سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۶ آوریل،روز بین المللی ورزش برای صلح و توسعه

روز بین الملی ورزش برای صلح و توسعه ،فرصتی برای احترام به ارزش‌های مهمی است که درواقع بیانگر روح واقعی ورزش هستند.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،ایرینا بوکووا مدیر کل یونسکو در پیامی نقش ورزش امروز در استقرار صلح و جوامع فراگیر را اینچنین عنوان کرده است: این روز بین‌المللی فرصتی برای احترام به ارزش‌های مهمی چون به‌اشتراک-گذاری، احترام متقابل و خود‌بهسازی در اختیارمان می‌گذارد، ارزش‌هایی که در واقع بیانگر روح واقعی ورزش هستند.
ارزش‌های مثبت ورزش ، افراد را به هم نزدیک می‌کند و امکان ترویج فرهنگ گفتگو را در بین کشورها فراهم می‌آورد. تاریخچۀ ورزش نشانگر توان آن در از میان بردن تعصب‌ها است که به این واسطه راه‌گشا و ترویج کنندۀ حرکت‌هایی است که حقوق و کرامت افراد را ترویج می‌کنند و به این واسطه به آنها حضور و نمودی جهانی می‌بخشند.
ورزش ابزاری قدرتمند برای شمول اجتماعی، برابری میان زنان و مردان و توانمندسازی جوانان است و فوایدی دارد که فراتر از استادیوم‌ها احساس می‌شوند. به واقع، ارزش‌های به‌دست آمده از طریق ورزش و در قالب آن نظیر رعایت عدالت در بازی و روحیۀ کارِ گروهی برای کل جامعه با ارزش هستند.
بنابراین، حمایت از ورزش به عنوان زمینه‌ای برای آموزش و ترویج احترام متقابل با هدف پاسداری از آن در مقابل تقلب و دوپینگ که با اخلاق ورزشی و سلامت ورزشکاران در مغایرت هستند، امری حیاتی است.
مدیر کل یونسکو با اظهارخرسندی ادامه داد: بسیار خوشحالم ازاینکه کشورهای عضو یونسکو منشور جدید بین‌المللی ورزش و تربیت بدنی را در نوامبر 2015 تصویب کردند. منشور جدید با تأکید بر اصول اخلاقی و استانداردهای کیفی تضمین کنندۀ مشارکت همه در ورزش، خود گامی به جلو در تحقق محیطی مبتنی بر بردباری بیشتر، عادلانه‌تر و فراگیرتر برای ورزش است.
به علاوه، هدف از منشور یاد شده ضمانتی است برای حمایت از همۀ زنان و مردانی که چه به‌ عنوان داوطلب یا افراد حرفه‌ای فعال در این حوزه در جهان هر روز به تعهد خود به ورزش پایبند هستند و برای ترویج روحیۀ ورزش به‌عنوان منبعی ماندگار و نامحدود برای حیات و تجدید‌پذیری جوامع تلاش می‌کنند.

منبع: کمیسیون ملی یونسکو-ایران


انتهای پیام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.