سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجت الاسلام رئیسی مشاور عالی رئیس قوه قضاییه شد

رئیس قوه قضاییه حجت الاسلام و المسلمین رئیسی را به عنوان مشاور عالی خود منصوب کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در مراسم تودیع و معارفه دادستانی کل کشور که امروز (سه شنبه) برگزار شد، اظهار داشت: قضات کل کشور ،دادگستری و نهادهای وابسته خدمات بی شائبه‌ای را برای خلق خدا و برطرف کردن حوائج مردم به خصوص مومنین اعطا می‌کنند.

وی افزود: در روایات بسیاری به مسئله رفع قضاء حوائج مومنین اشاره شده است که این روایات بسیار تکان‌دهنده هستند برخی فکر می‌کنند که رسیدن به قرب الهی سخت است اما همین رفع قضاء حوائج مومنین یکی از راه‌های رسیدن قرب الهی است.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: قضات در جهت رفع ظلم قدم برمی‌دارند و ما باید بتوانیم از  مظلومان دفع ظلم کنیم که این خدمت بزرگی است.

حجت الاسلام والمسلمین آملی لاریجانی با اشاره به روایات اصول کافی تصریح کرد: کار قضاوت کاری در جهت رسیدن به قرب الهی است و قضات در مقابل توهین‌هایی  که به آن‌ها وارد می‌شود و تقاضاهای بی دلیل از آن‌ها باید صبوری کنند زیرا رسیدگی به پرونده‌ها بسیار دشوار است اما دارای حسنات زیادی است و گناهان را رفع و آن‌ها را به درجات بالا می‌برد و حسنات این کار بسیار بی شمار است و برای آن ثواب حج و اعتکاف برشمرده شده است و ما باید سعی کنیم که از این برکات محروم نمانیم.

وی افزود: کار دستگاه قضایی کاری بسیار سنگین است و مراجعه مردم در سراسر کشور به این دستگاه زیاد است به عنوان مثال سازمان ثبت اسناد و مراجع ذیربط آن، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان قضایی نیروهای مسلح، پزشکی قانونی و دیوان عدالت اداری به عنوان عالی‌ترین مرجع قضائی دارای مراجعان بسیاری است.

رئیس قوه قضائیه با بیان این‌که سالانه حدود 15 میلیون پرونده به دستگاه قضائی ارسال می‌شود، گفت: قضات تلاش بی وقفه‌ای در یک بستر کمبود امکانات و بی پولی و  با شرایط فیزیکی نامناسب به مردم خدمت رسانی می‌کنند البته مشکلات و کمبودهایی وجود دارد و ارزیابی‌های بی انصافانه‌ای از این دستگاه می‌شود که باید تمام موارد را با هم بررسی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین آملی لاریجانی بیان کرد: اگر دستگاه قضایی برای استخدام قضات آزاد بود می‌تواند خدمات بیشتری را به مردم ارائه دهد البته باید گفت مشکلات زیادی در کشور وجود دارد و ما به عنوان یک نهاد جدا از دولت نیستیم و مشکلات اقتصادی زیادی در کشور وجود دارد.

وی افزود: بنده گاهی با مراجعه به مرکز اطلاع رسانی 125 مستقیم به مشکلات مردم گوش می‌دهم و از جانب مردم شکایتی دریافت می‌شود که آن به علت عدم آگاهی از محدودیت‌های دستگاه قضایی است گاهی مواقع مردم شکایت می‌کنند که چرا پرونده‌ها چندین ماه طول می‌کشد که البته این مورد طبیعی است و به علت کمبود قضات است و اگر دست ما باز بود مطمئنا تعداد قضات بیشتری را استخدام می‌کردیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: گاهی  به علت عدم توجه به نیازها برخی قضات دستگاه قضایی با استخدام نیروهای جدید مخالفت می‌کنند اما همچنان کمبود نیرو وجود دارد و در سیستم آمار تمام پرونده‌ها به صورت آنلاین ثبت می‌شود که کمبود قضات را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین آملی لاریجانی بیان کرد: در دولت و مجلس در برنامه ششم کمکی برای دستگاه قضایی در نظر گرفته شده است تا این دستگاه بتواند با استخدام نیرو‌های جدید نفسی بکشد زیرا این دستگاه در حال فرسوده شدن است.

وی تصریح کرد: امروز مراسم تودیع و معارفه برادر حجت الاسلام و المسلمین رئیسی برگزار شده  و از ایشان بابت سی سال خدمت به دستگاه قضایی تشکر می‌کنم.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: انتخاب حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به ریاست آستان قدس رضوی به دستور مقام معظم رهبری(مدظله العالی) انجام شد و ایشان خدماتی را به جامعه اسلامی و طلاب و دانشجویان ارائه می‌دهد با وجود این‌که ما از حضور ایشان محروم هستیم اما بنده از آقای رئیسی خواهش کردم که مشاور عالی قوه قضائیه را برعهده بگیرند و ایشان نیز پذیرفتند.

وی افزود: امروز همچنین مراسم معارفه برادر حجت الاسلام و المسلمین منتظری است و ایشان بیش از 30 سال در دستگاه قضایی خدمت می‌کردند و امروز به سمت دادستانی کل کشور منصوب شدند.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: حجت الاسلام و المسلمین منتظری در هر سمتی که بودند تلاش‌های جدی داشتند و خدمات زیادی را در دیوان عدالت اداری به مردم ارائه کردند اما دیوان عدالت اداری محدودیت‌هایی است ایشان هم اهل تلاش هستند و دارای سابقه خوبی است و امیدواریم در سمت دادستانی کل کشور بتوانند منشاء خدمات زیادی باشند.

وی افزود: دادستانی کل کشور دارای وظایف زیادی از جمله نظارت بر دادسراهای کل کشور است و این نظارت بسیار جدی به نظر می‌رسد همچنین رسیدگی به شکایات از وظایف دیگر دادستانی کل کشور است.

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: دادستانی کل کشور در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی وحقوق عمومی نظارت دارد و تقریبا برای آن 70 وظیفه برشمرده شده است به عنوان مثال دادستانی کل کشور در شورای پول واعتبار به عنوان شورای مالی کشور که می‌تواند در سرنوشت کشور بسیار مهم باشد حضور دارد.

حجت الاسلام و المسلمین آملی لاریجانی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به نام سال اقتصاد مقاومتی  اقدام به عمل بیان کرد: دادستان کل کشور برای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی می‌تواند به دولت کمک کند همچنین دستگاه قضایی در این راستا پشتیبان دولت است.
 گفتنی است؛ رئیس قوه قضاییه حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی را به عنوان مشاور عالی خود منصوب کرد.

*گام‌های اساسی در دستگاه قضا برداشته شده است

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس تولیت آستان قدس رضوی گفت:شکر گذار خداوند متعال هستم که با مجموعه ای فرهیخته، متدین و قضات محترمی که در جای جای این کشور تلاش می‌کنند ، کار می کنم و باید زحمات آن‌ها را شاکر باشیم.

وی افزود:گره گشایی از کار مردم از عنایات خداوند متعال است که به عهده ما در دستگاه قضایی نهاده است.

 رئیس تولیت آستان قدس رضوی گفت:در بخش ستادی دادستانی کل کشور در اجرای قانون مصوب گام هایی برداشته شد و بنده از دادستان های کل کشور و روسای دادگستری ها تشکر می‌کنم .

وی بیان کرد: انتصاب حجت الاسلام و المسلمین منتظری در جایگاه دادستان کل کشور انتصابی بسیار شایسته و مغتنمی است که
 ان شاالله ایشان و همکاران در جهت نقش و جایگاهی که مورد انتظار قانون گذار و رئیس قوه قضاییه است گام های بلند و ماندگاری بردارند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۳۳ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
جناب لاریجانی ریاست محترم بند درسال 88پروند ذاشتم که متاسفانه قاضی شعبه تجدیدنظر11گرگان بابی عدالتی وبشدت ناحقی کرد ومن تنها به اون دنیا وبه حضرت حق سپردم ولحظه شماری میکنم تا روجزا خداوند فرارسد.پس همه قضات اینگونه که میفرمایید نیستند
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۷ فروردين ۱۳۹۵
بله ضمن تشکر از قضات وظیفه شناس و حامی صاحبان حقوق قضاتی هم هستند که حامی دزد ومال غیر فروش و............ میباشند که امید است مقام شامخ قوه قضاییه اینگونه قضات را از مسولیت واگذار شده خلع نمایند بامید ان روز که قوانین اسلامی در جامعه حاکم باشد