سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روند انتقال زائران حج بی‌داوطلبی به یک شرکت واگذار شد

روند انتقال زائران حج امسال بی‌داوطلبی و به گونۀ یک امتیاز به یک شرکت واگذار شد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، مسؤولان اتحادیه شرکت‌های هوانوردی با انتقاد سخت از امتیازدهی حکومت به یک شرکت هوانوردی می‌گویند که این‌کار در مخالفت با نظام اقتصاد بازار است.

از سویی هم، مسؤولان وزارت ارشاد، حج و اوقاف که جانب قرارداد با شرکت آریانا است می‌گویند که امسال روند انتقال زائران حج بر بنیاد فیصلۀ کمیسیون تدارکات به شرکت هوانوردی آریانا واگذار شده‌است.

مسوولان وزارت حج واوقاف می‌گویند که شرکت آریانا امسال کرایۀ رفت و برگشت یک زائر حج را به عربستان ۹۸۰ دالرنرخ داده بود و به علت پایین‌بودن نرخ این شرکت در مقایسه با شرکت‌های دیگر، آریانا برندۀ روند انتقال زائران حج امسال شد.

داعی‌الحق عابد، معین وزارت ارشاد، حج واوقاف می‌گوید: «شرکت آریانا تجربۀ چندین دهه را در قسمت انتقال حجاج دارد. ضمناً نرخ شان هم در مقایسه با سایر شرکت‌ها پایین بود.»

اما یک درخواستی شرکت «کام ایر» که به طلوع‌نیوز رسیده‌است، نشان می‌دهد که این شرکت با تخفیف ۶۰ دالر از نرخ شرکت آریانا، حاضر به انجام روند انتقال زائران حج امسال بوده‌است.

مسؤولان اتحادیۀ شرکت‌های هوانوردی امتیازدهی حکومت را به یک شرکت هوانوردی خلاف قوانین کشور می‌داند و این کار را در مخالفت با نظام اقتصاد بازار عنوان می‌کنند.

فرید پیکار، رییس اتحادیۀ شرکت‌های هوانوردی می‌گوید: «دادن پروسۀ انتقال حاجیان به یک شرکت خاص، بدون در نظرداشت قوانین نافذه کشور به شکل انحصاری کاملاً خلاف است.»

از سویی هم، گفته می‌شود که با درنظرداشت مشکلات سال گذشته در ورند انتقال زائران حج، احتمال دارد که امسال هم شرکت آریانا به تنهایی نتواند این روند را به گونه درست انجام دهد، اما مسؤولان این شرکت در این‌باره چنین می‌گویند: «عبدالعلی فروغ، رییس تجارتی شرکت آریانا می‌گوید: «زیاد جای ندارد که اصلاً بحث شود که آریانا این توانمندی را دارد یا ندارد؛ وقتی که آریانا نداشته باشد، با تجربۀ ۶۱ سالۀ خود، کس دیگر که اصلاً ندارد.»

این درحالی‌است که گفته می‌شود انتقال نزدیک به ۲۴ هزار زائر حج در هر سال به عربستان و برگشتاندن آنان به کشور، نزدیک به چهار میلیون دالرسود درروند انتقال زائران حج میسرمیسازد، اما مسؤولان اتحادیۀ شرکت‌های هوانوردی می‌گویند که حکومت همواره تلاش کرده‌است که این روند را به گونۀ امتیازی به یک شرکت واگذار کند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.