سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حضور داعش در افغانستان و امتداد ناامنی در سطوح بالاتر

حضور تروریست‌های تکفیری داعش در افغانستان را می‌توان به عاملی جهت امتداد کشتار و ناامنی، در سطوحی بالاتر تعبیر کرد.

به‌گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، وضعیت نابسامان امنیتی که این روزهای افغانستان را دستخوش تنش‌ قرار داده نتیجه حضور مولفه‌های سازمان یافته‎ای است که توسط قدرت‎های حامی و پرورش‌دهنده تروریسم در منطقه شکل یافته‎اند. یکی از این عوامل نامطلوب که در طول دهه‌های گذشته کابل را به کمربند ناامنی متصل ساخته، حضور تروریست‌های طالبان در افغانستان است.

از سوی دیگر حضور تروریست‌های تکفیری داعش در افغانستان را نیز می‌توان به عاملی جهت امتداد کشتار و ناامنی، در سطوحی بالاتر در نقاط مختلف این کشور تعبیر کرد.
 
*گذر داعش پس از عراق و سوریه به افغانستان رسید



تروریست‌های تکفیری داعش که در صفحات تاریخ، وحشیانه‌ترین و ضدبشری‌ترین اقدامات را به‌نام خود ثبت کرده‌اند، پس از آن‌که در سوریه و عراق با بن‎بست مقاومت‌های مردمی و ارتش دو کشور مواجه شدند،  در یک اردوکشی جنگ‌افروزانه، افغانستان را به‌عنوان هدف بعدی جهت اقدامات ضدبشری و ددمنشانه خود برگزیدند.

داعش از ماه‌های میانی سال گذشته فعالیت خود را در ولایت ننگرهار آغاز کرد، به‌گونه‌ای که آغاز فعالیت‎های این گروه تروریستی در افغانستان با جذب نیرو همراه شد.

جان کمبپل فرمانده عمومی نیروهای ناتو درافغانستان پیرامون جذب افراد برای عضویت در گروه تروریستی داعش در این کشور مدعی شد که برخی اعضای طالبان نیز به‌دلیل آشفتگی در سطوح سرکردگان خود به داعش پیوسته‌اند. البته در گزارش‌هایی که در همین‌باره از سوی سازمان ملل منتشر شد، تصریح شده است که تروریست‌های تکفیری داعش در 24 ولایت افغانستان اقدام به عضو‌گیری می‌کنند.

*رویکرد اسلام‌آباد پیرامون حضور داعش در افغانستان



پاکستان نیز در موضع‌گیری‌هایش پیرامون مقوله تروریسم، به‌صراحت خود را موظف به تقابل و مبارزه با تمامی گروه‌های تروریستی از طالبان گرفته تا داعش، می‌داند. این در حالیست که روزنامه «دیلی‌تایمز» پاکستان اواخر پاییز سال گذشته در یادداشتی نوشت: این‌که پاکستان با دشمنان بسیاری از قبیل شبه‌نظامیان داخلی مقابله کرده و حتی میزبانی افراطی‌های خارجی مثل طالبان را متوقف کند، بر کسی پوشیده نیست. اما همین روزنامه پاکستانی در ادامه و با رویکردی جالب اهمال پاکستان در برخورد با گروه‌های تروریستی و خشونت‌محور همانند طالبان را نکوهش می‌کند و اعلام می‌دارد که اگر اغماض‌هایی با رویکرد‌های سابق اسلام‌آباد در مقابله با تروریسم لحاظ شود، پاکستان می‌بایست جایی برای پذیرایی از داعش نیز در بطن سیاست‌های خود باز کند.

دیلی‌تایمز در ادامه این‌گونه می‌نویسد که درست است مقامات نظامی اسلام‌آباد رویکرد سیاست «تحمل‌صفر» در قبال داعش را عنوان داشته و عدم پذیرش این گروه تروریستی در پاکستان را مورد تاکید قرار می‌دهند؛ اما تا زمانی که مبارزه با افراط گرایی و تروریسم به لفاظی صرف محدود باشد، راه به‌جایی نخواهد برد. این روزنامه در ادامه مطالبش پیرامون این زمینه عنوان می‌کند: پاکستان نسبت به هشدارهای صورت گرفته از داخل این کشور نسبت به ظهور طالبان در کابل پیش از سال2007، هیچ‌گونه اعتنایی نکرد و  لذا رویکرد اسلام‌آباد در مورد داعش نیز  چنین داستانی دارد. 

البته در همان روزهای پایانی پاییز سال قبل، وزارت امور خارجه پاکستان به زعم این‌که مقصد داعش افغانستان بوده و این گروه تروریستی به‌سمت کابل تمایل دارد، عملا سناریویی را کلید زد که خوشبینانه‌ترین پیام آن، اغماض سیاسی اسلام‌آباد در قبال داعش و حضورش در افغانستان است، رویکردی که در چند دهه گذشته درقبال طالبان و رهبران این گروه تروریستی داشته است.

*گروه‌هایی بدتر از داعش در پاکستان به فعالیت مشغولند



"علیرضا قلی‌پور" رئیس مطالعات جنوب و غرب آسیا در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در همین رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بسیار بعید می‌دانم اسلام‌آباد با حضور داعش در افغانستان، رویکرد خود را نسبت به طالبان تغییر دهد، چرا که حضور داعش در افغانستان تهدیدی برای پاکستان محسوب نمی‌شود.  
    
وی افزود: معتقدم به لحاظ حضور تروریسم، وضع پاکستان از افغانستان نیز وخیم‌تر است.

قلی‌پور تصریح کرد: سالهای سال است پاکستان با ناامنی مواجه است و گروههای مختلف افراطی که در برخی موارد حتی بدتر از داعش هستند، در این کشور فعالیت می‌کنند.  
 
رئیس گروه مطالعات جنوب و غرب آسیا در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: تنها خطر موجود این است که با توجه به عدم تصور و شناخت صحیح جامعه جهانی از منطقه، ممکن است طالبان در مقایسه با داعش گروهی میانه‌رو تلقی شده و بدین ترتیب خطر این گروه تروریستی نادیده گرفته شود.



برهمین اساس همان داعشی که از زمان ورودش به خاک افغانستان به‌عنوان خطری بالقوه از سوی مطبوعات داخلی پاکستان مطرح شد، از دیدگاه کارشناسان تهدیدی جدی برای منافع و سیاست‌های اسلام‌آباد به‌شمار نمی‌رود زیرا در پاکستان زمینه برای رشد و ساماندهی بسیاری از گروه‌های افراطی که وضعیتی به‌مراتب خطرناک‌تر از داعش دارند، وجود دارد.

گزارش از: وحید امیدی‌موحد

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.