سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هنرمند انقلاب باید همواره احساس تعهد كند

هنرمند انقلاب باید برای حضور در هر جایی احساس تعهد داشته باشد. هنر باید در راستای فرهنگ مردم باشد و صرفا نیازی هم به عكاسی در خط مقدم جنگ‌ها نیست.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ محمدرضا جوفار یكی از عكاسان نمایشگاه عكس «ستاره‌های جاودان» كه به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در گالری شماره یك حوزه هنری برپا شده، درباره انگیزه خود از عكاسی در مناطق بحران‌زده سوریه و عراق گفت: وقتی عكس‌ها منتشر شده از این مناطق را دیدم، به این دیدگاه‌ رسیدم كه این عكس‌ها، عكس‌هایی نیستند كه سبب شود مردم حضور داعش را در منطقه جدی بگیرند و این انگیزه اصلی من برای حضور در منطقه بود.

این عكاس درباره شرایط فعالیت خود برای ثبت عكس‌ها، گفت: از یك سال گذشته به منطقه رفتم و در عملیات‌ها و خط مقدم آفندی و پدافندی حضور داشتم. دوماه در سوریه و دوماه در عراق بودم. حضورم در این مناطق با هزینه شخصی بود و معمولا كم اتفاق می‌افتد كه نهاد یا سازمانی با هزینه خودش عكاسی را به مناطق بحران زده بفرستد.

وی درباره تأثیرگذارترین عكسی كه از مناطق بحران زده ثبت كرده است، عنوان كرد: عكسی كه احساس خاص‌تری نسبت به آن داشتم و مرا تحت تأثیر قرار داد، در دو شهر نوبل و الزهرا بود. این دو شهر شیعه‌نشین، چهار سال محاصره بودند و طی آن، یك سری از گردان‌هایی كه قرار بود از شهر دفاع كنند، خارج از محاصره قرار گرفتند، در حالی كه خانواده آن ها، درمحاصره جنایتكاران قرار گرفته بودند و سرانجام پس از چهار سال، گردان‌ها به شهر برگشتند. صحنه مواجهه اعضای گردان‌ها با خانواده‌هایشان و فضای عاطفی حاكم بر آن، برایم بسیار تأثیرگذاربود.

این عكاس درباره جایگاه هنر انقلاب اسلامی و تعریف آن بیان كرد: با تعریف هنر برای هنر مخالفم. هنرمند انقلاب باید برای حضور در هر جایی احساس تعهد داشته باشد. هنر باید در راستای فرهنگ مردم باشد و صرفا نیازی هم به عكاسی در خط مقدم جنگ‌ها نیست. اگر عكاسی دغدغه‌های مردم را بیان كند شاید ثواب یك جهاد را ببرد. امام خمینی(ره) زیباترین جمله را درباره هنر انقلابی گفتند و آن این است كه «هنر دمیدن روح تعهد است در كالبد انسان‌ها». این تعریفی است كه كمتر كسی به آن دست یافته است.

جوفار بیان كرد: باید نسبت به هنر دیدگاهی وجود داشته باشد كه نشانگر اهمیت آن باشد. عكاسی و مستندسازی كار درجه دومی نیست. ما به تاریخ متعهدیم و حضور فیلم سازان و عكاسان در رأس این خطوط ضروری است اما بیش از هرچیز، نیازمند تغییر دیدگاه در این زمینه هستیم.

«ستاره‌های جاویدان» در بر گیرنده 60 اثر از هنرمندانی ازجمله شهاب الدین واجدی، محمدحسین ولایتی، عبدالحسین بدرلو، علی خارا و محمدرضا جوفار است كه در آن تلخی‌های زندگی مناطق جنگی سوریه و عراق و مقابله با گروه های تكفیری تصویر شده است.



انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.