سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برخی شاعران در فضای مجازی فالور خریداری می‌کنند!

درجه ارزشگذاری شاعران تغییر کرده برخی از شاعران با خریداری فالور، مخاطبان خود را افزایش می‌دهند.

محمد رضا طاهری، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به تاثیر فضای مجازی در معرفی شاعران گفت: فضای مجازی، فضایی باز است و هرکسی می تواند به آن وارد شود. از طرف دیگر هرکسی هم که فکر می کند توانایی سرودن شعر دارد در این عرصه به فعالیت می پردازد. مخاطبان نیز در این فضا آثار را می بینند و جذابیت اثر نیز سبب جذب مخاطب می شود.
 
وی افزود: در صورتی که شاعری در فضای مجازی  فعال تر و آشنا با راههای جذب مخاطب باشد با افزایش مخاطب در این فضا روبرو می شود. با این وجود این فضا از جهاتی نیز به شعر آسیب هایی وارد می کند. در این فضا تمام پارامترهای جذب مخاطب به شعر مربوط نمی شود.
 
این شاعر با اشاره به آنکه میزان آشنایی با ساز و کار جذب مخاطب در افزایش مخاطبان تاثیر می گذارد، بیان کرد: این مسئله که شاعر تا چه میزان آشنایی با نحوه ارتباط با صفحه های پرمخاطب فضای مجازی داشته باشد، در افزایش مخاطبان وی تاثیر می گذارد. شاید بتوان گفت در این سال ها آسیب های فضای مجازی به شعر افزایش پیدا کرده است. در دهه هفتاد روزنامه ها فضای ادبیات را پیش می بردند.  
 
طاهری ادامه داد: روزنامه ها خط قرمزهایی داشتند و مسئولین صفحه های ادبی نیز از سواد و ذوق ادبی بهره مند بودنداما این مسئله در فضاهای مجازی وجود ندارد. هرچند در آن زمان نیز لابی هایی وجود داشت. هم اکنون هرفردی و با هر میزان توانایی می تواند شعر خود را در فضای مجازی منتشر کند.
 
وی تصریح کرد: دو شاعر با توانایی یکسان در فضای مجازی حضور دارند. تفاوت آنها در ظاهر ساده یکی و خوش تیپ بودن و جذابیت دیگری است. در این فضا شاعر خوش تیپ را تواناتر از دیگری می دانند.این فضا وجود دارد و نمی توان گفت فضای مجازی وجود نداشته باشد یا آنکه شاعران از آن بهره ای نبرند. در این فضا نوعی رقابت افراطی میان شاعران به وجود آمده است. این مسئله به خود شعر ضربه می زند.
 
این شاعر با اشاره به آسیب های دیگر فضای مجازی به شعر اظهار داشت: ارزشگذاری های شعر در فضای مجازی تا حدودی تغییر می کند. در صورتی که در این فضا شاعری ده هزار و دیگری پنجاه هزار مخاطب داشته باشد، شاعر دومی را به طور حتم بهتر می دانند. شاعران خوبی در فضای مجازی وجود دارد که فعالیت زیادی ندارند.
 
طاهری ادامه داد: درجه ارزشگذاری شاعران در فضای مجازی تا حدی تغییر کرده که شاعران فالور خریداری و به صفحه مجازی خود اضافه می کنند. در این فضا هرکسی در عرصه شعر فعالیت می کند.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.