سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چگونه یک فضای خوب برای اجرای برجام فراهم می‌شود؟

بدون شک برای اجرایی کامل برجام، باید "فضای خوب" برای هر دو طرف چه در داخل و خارج فراهم شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بدون شک برای اجرایی کامل برجام، باید فضا برای هر دو طرف چه در داخل و خارج فراهم شود اما نزدیک به سه ماه از اجرایی شدن آن می گذرد و این سوال مطرح می شود چگونه این فضا ایجاد خواهد شد؟




لغو تحریم به روی کاغذ: اما این فضای خوب مولفه هایی دارد که رسیدن به آن به صورت یک جا امری غیر ممکن است و به قول مقامات کشورمان پله پله موانع برطرف شده و همین امر سبب ایجاد فضای خوب در روند اجرایی است.

اجرای تعهدات از سوی طرف مقابل یکی از رکن های مهمی است که اگر صورت نگیرد باید خط بطلان به روی برجام کشید و به گفته "سید عباس عراقچی" رییس ستاد پیگیری برجام باید  از دو زاویه مختلف به اجرای تعهدات طرف مقابل نگاه کرد، آنها به تعهداتی که طبق برجام روی کاغذ داشتند در خصوص لغو تحریم‌ها عمل کرده‌اند و زیرساخت تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای کاملا برچیده شده است.

در همین راستا معاون وزیر امورخارجه کشورمان معتقد است تحریم های کنگره متوقف و همه فشارها مشروعیت خود را در قطعنامه ها می گرفت که مشروعیت خود را از دست داد به همین جهت نیز آمانو گزارشی درباره پرونده ارایه داد و همه سند ها لغو شده بنابر این اینکه می گوییم روی کاغذ لغو شده نباید بی اهمیت جلوه داده شود.

پی ام دی (pmd):  یکی از موانع مهمی که بر طرف شد موضوع پی ام دی بود که با بسته شدن این پرونده فضای لازم برای اجام اقدامات از سوی ایران فراهم شد که در همین رابطه سید عباس عراقچی گفت: مورد دیگری از اجرای گام به گام بسته شدن پرونده pmd بود که قبل از موضوع راکتور اراک انجام شد و آنچه پس از آن صورت گرفت این بود که طبق سندی که 1+5 با ایران امضا کرده بود آن ها موظف بودند که به شرکت ایرانی که یک نهاد وابسته به سازمان انرژی اتمی بوده تکنولوژی و امکانات لازم را بدهند و طبق صحبتی که آقای صالحی داشت اگر 1+5 هم به ایران کمک نکند این شرکت می تواند در داخل قلب راکتور اراک را راه اندازی کند.

همکاری و تعهدات آمریکا: بدعهدی آمریکایی برچسبی ایت که هیچ گاه از پیشانی این کشور پاک نخواهد شد به همین جهت اجرای تعهدات از سوی آنها نیازمند رصد دقیق خواهد بود که به گفته رییس ستاد پیگیری برجام کشورمان آمریکایی ها تعهد کرده اند که شرایط اجرای موفق برجام را تضمین کنند و البته هر چه که به پیش می رویم مشکلات به تدریج در حال حل شدن است و نگرانی هایی که قبلا درباره pmd بازپس گیری پول نفت و تحریم سوئیفت و .... مطرح شده بود همه در حال رفع شدن است و الان مهمترین مشکلی که داریم شبکه های بانکی است و باید بانک ها روابط کارگزاری خود را با طرف های خارجی برقرار کنند و البته در این مسیر خزانه داری آمریکا نیز یک روش شیطنت آمیز را دنبال نکند.

این امر نشان میدهد با وجود تضمین ها ایالات متحده روند یک پارچه ای را در قبال اجرای برجام در پیش نگرفته اند، جیکوب لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در چند ماه گذشته اعلام کرد کشورش تحریم‌های ضدایرانی خارج از چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک را ادامه خواهد داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا مجموعه‌ای از اسناد را منتشر کرد که بر اساس آنها تحریم‌های ایران شامل محدودیت‌های تحمیل شده بر بانک مرکزی ایران و شرکت ملی نفت ایران برداشته می‌شود.

وزارت خزانه‌داری در یکی از این اسناد اعلام کرده: "از روز اجراء، اقدامات ذیل توسط اشخاص غیرآمریکایی تحت تحریم قرار نخواهند گرفت: مبادلات مالی و بانکی با افراد و نهادهای مشخص شده در پیوست 3 ضمیمه دوم برجام، شامل: بانک مرکزی ایران و دیگر نهادهای مالی مشخص شده ایران؛ شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفتیران، شرکت ملی نفتکش ایران، و دیگر افراد و نهادهای مشخص گشته".

در همین راستا معان حقوقی و بین المللی وزارتخارجه با بیان اینکه ما از ابتدا می دانستیم که آمریکایی ها در صحنه اجرای برجام بدعهدی خواهند کرد گفت: البته وزارت خزانه داری آمریکا هم یک سری عدم ترغیب ها را ایجاد کرده است.

با همه این تفاسیر عراقچی معتقد است آمریکایی ها با رضایت خاطر برجام را امضا نکردند و توانمندی جمهوری اسلامی آنها را مجبور کرد تا برجام را امضا کنند و به همان اندازه ای که ما در حال تلاطم و فشار به آمریکایی ها قبل از برجام بوده ایم پس از برجام نیز این فشار به آمریکایی ها وارد شده و می بینیم که مشکل بیمه حل شده و تبادلات دلاری هم در حال حل شدن است.

رئیس جمهور آمریکا: یکی از بحث های داغ و مهم این روزها تعهد رییس جمهور آمریکا به برجام است که در صحبت های رییس ستاد پیگیری برجام کشورمان به ان اشاره  و تاکید شد که اوباما نمی تواند بگوید برجام اجرایی نمی شود و آنها باید تعهداتشان را انجام دهند.

وی در ادامه اظهاراتش می افزاید: این که اروپایی و آمریکایی ها در موضوع هسته ای به تعهدات خود عمل می کنند به این معنی نیست که با ما دوست و رفیق شده اند و اتفاقا دشمنی آنها افزایش یافته و آن هم به دلیل این است که جمهوری اسلامی ماهیت خود را تغییر نداده است.

پیش از این نیز وزیر امورخارجه کشورمان پیرامون تعهدات دولت آمریکا اظهار داشت: ادعاهایی که در دوران تبلیغات انتخاباتی آمریکا مطرح می‌شود، خیلی نباید جدی گرفت، برجام تعهد حقوقی دولت آمریکاست و ارتباطی ندارد که چه کسی در کاخ سفید باشد. دولت آمریکا تعهداتی که داده باید اجرا کند، متاسفانه برخی نامزدهای انتخاباتی با استفاده از فضاسازی‌هایی که صهیونیست‌ها کرده‌اند در آمریکا این کار را دنبال می‌کنند، این‌ها شعار می‌دهند نباید، به این شعارها توجه کرد‌.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری جدی که جمهوری اسلامی ایران کرده دولت آمریکا ناگزیر است تعهداتی که داده نه تنها روی کاغذ بلکه در عمل نیز اجرا کند.

بحث سامانه موشک های ایران: موضوع دفاعی و سامانه موشکی ایران از بحث هایی در مذاکرات بود که غرب بسیار تلاش کرد تا در ان ورود پیدا کند که موفق هم نشد اما با اجرایی شدن برجام همچنان در تلاش است تا به نحوی به این موضوع مورد علاقه خود ورود پیدا کند به همین جهت شاهد این هستیم که با مطرح کردن موضوعاتی از این قبیل در تلاشند تا به گونه ای نقض برجام از سوی ایران را جلوه دهند.

از سال 1385 موضوع هسته ای و موشکی با هم گره خورد و در طول ده سال گذشته موضوع موشکی مطرح شده و چیزی که روشن است اینکه فعالیت های موشکی از هسته ای جدا شد و در قطع نامه ای غیر الزام آور که در آن ادبیات اجبار حذف شده فعالیت های موشکی از ذیل فصل هفتم خارج شد.

عراقچی درباره قطع نامه هسته ای موشکی 1929 می گوید؛ "زمانی که تحریم های هسته ای لغو شد بحث رفع تحریم تسلیحاتی و موشکی مطرح گردید و آنها گفتند که به دلیل شرایط کنگره آمادگی رفع تحریم تسلیحاتی و موشکی را ندارند" و این سوال مطرح می شود که این امادگی لازم کی حاصل خواهد شد چرا که با توجه به سابقه بدعهدی و شیطنت های آمریکا، طرح این سوال پیگیری انتظار به جایی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه قبل از اجرایی شدن برجام نگرانی هایی وجود داشت مبنی براینکه با آزمایش موشک عماد برجام نقض می شود یادآور شد: پس از انجام این آزمایش خیال خیلی ها راحت شد که برجام نقض نشده و پس از آنکه تست های موشکی اخیر انجام شد آمریکایی ها ادعا کردند که این موضوع نقض قطع نامه شورای امنیت است که البته روس ها و چینی ها این موضوع را رد کردند و البته هیچ سندی وجود ندارد که موشک های ایران حامل کلاهک هسته ای است و ما هم بر این موضوع تاکید کردیم که برنامه موشکی ناقض برجام نیست.

شایان ذکر است در قطعنامه 2231 تنها "از ایران خواسته" شده که روی موشک‌هایی "که برای داشتن توانایی حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده‌اند" کار نکند. این در حالی است که در قطعنامه پیشین گفته شده بود که شورای امنیت "تصمیم می‌گیرد که ایران نباید" بر روی "موشک‌های دارای توان حمل سلاح هسته‌ای" کار کند.

دیپلمات‌های شورای امنیت نیز خود اذعان دارند که توجیهات مطرح شده برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران به بهانه رزمایش موشکی، ضعیف است، چراکه با متن قطعنامه همخوانی ندارد.

عراقچی در این رابطه خاطرنشان می کند : آنها پس از آنکه در شورای امنیت نتیجه نگرفتند هشت شرکت را در لیست سیاه تحریم موشکی قرار دادند و اینکه آیا این موضوع نقض برجام است یا نه تشخیص آن برعهده هیئت نظارت بر برجام بوده و آنها درباره این موضوع تصمیم می گیرند از دید برجام تحریم موشکی ناقض این توافق نامه نیست همان طور که ازمایش موشکی ما نقض برجام نیست و البته ملاک ما فرمایشات رهبر معظم انقلاب است و خلاف نظر رهبری خلاف همه چیز است و نقض برجام از دید متن برجام اتفاق نیفتاده است اما با توجه به اینکه خلاف نظر رهبری است نقض برجام است.

فرمایشات مقام معظم رهبری: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در دیدار جمعی از مداحان و ذاکران نکاتی را پیرامون برجام فرموندند من جمله اینکه: دشمنان انقلاب از همه ابزارهای قدیمی و پیشرفته برای خصومت با ایران استفاده می کنند.

ایشان، توان نظامی را بیشترین تکیه گاه مستکبران برای زورگویی به ملت ایران خواندند و با طرح یک سئوال اساسی افزودند: در این اوضاع جنگل وار جهانی، اگر جمهوری اسلامی صرفاً به دنبال مذاکره و مبادله اقتصادی و حتی علم و فناوری برود اما توان دفاعی نداشته باشد آیا حتی دولت های کوچک نیز به خود اجازه تهدید ملت ایران را نخواهند داد؟

رهبر انقلاب، نمایش موشکهای پیشرفته و دقیق سپاه پاسداران را موجب خرسندی ملتهایی خواندند که از امریکا و رژیم صهیونیستی، دلشان خون است اما کاری از دستشان بر نمی آید.

حضرت آیت الله خامنه ای  افزودند: دشمنان مدام در حال تقویت توان نظامی و موشکی خود هستند در این شرایط چطور می گوییم روزگار موشک گذشته است؟

با توجه به ابهام‌زدایی از 76 روز روند اجرای برجام از سوی " سید عباس عراقچی" رییس ستاد پیگیری برجام آنچه مسلم است طرف امریکا از هر فرصتی در راستای منافع خود  برای بد عهدی و دور زدن برجام استفاده خواهد کرد به این ترتیب هوشیاری و جدیت ایران در این امر باعث خواهد شد تا ضمن القای قاطعیت فضای خوب برای اجرای برجام ایجاد شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.