سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان ؛

کویر نوش آباد با شکوفایی گلهای محمدی معطر شد

شکفتن گلهای محمدی همزمان با لبخند بهار به فروردین مزارع شهر نوش آباد در منطقه کویری شمال کاشان را معطر کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مجری طرح کشت گل محمدی در نوش آباد در گفتگو با خبرنگاران گفت: با توجه به برداشت گل محمدی در مناطق کوهستانی در اردیبهشت ماه، زمان برداشت کشت این محصول در مناطق کویری به نیمه فروردین رسیده است.

محمود ساجدی،با تاکید بر افزایش اشتغالزایی در این شهر با کشت گل محمدی افزود:  سطح زیر کشت گل محمدی در نوش‌آباد از دو جریب به بیش از پنج هکتار توسعه یافته است.

وی با اشاره به آغاز طرح کشت گل محمدی از 6 سال گذشته افزود: دوره آبدهی گل از نیمه دوم اسفند ماه آغاز می‌شود و تا تیرماه سال بعد ادامه دارد و در زمستان نیز فقط یک یا دو بار برای یخ آب نیاز به آبیاری دارد که یک امتیاز مثبت برای توسعه گلکاری در مناطق کویری است.

به‌گفته‌وی، تولید گل محمدی، در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی که هر سال نیازمند نوع جدید و اصلاح شده بذر است، نیازی به بذر ندارد که این موضوع، در کاهش هزینه های کشاورزی نقش اساسی دارد.

 این کارآفرین نوش آبادی تصریح کرد:با توجه به اینکه نیاز عمده محصولات کشاورزی به آب شیرین است سازگاری گل محمدي، با خشکي و شوری از دیگر ویژگی های توسعه کشت این محصول است به طوری که در پهنه‌هایی که آب شور است، تاثیر چندانی در کیفیت گل محمدی دیده نمی شود.

ساجدی اظهارداشت: مشتری گلاب و اسانس در بازارهاي جهاني،مقاومت گل محمدي،در برابر حمله آفات و بيماري ها از دیگر ویژگی های کشت گل محمدی در مناطق کویری مثل نوش آباد است . 

وی با تاکید بر بقا و سازگاری گل محمدی در مناطق کویری نسبت به خشکی و شرایط نامساعد محیطی از قبیل شوری، سرما و فقر مواد غذایی خاک گفت: این محصول می تواند به عنوان کشت جایگزین در مناطق کویری معرفی شود که از شاخص‌ترین صفات گل محمدی، به خصوص نژاد گلهای کاشان است.

ساجدی در پایان مشارکت بیشتر و توجه جدی مسوولان جهاد کشاورزی برای معرفی و توسعه کشت جایگزین و مناسب در مناطق کویری را خواستارشد.

انتهای پیام/ع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.