سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تب برفکی در خراسان رضوی تحت کنترل است

مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی از تحت کنترل بودن بروز بیماری تب برفکی در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، مجید روحانی نژاد گفت: دامپزشکان و کارشناسان، بخش خصوصی دامپزشکی و همکاری های بین بخشی دستگاه های مرتبط اجرایی مانند جهاد کشاورزی، نیروهای انتظامی و حمایت های استانداری بیماری مسری و واگیردار تب برفکی دام در خراسان رضوی با کمترین خسارت تحت کنترل می باشد.

وی گفت: علی رغم اینکه ویروس عامل بیماری در سال جاری باشدت و حدت زیادی خود را نمایان کرد و در حالی که کشور، با کمبود واکسن روبرو بود، اقدامات اکیپ های خدمات دامپزشکی در تقویت امنیت زیستی وسطح بهداشت دامداری های صنعتی وسایر واحدهای اپیدمیولوژیک روستایی و نیز آموزش لازم به دامداران بصورت فراگیر، به همراه محدود ساختن تردد و جابجایی دام حساس، از گسترش وقوع کانون های بیماری جلوگیری بعمل آورد.

مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی افزود: هرچند از اهمیت خسارات بیماری در گوسفند و بز نمی توان غافل شد، اما اهمیت کنترل بیماری در دام سبک به لحاظ خسارات سنگینی که این بیماری به گاو و گوساله خصوصا دامداری های صنعتی وارد می سازد در ارتباط با عدم سرایت به دام سنگین از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

روحانی نژاد تصریح کرد: همکاران در استان در این خصوص با موفقیت عمل نموده اند و دام سنگین استان به جز تعدادی انگشت شمار دام روستایی درگیر بیماری نشده اند.

وی گفت: دامدار باید بیاموزد که بهترین راه پیش گیری از بیمار های عفونی واگیردار، رعایت شرایط بهداشت دام، محیط دامداری و توجه به دستورالعمل های اقدامات امنیت زیستی و قرنطینه ای دامپزشکی می باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی افزود: تنها با واکسیناسیون مشکل دامداران حل نمی شود بلکه از آن مهم تر رعایت توصیه های بهداشتی دامپزشکی از جمله قرنطینه دام، جلوگیری از نقل و انتقال بدون مجوز دام و گزارش دهی سریع موارد مشکوک به بیماری است.

روحانی نژاد گفت: مقاوم بودن ویروس بیماری، جهش های سریع ویروس، بومی بودن تب برفکی در کشور، منطقه و کشور های آسیایی و عدم آگاهی کافی دامداران سنتی و عشایر از اصول رعایت شرایط قرنطینه ای و بهداشتی وبالاخص عدم همکاری دلال ها و افراد فرصت طلب و سودجوی اقتصادی این بخش در عدم رعایت مقررات منع تردد دام از دیگر مشکلات پیش روی ماست که آموزش این مهم نیز نیازمند وجود اعتبارت لازم و کافی است.

وی خاطرنشان کرد: اعتبارات فعلی دامپزشکی پاسخگوی پیش گیری از بروز بیماری و مأموریت های محوله به این سازمان تخصصی، کلیدی و مؤثر در بحث سلامت انسان و رونق اقتصادی کشور نیست.

وی گفت: و اصلاح آن بسیار ضروری وبه نفع کشور در جهت امیدوار کردن روستائیان برای بهره وری مناسب از تولیدات دامی خودو ماندن در روستاها و ایجاد اشتغال و توسعه روستاها و فراهم نمودن شرایط برای حضور تولیدات صنایع مرتبط با محصولات آنان و در بازار های جهانی است.

انتهای پیام//

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.