سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاجیکستان سرزمین ترانه و طرب

از آغاز سال نو به مدت دو هفته و اندی با جمعی از ادیبان حوزه نوروز از سراسر جهان، مهمان شاهنشاه تاجیکستان امام‌علی رحمان بودیم. در این سفر، بسی نادیدنی‌ها را دیدیم و ناشنیدنی‌ها را شنیدیم.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛با بسیاری از ادیبان هموطن مهاجر مانند استاد لطیف ناظمی، شبگیر پولادیان، خانم حمیرا نکهت دستگیرزاده برای نخستین بار، چشم به چشم شدم. محمد‌شریف سعیدی نیز از سویدن تشریف فرما بود.

از افغانستان در این گلگشت، شاعران و استادان ارجمند هر یک جناب استاد قویم، جوان شیر حیدری، سید رضا محمدی، پرویز کاوه، صالح محمد خلیق، صادق عصیان، گلنور بهمن، امان وارسته، یعقوب یسنا، جناب احمدی و استاد عارف، جوره‌های ارجمندمان بودند. برخی از استادان هموطن که در مقطع دکترا در تاجیکستان مشغول تحصیل می‌باشند، مانند داکتر روستایی، داکتر اقبال مرستیال، داکتر نجیب قیوم و… نیز با مهربانی ما را در محافل همراهی و یاری می‌کردند.

در این سیاحت، نوروز را آن چنان که در کتاب‌ها و قصه‌ها شنیده بودیم، دیدیم. مردم و مسوولان حکومتی تاجیکستان به‌صورت وصف‌ناپذیری سنت مهمان‌نوازی را به‌جا آوردند. از کوچه و برزن این سرزمین آواز ترانه و طرب در آسمان بلند بود. دستان و گیسوان دختران همه‌جا افشان، پای‌ها کوبان و غنچه لب‌های‌شان خندان بودند. پیر و جوان، زن و مرد به میدان آمده و همراه با طبیعت؛ میله و شادمانی می‌کردند.

 کسی از دوستان می‌گفت در یکی از بررسی‌ها که توسط یکی از نهادهای بین‌المللی انجام شده بود، در بین کشورهای منطقه، تاجیکستان شاد‌ترین کشور معرفی شده بود. این‌گونه که مادیدیم این بررسی بسیار دقیق بوده و فاصله تاجیکستان با دیگر کشورها در این حوزه، بسیار زیاد است و سال‌ها این کشور قهرمان این میدان خواهد بود.

احیا‌ی جشن‌های نوروزی به‌صورت بین‌المللی و ملی بر فرصت‌های شادی و خوشی این سرزمین خواهد افزود. با رییس اکادمی علوم تاجیکستان جناب فرهاد رحیمی گفتم راه مبارزه با تروریسم تنها تفنگ و گفتگو نیست، برپایی جشن‌های نوروزی یکی از اساسی‌ترین راه‌های مبارزه با تروریسم و آوردن صلح پایدار است. او با قاطعیت و همدلی تمام این سخن را تایید کرد و گفت یکی از دلایلی که ما جشن‌های نوروزی را چنین تجلیل می‌کنیم، دقیقا همین اندیشه است. ما به این نتیجه رسیدیم که بنیادی‌ترین راه مبارزه با بنیادگرایی و تروریسم زنده کردن فرهنگ و آیین‌های نوروزی است.

فرهنگ عمومی این کشور به شدت متاثر از اتحاد شوروی سابق است. شکاف طبقاتی که در کشورهای مانند افغانستان، ایران و پاکستان، اندک کسان را در آسمان‌های نعمت و مکنت فراز آورده است و اکثریت توده‌ها را در خاک فقر و خاکستر تنگدستی نشانده است، در تاجیکستان کم‌تر به چشم می‌آید.

از نویسندگان، شاعران و هنرمندان طبق سنت شوروی سابق به خوبی حمایت می‌شود. اتفاق نویسندگان تاجیکستان در دو‌شنبه و شهرهای دیگر این کشور از ساختمان‌های خوب و مناسبی برخوردار است. تعداد زیاد افراد معاش‌بگیر در این ساختمان‌ها مشغول انجام وظیفه‌اند. فقط در دوشنبه حدود ۶۰ نفر نویسنده و شاعر به‌صورت رسمی در ساختمان اتحادیه نویسندگان مشغول به کارند. رییس اتفاق نویسندگان در ساختار سیاسی حکومت تاجیکستان از جایگاه والایی برخوردار است.

می‌گویند مقام رییس اتفاق نویسندگان از مقام یک وزیر در نزد رییس‌جمهور این کشور بیشتر است. در جلسات رسمی رییس اتحادیه نویسندگان بالاتر از هر وزیری کنار رییس‌جمهور می‌نشیند.

انتهای پیام/
برچسب ها: تاجیکستان ، سال نو ، نوروز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.