سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوبخت در صحن علنی:

پیشنهاد حذف 24 میلیون نفر از یارانه بگیران مشکل دولت را حل نمی‌کند/ امیدوارم یارانه هیچ فرد نیازمندی را حذف نکنیم

معاون رئیس جمهور گفت: دولت در پرداخت یارانه‌ها مشکل دارد اما پیشنهاد حذف 24 میلیون نفر از یارانه بگیران مشکلات دولت را حل نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدباقر نوبخت در صحن علنی امروز (24 فروردین) مجلس شورای اسلامی درباره طرح کمیسیون تلفیق گفت: پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای حذف یکسری از یارانه‌بگیران اگرچه در جهت هدایت منابع حاصل از اجرای قانون یارانه‌ها به سمت تولید و اشتغال است اما قابلیت اجرایی ندارد.

وی افزود: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق 24 میلیون نفر از یارانه‌بگیران کشور که مستحق دریافت یارانه نیستند، حذف خواهند شد.

وی ادامه داد: نکته این است که این مجموعه 6 بند از اشخاص و افراد مختلفی که بیان شد، اصلا 24 میلیون نفر نیستند.

معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: همه مواردی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا الان انجام داده، و حذف 3 میلیون نفر از افراد آن هم در راستای قانون بودجه سال 94، همه جزو همین گروه هستند.

نوبخت در ادامه اظهار داشت: آنچه از این افراد تحت عنوان صاحبان مشاغل آزاد و تجار بیان شده، تعدادی حذف شده و باقیمانده این افراد در حد 38 هزار و 562 نفر هستند، در خصوص پزشکان و نمایندگان مجلس هم 15 هزار و 826 نفر هستند.


سخنگوی دولت در ادامه خاطرنشان کرد: عمده افرادی که حقوق بالای 35 میلیون تومان در سال دریافت می‌کنند هم 2 میلیون و 694 هزار و 747 نفر هستند، تعداد ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز 23 هزار و 718 نفر هستند چرا که قبلاً یک بار برخی از ایرانیان مقیم خارج از کشور از دریافت یارانه نقدی حذف شدند، مجموعاً 7 میلیون و 56 هزار و 52 نفر می‌شوند اما اینکه در پیشنهاد کمیسیون تلفیق بیان می‌شود 24 میلیون نفر قرار است از دریافت یارانه حذف شوند، درست نیست.

وی با اشاره به اینکه بیان حذف 24 میلیون نفر باعث ایجاد استرس و نگران آحاد جامعه می‌شود، بیان داشت: اولین کسانی که از این ناراحتند، آن افرادی نیستند که مستغنی‌ هستند، چون این در زندگی آنها ممکن است تاثیر چندانی نداشته باشد، اما همین شایعه و این حرف برای افراد کم درآمدی که این یارانه در زندگی آنها موثر است، ایجاد نگرانی می‌کند. البته دولت مصمم است که به این افراد یارانه بدهد و مجلس خواهان تاکید دولت برای این امر است.

نوبخت در ادامه تصریح گرد: حذف 24 میلیون نفر عدد واقعی و محاسباتی نیست، اما بحث این است که ما با حذف این موارد چه مقدار می‌توانیم به دست بیاوریم، این مصادیقی که برای مصرف وجود دارد براساس پیشنهاداتی که همکاران دادند، این هم قابل انجام نیست، ما ناگزیریم که یک پیشنهاد جامع و اجرایی داشته باشیم، ضمن اینکه منطبق بر اهداف قانون باشد و ما مصر هستیم که به افراد نیازمند حتما یارانه بپردازیم و به کسانی که مستغنی هستند، نپردازیم و بتوانیم آنچه که در این زمینه باقی می‌ماند به سمت تولید و اشتغال، بهداشت و درمان و همه اهدافی که در مواد 7 و 8 قانون وجود دارد، ببریم.با همه احترامی که به مجلس دارم، تقاضا می‌کنم که با  پیشنهادی که الان در مصوبه کمیسیون تلفیق آمده، مخالفت بشود.

در ادامه لاریجانی با اشاره به مشکلاتی که کمیسیون تلفیق در این امر داشت، گفت: در دو سال گذشته مجلس به دولت اجازه داده بود که خودش خانوارهایی را که نیازمند نیستند را حذف کند، اما دولت نتوانست این اقدام را انجام دهد و هم‌اکنون نیز دولت در پرداخت ماهیانه یارانه مشکل دارد، بنابراین دوستان کمیسیون تلفیق به همچنین نتیجه‌ای رسیدند.

نوبخت در جواب سخنان لاریجانی گفت: آنچه که مجلس در تبصره 20 بودجه 94 برای دولت تعیین تکلیف کرد، ما در آن راستا اقدام کردیم و مرتبا آقای وزیر کار هم گزارش دادند و یک بار تا بیش از 4.5 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی حذف شدند. ولی با توجه به بررسی مجدد، الان بیش از 3 میلیون نفر در راستای همان مصوبه بودجه 94 از دریافت یارانه نقدی حذف شدند.

سخنگوی دولت تصریح کرد:  اینکه گفته می‌شود دولت در پرداخت یارانه‌های غیرنقدی برای تولید و اشتغال دچار مشکل است، حرف درستی است اما اینکه تصور شود با تصویب پیشنهاد کمیسیون تلفیق مبنی بر حذف 24 میلیون نفر از دریافت یارانه، مشکل دولت حل شود، اینگونه نیست.

نوبخت در پایان خاطرنشان کرد:‌ امیدوارم بتوانیم یارانه هیچ فرد نیازمندی را حذف نکنیم، در سال گذشته به رغم همه مشکلات، افزون بر یارانه نقدی بیش از 2 هزار و 100 میلیارد هم برای بخش‌های دیگر پرداخت شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، بودجه ، نوبخت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
بخواهی نخواهی یارانه نقدی در زندگی ما جایی باز کرده که نمی توان آن را نادیده گرفت ممکن است حقوق در فیش حقوقی بعد از 29 سال در به دری وخانه به دوشی در دورترین نقاط روستایی و محروم و مرزی کشور در آستانه باز نشستگی تازه به سه میلیون رسیده باشد ولی اگر به قسمت دریافتی فیش پس از کسورات بیمه و بازنشتگی ومالیات و وام های متعدد خصوصا مسکن که بنا به ضرورت و به ناچار دریافت شده توجه گردد مشخص می شود که مبلغ ناچیزی حدود یک میلیون بیشتر دست خانواده شش نفری کارمند آخر خدمت را نمی گیرد و ایجاست که همین مبلغ ناچیز یارانه کمک خرج خانوار می گردد و این در صورتی است که آقایان فقط آن مبلغ اول فیش حقوقی را در نظر گرفته و از مابقی ماجرا یا اطلاع ندارند و یا خود را به بی اطلاعی می زنند و امثال مار را در گروه ثروتمندان میلیاردی قرار میدهند لذا تقاضا می گردد هر تصمیمی می گیرند به حق و عدالت بگیرند که هم خدا خشنود گردد و هم بنده خدا. ان شاء الله