق فوکوله و حلال است!
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
جالبه تا چن سال پیش اسمش ربا نبود.
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
آهای بعضی ها که دم از اسلام میزنید بدونید که همه میدونن فقط نام اسلامو یدک میکشید با این بانکداریتون.مردم مظلوم و محتاج گیر آوردین دیگه
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
بنده کارمند بانک هستم و از زمانیکه آقای جوادی سخنانی در این خصوص بیان فرموده اند به فکر پیدا کردن یک شغل دیگه هستم که تا حالا موفق نشدم
اینکه می گویند قوانین بانکداری اسلامی وجود دارد اما به آنهاعمل نمی شود دروغ محض است
هیچ قانون متقنی در این خصوص وجود ندارد
موسسات مالی که هر کدام از آنهابه یک ارگان یا یک شخص ذی نفوذ وابسته اند خارج از هرگونه روال قانونی عمل می کنند و ماورای قانون اند. این موسسات هر روز نرخ بهره را بالا می برند و بانکها نیز مجبورند برای حفظ حیات خود از آنهاتبعیت کنند و نرخ بهره را بالا ببرند
اما در مورد تورم باید اعتراف کرد که سیاستهای پولی کشور شامل موسسات و بانکها باعث بالا رفتن تورم می شود و یکی از علل آن است
عقود اسلامی هم که می گن در قانون وضع شده است اما بانکها بدان عمل نمی کنند دروغ برزگی است زیرا یکی از خصوصیات قانون این است که قابلیت و ضمانت اجرا هم داشته باشد اما در این خصوص چیزهایی ابلاغ میشود که قابل اجرا نیستند مثلا فاکتور گرفتن از مشتری . در مملکتی که ارزش فاکتور به اندازه برگ چغندر هم نیست مثل آب خوردن با پرداخت 5 هزار تومن می شود انواع فاکتورهای جعلی به بانک ارائه داد که هیچ راهی برای تایید اصالت آن وجود ندارد .
خلاصه کلام اینکه ابر و باد و مه و خورشید و فلک در رباخواری بانکها نقش دارند
از مجلس و شواری عالی بانکها و بانک مرکزی و دستهای پشت پرده بگیر تا حضرات صاحبان موسسات و ارگانهای انقلابی و غیره.....
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
اگر مردم نخواهند از بانکها سود بگیرند دیگر بانکها توجیهی برا گرفتن ربا یا سود ودیر کرد از مردم نخواهند داشت از ماست که بر ماست
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
آخه اینا بانک واقعی نیستن بلکه دلالانی هستند که باپول ملت وسرمایه دولت کاسبی میکنند فقط به فکرخودشونند افرادی سراغ دارم یکسال نیست کارمندبانک شده هنوز مجرده ماه دوم ماشینشو خرید بعدش خونه اش ردیف شد وداداجاره ۲۰۰میلیون قرض الحسنه گرفته کارمندی هم است بازنشست شده هنوز مستأجیره اینه کارخدمات بانکهای ایران
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
ما به غربیها میگیم قوانین شون پر پایه مادیات و ثروت اندوزیه ولی همون به قول خودمون کافرهای خدا نشناس از جریمه دیرکرد پرداخت اقساط سود نمیگیرن
صندوقدار بانک برام حساب کرد به علت 3ماه دیر کرد یکی از اقساطم به غیر از جریمه بانک 41 درصد سود از جریمه دوباره کشید روی اقساط و گرفت.
خدا پدر مادر نزول خور و ربا خور رو بیامرزه
هیچ جای دنیا مردمشون رو اینطوری سر کیسه نمیکنن
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
نمیدونم دست کیا پشت پرده ست که کسی جرات نمیکنه این بانکهارو جمع کنن.امام زمان کاری بکن همه تو باتلاق هستن
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام در حالی که تورم تا 50درصد هم میرسد چطور می شود بانکداری بدون ربا اجرایی شود با ید تورم واقعی 2الی 3درصد باشد وپایدار بعد ربا از جامعه کنار میرود .برکت و آرامش روحی هم با خود می آورد.. البته نمی شه ولی اگه بشه چی میشه!؟
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام.ایا وامی ک بانک ها با سود بیست و پنج درصد ب مشتری ها داده میشه عین ربا نیستش؟!
ناشناس
۲۰:۵۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
دزدی فقط بالا رفتن از دیوارنیست
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
بقره 278 و 279 یا ایهاالذین امنو اتقوا الله و ذروا ما بقی من الربا ان کنتم مومنین . فان لم تفعلوا فاذنوا "بحرب من الله " و رسوله : ربا جنگ با خدا ورسولش است . حالا هر کی جرات داره ربا بخوره . بسم الله .
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
عمرأ !!!
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
این ربا نیست که از سر بانکها دست بر نمی دارد،این بانکها هستند که دست از ربا خواری بر نمیدارند.چون عرصه تقابل را خالی از صحنه می بینند.