سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد؛

تولید ۱۵ هزار تن گز در بلداجی

برای ایام عید نوروز امسال، ۱۵ هزار تن انواع گز در بلداجی، پایتخت گز ایران، تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری، از تولید ۱۵ هزار تن گز در بلداجی، پایتخت گز ایران در آستانه عید نوروز امسال خبر داد.

سید نعیم امامی افزود: این مقدار گز تولید شده شامل انواع سکه‌ای، لقمه‌ای، شکلاتی، رژیمی، زعفرانی و آردی بود که روانه بازارهای داخلی و خارجی شد.

وی اضافه کرد: هم اکنون، گز بلداجی به کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس، و به صورت چمدانی به اروپا و آمریکا هم صادر می‌شود.

امامی گفت: گز بلداجی به دلیل کیفیت بالا و مرغوبیت، بهترین نوع گز ایران است که با کسب نشان ستاره طلائی ژنو، به رقیب شیرینی و شکلات‌های سوئیسی در منطقه تبدیل شده است.

وی، با اشاره به فعالیت ۱۰۰ کارگاه بزرگ تولید گز در شهر بلداجی، یادآور شد: این تعداد کارگاه، زمینه اشتغال افزون بر شش هزار نفر را فراهم کرده است.

به گفته امامی؛ گز یکی از شیرینی‌های معروف و پرطرفدار محلی است که از ترکیب انگبین گیاهی، عسل، شکر، سفیده تخم‌مرغ و مغز پسته یا بادام تولید می‌شود و دارای سهم ۱۰ درصدی از صادرات نیم میلیارد دلاری صنعت شیرینی و شکلات کشور است.

شهر بلداجی با ۱۹۸۵۰ نفر جمعیت، از توابع شهرستان بروجن در چهارمحال و بختیاری است که در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر بروجن و ۶۵ كیلومتری شهر شهرکرد مركز این استان قرار دارد و مركز تولید شیرینی گز در کشور و یا به اصطلاح «پایتخت گز ایران» محسوب می شود و کمتر مسافر و گردشگری است که از سوغات «گز» این شهر، چشم پوشی کند.

بقعه متبرکه امامزاده حمزه ابن علی (ع) هم در ۵ کیلومتری غرب شهر بلداجی واقع شده است.

انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.