سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

138 زندانی سیاسی در میانمار آزاد شدند

منابع رسمی دولت میانمار روز شنبه از آزادی 138 زندانی سیاسی و فعال دانشجویی پس از تعهد 'آنگ سان سوچی' مشاور دولت میانمار برای در اولویت قرار گرفتن رسیدگی به زندانیان سیاسی، خبر دادند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، منابع رسمی دولت میانمار روز شنبه از آزادی 138 زندانی سیاسی و فعال دانشجویی پس از تعهد 'آنگ سان سوچی' مشاور دولت میانمار برای در اولویت قرار گرفتن رسیدگی به زندانیان سیاسی، خبر دادند.

این 138 زندانی سیاسی كه تا جمعه شب آزاد شدند بیشتر از مناطق 'مگوی'، 'یانگون' و مانالای' هستند و در بین آزادشدگان 25 زن دیده می شوند.

علاوه بر این، دو هزار و 178 زندانی دیگر میانماری به دلیل شرایط رفتاری خوب به مناسبت سال جدید در این كشور جنوب شرق آسیا آزاد شدند.

تارنمای روزنامه 'گلوبال نیو لایت' میانمار نیز روز شنبه به نقل از منابع پلیس اعلام كرد در طول روز گذشته ده ها زندانی عقیدتی و سیاسی از جمله فعالان سیاسي و دانشجویانی كه به علل سیاسی در زندان بسر می بردند، آزاد شدند.

در میان افرادی كه آزاد شدند نام 69 دانشجو دیده می شود كه مورد عفو 'تین كیاو' رئیس جمهور میانمار قرار گرفتند.

این زندانیان یك روز پس از تعهد 'آنگ سان سوچی' مشاور تازه منصوب شده دولت میانمار برای تلاش به منظور اعطای عفو ریاست جمهوری به زندانیان سیاسی و دیگر فعالان سیاسي آزاد شدند كه 'ناعادلانه' در بازداشت بودند.

سوچی در بیانیه ای قول داد فرایند آزادی زندانیان و بازداشت شدگان سیاسی پس از پایان تعطیلات سال جدید میانمار در 20 آوریل (اول اردیبهشت) آغاز شود.

این حركت سان سوچی دارنده جایزه صلح نوبل هر چند رئیس جمهور میانمار نیست، اما عملا رئیس دولت محسوب می شود مورد استقبال گروه های حقوق بشر قرار گرفت.

بسیاری از حامیان و اعضای حزب 'جبهه ملی برای دمكراسی' به رهبری سوچی در دوران حاكمیت نظامیان بر میانمار در زندان بسر می بردند. دولت نظامی سال 2011 قدرت را پس از نزدیك به 50 سال به حكومت نیمه نظامی واگذار شد و دولت جدید غیر نظامی 11 فروردین امسال سوگند یاد كرد.

سوچی كه سال ها تحت بازداشت خانگی به سر برده است روز پنجشنبه گفت كه آزادی زندانیان سیاسی یك اولویت است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.