سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحول درعرصه کشاورزی خراسان رضوی با تبدیل کشت سنتی به مدرن

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ایجاد تحول در عرصه کشاورزی و تبدیل کشت سنتی به مدرن و شیوه های نوین مهمترین هدف و گرایش برنامه ریزی ها در این استان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی، مجتبی مزروعی افزود: همچنین اصلاح الگوی کشت مهمترین سیاست در راستای افزایش بهره وری، حفظ منابع و افزایش درآمد بخش کشاورزی این استان است.
وی اظهار داشت: بر این اساس توسعه محصولاتی که نیاز کمتر به آب دارند مانند پسته، زعفران، انار، انگور در مناطق بحرانی، اجرای شیوه های آبیاری نوین و توسعه کشت های گلخانه ای در استان با جدیت پیگیری و اجرا می شود.

مزروعی با اشاره به تولید نشا و نهال پیوندی در راستای افزایش بهره وری از آب گفت: در حوزه کشاورزی باید از تمام ظرفیت ها بهره مند شویم در غیر این صورت فعالیت در حوزه کشاورزی و دامپروری مقرون به صرفه و سودآور نخواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بااشاره به مزایای کشت گلخانه ای اظهار کرد: هم اکنون 17 هزار هکتار در این استان زیر کشت گوجه فرنگی است که کل محصول برداشتی از این سطح در 2400 هکتار گلخانه قابل برداشت است و این به معنای صرفه جویی عظیم در مصرف آب می باشد.

وی ادامه داد: نگاه مسئولان به بخش کشاورزی باید نگاهی پایه ای و بستر ساز باشد تا بتوان از این بخش که مهمترین بخش اقتصادی در کشور و مایه استقلال و توانمندی کشور است حمایت کرد.

مزروعی گفت: حمایت از کشت گلخانه ای و توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی از مهمترین برنامه ها و اهداف مورد پیگیری است.

وی افزود: جمعیت روستایی خراسان رضوی در سال 1365 حدود یک میلیون و 895 هزار نفر بود که در سال 1390 به یک میلیون و 380 هزار نفر کاهش یافت در حالی که جمعیت شهری این استان از دو میلیون و 192 هزار نفر در سال 1365 به چهار میلیون و 311 هزار نفر در سال 1390 رسید.

وی اظهار کرد: اغلب مهاجرین به مشهد از مناطقی بوده اند که الگوی کشت نداشته و کشاورزی در آنجا از رونق و آبادانی لازم برخوردار نبود.
سالانه 7،11 درصد تولیدات بخش کشاورزی ایران در این استان تولید می شود که از این نظر خراسان رضوی رتبه سوم کشور را دارد.
انتهای پیام //


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.