سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احیای سبک زندگی ایرانی_اسلامی در «بازار محبت» / جلوگیری از شبیخون فرهنگی غرب

سری دوم مجموعه «بازار محبت» به دنبال معرفی و احیای سبک زندگی ایرانی- اسلامی با موضوع بازاریان است که متاسفانه کمرنگ شده است.

هادی محمدی‌نسب کارگردان مجموعه داستانی «بازار محبت» در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به لزوم ساخت اثر در زمینه سبک زندگی گفت: به نظر بنده هرچه در زمینه سبک زندگی کار کنیم، کم است. چرا که سبک زندگی جامعیت دارد. یعنی تمام وجوه زندگی مثل مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اشتغال، ازدواج، سیاست و... را در برمی‌گیرد. داستان‌های مجموعه «بازار محبت» پس از تحقیق عملی در بین بازاریان و مطالعه خاطرات آنها به دست آمده و بر اساس داستان‌های واقعی است.

وی افزود: موضوعات مطرح شده در این سری از مجموعه «بازار محبت»، عفت در بازار، کمک ثروتمندان بازاری به خانواده‌های ضعیف، مدارا با مشتریان، آثار تقلب و کم‌فروشی، اتحاد و کمک به حل مشکل هم‌صنفی‌ها و ... است و اینها بخشی از آداب و رسوم دلنشین و زیبای ایرانی- اسلامی بوده که متاسفانه در حال کمرنگ شدن است. لذا هرچه بتوانیم در زمینه معرفی سبک زندگی ایرانی اسلامی با موضوعات مختلف مثل مهندسان، پزشکان، کارگران و ...، فیلم و سایر آثار هنری تولید کنیم در مسیر درستی حرکت کرده‌ایم.

*میزان تاثیر در فرهنگ جامعه

محمدی نسب در خصوص تاثیر این گونه از آثار در فرهنگ عمومی جامعه  گفت: نقش و کارکرد آثاری با این موضوعات انکارناپذیر است. اما در مورد میزانِ آن نمی‌توان آمار دقیقی داد. چرا که میزان تاثیر آثار فرهنگی کاملاً کیفی است و آمار ماهیت کمی دارد. از طرفی نمود کار فرهنگی در جامعه معمولاً زمان‌بر است و اگر شما بتوانید از هزار نفر مخاطبتان روی یک نفر هم اثر بگذارید برنده‌اید. 

وی با بیان این مطلب اظهار داشت: اگر شما به اختصاص هزینه میلیاردها دلاری غربی‌ها بخصوص آمریکا و انگلیس روی شبکه‌های فارسی زبان‌شان دقت کنید متوجه می‌شوید که آنها کاملاً به دیربازده بودن و خزنده بودن تاثیر کار فرهنگی روی مخاطب باور دارند. چرا که سالهاست دارند هزینه‌های کلانی برای این شبکه‌ها می‌کنند و حالا آرام آرام دارند محصولش را می‌چینند که عبارتند از تغییر طرز تفکر، رفتارهای اجتماعی و سبک زندگی مردم است. پس ما تا دیر نشده باید به تقابل هوشمندانه بپردازیم و با ساخت و پخش برنامه‌های جذابی که در دل آن هویت ایرانی- اسلامی‌مان گنجانده شده باشد جلوی این شبیخون فرهنگی را بگیریم.

این کارگردان با اشاره به فهرست بازیگران گفت: برخی از بازیگران فیلم عبارتند از حشمت آرمیده، جواد زیتونی، مرحوم محمدرضا غیاث‌آبادی، غلامرضا اصانلو، نجات علیمرادی، محمدباقر صفاپور و خانم‌ها شیدا ابراهیمی، غزاله طاهری، الیسا منیری که همگی از بازیگران با سابقه تلویزیون هستند. ضمن اینکه مجموعه داستانی «بازار محبت»، آخرین اثری است که مرحوم محمدرضا غیاث‌آبادی قبل از فوت‌شان در آن بازی کردند. ایشان انسانی بسیار مهربان، صبور، متواضع و در عین حال حرفه‌ای بودند. خداوند روح ایشان را قرین رحمت بنماید.

*هنر و بهبود وضعیت فرهنگی 

محمدی نسب گفت: دوران شعار و پوستر و بنر به سر آمده و دادن پیام مستقیم در آثار فرهنگی نه تنها اثر مثبتی ندارد، بلکه نتیجه معکوس خواهد داد. به عبارت دیگر، اثر فرهنگی یک شمشیر دو لبه است. یعنی اگر شما بخواهید پیامی را در قالب فیلم و یا هر اثر هنری دیگر به مخاطب بدهید اگر هوشمندانه و با شناخت درست از مخاطب نباشد و بخواهد پیام مستقیم یا شعار بدهد، نه تنها اثر مثبتی روی مخاطب نخواهد داشت، بلکه بی اثر نمانده و تاثیری منفی در مخاطب ایجاد می‌کند. 

وی افزود: بد نیست در اینجا به آفتی که در دستگاه‌های مختلف فرهنگی کشور رواج دارد اشاره‌ای بکنم. نمی‌دانم شنیده‌اید که به مدیریت فرهنگی در خیلی از ادارات می گویند مدیریت بَنِری! چرا  بَنِر؟ علت این است که اولاً بنر نسبت به سایر مواد تبلیغی و رسانه‌ای مثل تولید فیلم، تئاتر، موسیقی و... ارزانتر است. ثانیاً جلوی چشم مدیران بالادستی است و ثالثاً دارای پیام مستقیم بوده و سریع تولید می‌شود. اما تاثیر آن چقدر است؟

محمدی‌نسب با انتقاد از این پیام‌های تبلیغاتی ادامه داد: اولاً چون پیام مستقیم می‌دهد تاثیر معکوس دارد. ثانیاً عمق تاثیر آن فقط به اندازه ثانیه‌هایی است که مخاطب به آن بنر نگاه می‌کند، درحالیکه در آثار هنری مثل فیلم و تئاتر، بعد از دیدن اثر، مخاطب به چالش کشیده شده و در درون خود با پیام فیلم درگیر می‌شود و ناخودآگاه تاثیر می‌پذیرد. تاثیری ماندگارتر و عمیق‌تر. بنده امیدوارم مدیران فرهنگی به تولید آثار عمیق و تاثیرگذار روی آورند و فرهنگ و هنر را امری دم دستی و سطحی نبینند.

هادی محمدی نسب کارگردان، فوق لیسانس سینما از دانشگاه سوره. کسب جوایز متعدد از جشنواره‌های بین‌المللی و ملی فیلم را تجربه کرده است.

گفتنی است؛ سری اول مجموعه داستانی«بازار محبت» از شبکه‌های 2،4،5، شبکه قرآن و استانها در رسانه ملی پخش شده و احتمال دارد سری دوم آن علاوه بر این‌ها از شبکه‌های یک و سه نیز پخش شود.


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.