سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شورای عالی صلح: مواضع ما و حزب اسلامی نزدیک شده است

شورای عالی صلح می‌گوید که مواضع این شورا و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، از گروه‌های مسلح مخالف دولت، به منظور رسیدن به یک توافق باهم نزدیک شده و فاصله زیادی ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛اسماعیل قاسمیار از اعضای شورای عالی صلح، می‌گوید که گفتگوها میان شورای عالی صلح و حزب اسلامی با «حسن نیت» آغاز شده و این گفتگوها تا زمان بدست آمدن یک نتیجه ادامه می‌یابد. آقای قاسمیار به روزنامه ۸صبح گفت:‌ «مواضع هر دو طرف مذاکره به هم نزدیکی دارد، یعنی فاصله زیادی وجود ندارد و یک توافق عملی شده می‌تواند.»

این عضو شورای عالی صلح می‌افزاید که پس از ختم مذاکرات صلح میان این شورا و حزب اسلامی، توافق‌نامه‌ای توسط رییس شورای عالی صلح و رهبر حزب اسلامی به امضا خواهد رسید.
اسماعیل قاسمیار در مورد گفتگوی بعدی هیات حزب اسلامی و شورای عالی صلح تاریخ مشخصی تعیین نکرد و همچنین در باره پیش‌شرط‌های دو طرف مذاکره‌کننده نیز جزییات نداد. اما آقای قاسمیار تاکید کرد که شورای عالی صلح در این گفتگوها خطوط سرخ و دست‌آوردهای چند سال اخیر را در نظر می‌گیرد.

در اواخر ماه حوت، هیات حزب اسلامی با شورای عالی صلح در کابل گفتگوی مستقیم داشت. اعضای این هیات و شورای عالی صلح اعلام کردند که گفتگوهای شان ادامه می‌یابد.

اعضای حزب اسلامی در زمان حکومت حامد کرزی نیز دو بار هیاتی به کابل فرستاد. شورای عالی صلح می‌گوید که مواضع دولت افغانستان و حزب اسلامی تا پیش از امضای موافقت‌نامه امنیتی با ایالات متحده امریکا نزدیک شده بود، اما پس از امضای این موافقت‌نامه، حزب اسلامی از ادامه گفتگوهای صلح خودداری کرد.

تلاش‌های شورای عالی صلح برای رسیدن به توافق صلح با حزب اسلامی در حالی شدت می‌گیرد که تلاش‌های اخیر گروه هماهنگی چهارجانبه شامل دولت‌های افغانستان، پاکستان، چین و ایالات متحده امریکا به منظور زمینه‌سازی برای مذاکرات مستقیم میان افغانستان و گروه تروریستی طالبان با شکست مواجه شده است. قرار بود نخستین دور گفتگوهای مستقیم میان هیات دولت افغانستان و طالبان در هفته اول ماه مارچ در پاکستان شروع شود، اما با گذشت یک ماه از این زمان، هنوز مشخص نیست که چه زمانی این گفتگوها آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.