سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیاره عطارد را با چشم غیر مسلح ببینید

سیاره تیزپای تیر یا عُطارد امروز به حداکثر کشیدگی شرقی خود از خورشید می رسد که می توان این سیاره را تا ۹ شب با چشم غیر مسلح رصد کرد.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، حامد الطافی کارشناس نجوم در
 خصوص رویداد نجومی عطارد، مبنی بر «رسیدن سیاره تیزپای تیر ( عُطارد) به حداکثر کشیدگی شرقی خود با جدایی زاویه ای ۱۹۹ و ۹ درجه از خورشید» گفت: زاویه کشیدگی (یا به طور ساده «کشیدگی») به زاویه­ ای گفته می ­شود که خورشید در یک ضلع آن، سیاره در ضلع دیگر و زمین (یا ناظر زمینی) به عنوان نقطه مرجع در رأس آن قرار دارد.
 
وی افزود: بیشترین زاویه کشیدگی عطارد و زهره که مدار آن­ها داخل مدار زمین است، زمانی رخ می ­دهد که در مدارشان در دورترین موقعیت زاویه­ ای از خورشید باشد. در این حالت از دید ناظر زمینی، سیاره بیشترین فاصله ظاهری را از خورشید می ­گیرد و به این سبب یافتن و رصد آن در آسمان ساده ­تر می ­شود.
 
الطافی خاطر نشان کرد: بسته به اینکه سیاره در زمان کشیدگی، در شرق یا غرب خورشید باشد، بیشترین کشیدگی را به نام­های «بیشترین کشیدگی شرقی» و «بیشترین کشیدگی غربی» می­ خوانند؛ در زمان بیشترین کشیدگی شرقی، سیاره بعد از غروب خورشید در افق غربی و در بیشترین کشیدگی غربی پیش از طلوع خورشید در افق شرقی قابل مشاهده است.
 
وی افزود: اندازه­ بیشترین زاویه کشیدگی به دلیل بیضی بودن مدار سیارات و نیز انحراف صفحه مداری­شان نسبت به صفحه مرجع منظومه شمسی، متغیر است. این زاویه برای عطارد بین ۱۸ تا ۲۸ درجه و برای زهره بین ۴۵ تا ۴۷ درجه است.
 
این کارشناس نجوم عنوان کرد:ظهر، عطارد سیاره گریزپای منظومه شمسی با فاصله زاویه ­ای ۱۹.۹ درجه از خورشید، در موقعیت بیشترین کشیدگی شرقی قرار می­ گیرد؛ در غروب این روز، عطارد بالاتر از محل غروب خورشید و اندکی متمایل به سمت شرق (چپ) از قدر ۰.۴ مشاهده می ­شود.
 
الطافی با بیان اینکه  استفاده از دوربین دوچشمی یا تلسکوپ دیدن عطارد را ساده ­تر می ­کند، افزود: رصد این سیاره به دلیل ابعاد کوچک و فاصله زاویه­ ای اندکی که از خورشید می­ گیرد همواره چالشی برای رصدگران، بخصوص ناظران مناطق شهری است. در زمان کشیدگی در تهران عطارد تنها ۱۸ درجه از افق فاصله خواهد داشت.
 
وی تاکید داشت: بیشترین زاویه کشیدگی سیارات داخلی پدیده نادری نیست و هر چند ماه یکبار رخ می­ دهد.
 
به گفته الطافی، عطارد تا پایان سال چندین بار در موقعیت بیشترین کشیدگی واقع می ­شود که دو کشیدگی بعدی در روزهای ۱۶ خرداد و ۲۶ مرداد، فاصله عطارد تا خورشید، یا همان بیشینه زاویه کشیدگی به ترتیب ۲۴.۲ و ۲۷.۴ درجه خواهد بود.

منبع:مهر
انتهای پیام/

برچسب ها: عطارد ، سیاره ، خورشید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.