سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان؛

آلومیوه ای سرشار از ویتامین

آلو میوه تک هسته ‌ای از خانواده زردآلو و هلو ، دارای طعم متغیر ( از ترش تا شیرین ) و رنگ‌هــای زرد، سبـز، قـرمـز و ارغوانـی است که بیش از هزاران گونه متفاوت از این میوه در دنیا وجود دارد که از نظر رنگ، شکل و اندازه ، دارای تنوع زیادی هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، این میوه ی لذیذ بومی اروپا و آسیا محسوب می‌شود و اولین بار در قرن 19، گونه‌‌های متفاوت آن توسط مهاجرین از آسیا و اروپا به آمریکای شمالی برده شد. 

انواع گوناگون آلو شامل ؛ آلوسیاه ، آلوزرد ، آلوچه ، آلو بخارا ، آلوقطره طلا ، آلو قیصی ، آلو مویزی ، آلوی کوهی. آلوسگی ، آلو برقانی است، درخت آلو ؛ از تیره گلسرخیان ( دسته بادامی وارها ) و خـانـواده Rosaceae می باشد، اندازه میوه آلو در سراسر جهان از ۳ تا ۶ سانتی‌متر ، متفاوت است.

آلوچه ( آلو سبز ) یا گوجه سبز هم نوعی از آلو بوده که در ایران بسیار پرطرفدار و دارای مصرف زیادی است.

معروف ‌ترین گونه‌ آلوها ؛ نوع ژاپنی است که برخی انواع آن به رنگ زرد و پرآب بوده و برخی دیگر درصد آب کمتری داشته و قرمز متمایل به ارغوانی هستند.

آلو ، اکثراً به صورت تازه مصرف می‌شود؛ اما می‌توان آن را به صورت خشک و یا بصورت کمپوت و مربا مصرف کرد و یا به کیک‌ها، سالادها و غذاها اضافه نمود.

در طب چینی، آب آلو به‌عنوان « اکسیر صبحانه » جهت سم ‌زدایی وشادابی بدن بعد از خواب توصیه شده است.

آلو داراي انواع مختلفي است شامل;آلوهاي زرد، سياه، سرخ، آلوچه، آلوي ترش جنگلي، آلوچه و آلوچه گوجه که تقريبا داراي خواص مشابهي هستند ولي آلو زرد يا طلايي داراي ارزش دارويي بيشتري است.

ترکيبات شيميايي

آلو يا همان آلوچه از نظر دارويي و ترکيبات شيميايي داراي انواع مواد معدني بسياري است از جمله; آهن، کلسيم، فسفر،

منيزيم، منگنز، فلور، گوگرد، پتاسيم و قند و همچنين داراي ويتامين هايA ،B ، 2B ،C ،PP است.

خواص درماني

درمان کننده بيماري کبدي، دفع کننده اوره، اسيداوريک و چربي خون است.همچنين آرامبخش و ملين و براي اشخاصي که از ناراحتي يبوست رنج مي برند بسيار مفيد است. خوردن آلوي تازه حرارت را فرو مي نشاند، و صفرا را تسکين مي دهد.

آلوي خشک، خون را طبيعي کرده و درد مهلک را از بين مي برد. در ضمن برطرف کننده خارش بدن است. مصرف آلو آن هم به صورت ناشتا در تقويت اعمال کليه ها و رفع يبوست بسيار مفيد است.

مصرف برگ و مغز و هسته آلو و آلوچه، کرم کش است.انواع آلو يا آلوچه تازه براي مبتلايان به سو» هاضمه مزمن و ضعف اعصاب، بسيار نافع است زيرا ملين خوب و محرک دستگاه تغذيه است و عملش براي تمام اعضاي بدن موثر است و بايد جزو سبد غذايي اشخاصي که مبتلابه رماتيسم و نقرس و تصلب شرائين هستند، قرار گيرد.

آلو بخارا برطرف کننده حرارت طبع و مسکن حرارت دل، قي و تشنگي است. جوشانده اي که از برگ و ساقه آلو تهيه مي شود براي ناراحتي هاي ورم گلو، ورم لوزه و تقويت لثه ها مفيد است. نوشيدن آب آلو يا همان آلوچه، دفع کننده کرم هاي معده است. ضماد مخلوطي از آلو و سرکه درمان کننده جوش بدن کودکان است.ماليدن يک عدد آلوي خيس شده در داخل دهان کودکان براي درمان برفک بسيار موثر است و بالا خره اين که صمغ درخت اين ميوه که انگم آن در طبيعت گرم تر از صمغ عربي است سرفه را برطرف مي سازد و در ضمن خرد کننده سنگ هاست.

خواص آلو

آلو یکی از منابع خوب آنتی اکسیدان‌ها است. این میوه حاوی مقادیر مناسبی از ترکیبات فنلی و بتاکاروتن می‌باشد که با اثر آنتی اکسیدانی خود رادیکال‌های آزاد اکسیژن را خنثی می‌کند. رادیکال‌‌های آزاد اکسیژن اثرات مخربی را نظیر رسوب چربی در

رگها و گرفتگی عروق و بروز بیماریهای قلبی عروقی ، تخریب DNA و افزایش شدید احتمال تولید سلول‌های سرطانی در بدن و افزایش احتمال بروز استئوآرتریت ( منشا پیدایش بیماری‌هایی نظیر آرتریت روماتوئید) در بدن اعمال می‌کنند. لذا با توجه به تآثیر آلو در پیشگیری از این بیماری‌ها، مصرف این میوه می‌تواند در سلامت انسان بسیار موثر باشد.

مصرف آلو با جلوگیری از افزایش فشارخون، کنترل قندخون و پیش‌گیری از بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی، سرطان، بیماری‌های گوارشی ، کاهش نقش بسزایی در سلامت انسان دارد.

آلو به دلیل داشتن فیبر غذایی، برای کنترل قند خون، جلوگیری از یبوست و حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید است.

سوربیتول موجود در آلو ، خاصیت ملین دارد.

آلو یکی از منابع غنی پتاسیم و مصرف متعادل آن در کنترل فشارخون موثر است.

فیبر موجود در آلو سبب افزایش رشد و تکثیر باکتری‌های مفید و مانع از رشد باکتری‌های مضر در داخل روده می‌شود. در عین حال بر اثر تخمیر فیبر در داخل روده، اسید بوتیریک تولید می‌شود که منشا انرژی برای سلول‌های روده است و به‌ این ترتیب به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

آلوی خشک منبع خوبی از آهن ( آهن گیاهی ) است و برای جلوگیری از کم خونی بسیار مفید است.

پوره آلو خشک به حجم و مقدار دستور غذایی می‌افزاید و در عین حال حاوی چربی هم نیست، بنابراین استفاده از آلوخشک برای افرادی که باید رژیم کم‌ چربی داشته باشند و تمایل به‌خوردن شیرینی دارند، مناسب است.

آلو قرمز حافظ قلب شما

یک عدد آلو قرمز متوسط حاوی 113 میلی گرم پتاسیم است که فشار خون را کنترل می‌کند و خطر سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد.

باید بدانید رنگدانه ی قرمز- آبی که در این آلوها وجود دارد و آنتوسیانین نامیده می‌شود با رادیکال‌های آزاد مخرب مقابله کرده و به این ترتیب جلوی ابتلا به سرطان را می‌گیرد

آلو خشک به کولون (بخشی از روده‌ی بزرگ) کمک می‌کند تا وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام دهد. باید بدانید که هر یک عدد آلو خشک حاوی یک گرم فیبر می‌باشد. این میوه‌ی خشک یک ملین طبیعی و موثر محسوب می‌شود.

آلو میزان گلیسمی خون را پایین می‌آورد

آلو حاوی شاخص گلیسمی پایینی است و مصرف آن میزان قند خون را تنظیم کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد.

آلو مفید برای سلامت استخوان‌هایتان

محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا و دانشگاه ایالتی اوکلاهاما تراکم استخوانی دو گروه از زنان یائسه را به مدت 12 ماه مورد بررسی قرار دادند.

در این پژوهش زن‌های شرکت کننده به دو گروه تقسیم شدند.

گروه اول روزانه 100 گرم معادل حدود 10 عدد آلو خشک مصرف کردند و گروه دوم روزانه 100 گرم سیب خشک دریافت کردند.

شرکت کننده‌های هر دو گروه روزانه مکمل کلسیم و ویتامین D مصرف کردند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که تراکم استخوانی در ناحیه‌ی ستون فقرات و بازوهای گروه مصرف کننده‌ی آلو خشک بالاتر بوده است.

آلو خشک به کولون (بخشی از روده‌ی بزرگ) کمک می‌کند تا وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام دهد. باید بدانید که هر یک عدد آلو خشک حاوی یک گرم فیبر می‌باشد.

آلو، مفید برای حافظه

آیا می‌دانید مصرف روزانه سه تا چهار عدد آلو خشک که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است می‌تواند با رادیکال‌های آزادی که به حافظه و مغز آسیب می‌رساند مقابله کند؟ بله آلو خشک این خاصیت را دارد رادیکال‌های آزاد مخرب را از بین ببرد و حافظه‌ی شما را در شرایط سالمی نگه دارد.


انتهای پیام/ ا

برچسب ها: آلو ، میوه ای ، سرشار ، ویتامین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.