سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

ایران و افغانستان می‌توانند دو شریک تجاری باشند

معاون دوم ریاست اجراییه دولت جمهوری اسلامی افغانستان گفت: ایران و افغانستان می‌توانند به عنوان دو شریک تجاری با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، محمد محقق در نشست بررسی راه‌کارهای توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی افغانستان و استان کرمان افزود: بر اساس برادری و همسایه‌داری که بین ایران و افغانستان وجود دارد ایجاب می‌کند بیشترین همکاری بین این دو کشور وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: فکر نمی‌کنم، کشوری در دنیا به اندازه ایران و افغانستان از نظر قومیت، مذهب و تاریخ با هم نزدیک و مشترک باشند.

محقق عنوان کرد: اما اینکه روابط اقتصادی ایران و افغانستان به اندازه‌ای نیست که رضایت دو طرف را فراهم کند به دلیل شرایط منطقه و تحریم‌ها بوده است.

وی ادامه داد: واردات کالا به افغانستان از ایران تا حدی وجود دارد، اما صادرات به ایران بسیار اندک است و باید شرایطی ایجاد شود که برخی از تولیدات کشور افغانستان در ایران بازاریابی شود.

معاون دوم ریاست اجراییه دولت افغانستان تصریح کرد: بندر چابهار می‌تواند فرصتی برای ادامه همکاری دو کشور ایران و افغانستان باشد.

وی بیان داشت: افغانستان قانون خوبی در مورد تجارت و سرمایه‌گذاری دارد، بازار افغانستان آزاد است و از همه کشورها به وفور سرمایه‌گذار دارد و تنها جای ایران خالی است.

محقق گفت: افغانستان نقطه مشترک همه کشورها برای مبارز با تروریسم است و همه کشورها حق دارند، برای مبارزه با ترورسیم در آن جا سهم داشته و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری هم داشته باشند.

معاون دوم ریاست اجراییه دولت جمهوری اسلامی افغانستان خاطرنشان کرد: در بخش‌های مختلف زمینه سرمایه‌گذاری را داریم، منابع افغانستان دست نخورده است.

محقق با اشاره به تعداد بالای مهاجران افغانستان در ایران گفت: دانشجویان زیادی از افغانستان در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند و تا حدی می‌توانند در عرصه‌های مختلف موثر واقع شوند و پیشنهاد داریم که از حضور آنها در فرصت‌های کاری بیشتر فراهم شود.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: ایران ، افغانستان ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.