سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان؛

بافته هاي معدن نمك چهرآباد متعلق به مردان نمکی در زنجان

بافته هاي مكشوفه از معدن نمك كه بيشتر متعلق به دوره هاي هخامنشيي و ساساني هستنداز ارزشمندترين اشياي به دست آمده از معدن چهرآباد محسوب مي شوند، چرا كه در كمتر محوطه باستاني بافته هاي تاريخي با چنين كيفيت و حفظ شدگي و تعداد زياد ديده مي شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، اين بافته ها از نظر ابعاد و اندازه ، بافت ، طرح ، نقش و جنس تنوع فراواني داشته و آگاهي هاي زيادي از صنعت بافندگي ايران باستان ارائه مي كنند. طبق مطالعات انجام يافته جنس بيشتر بافته ها از پشم و سپس پنبه بوده و با روشها و طرحهاي مختلفي بافته شده اند. رنگ قرمز، آبي و زرد استفاده شده در پارچه ها ي منقوش منشأ گياهي داشته و از گياهان نيل، روناس و درختچه گز در رنگ آميزي نقوش استفاده شده است.

بافته هاي معدن نمك چهرآباد ، درواقع تكه هايي از لباس هاي معدنكاران و يا كيسه هاي حمل اشيا و نمك بوده اند كه در حين كار در ميان لايه اي نمك قرار گرفته و تا به امروز به خوبي حفظ شده اند. با وجود آنكه نمونه هايي از بافته هاي دوره ساساني پيشتر نيز از برخي مناطق خاورميانه كشف شده و امروز در موزه هاي دنيا به نمايش درآمده است ، اما از دوره هخامنشي بافته هاي چنداني تا كنون از ديگر مناطق ايران گزارش نشده و پيش از كشف پارچه هاي هخامنشي معدن نمك چهر آباد آگاهي ما از پوشاك و صنعت بافندگي هخامنشيان ، فقط نقوش برجسته هخامنشي و برخي نقوش ديگر در آسياي صغير و و يونان بوده است

علاوه بر پارچه ها ، تعداد زيادي تكه هاي نخ و ريسمان در ابعاد و اندازه هاي مختلف و بافت هاي متنوع كه از الياف پشم و مو تهيه شده ، از معدن نمك يافت شده است . ريسمان هاي مذكور از لوازم و اشياي مهم معدنكاران دوره هخامنشي و ساساني بوده است

بدون شك معدن نمك گنجينه اي ارزشمند از بافته هاي كهن ايران را در خود جاي داده است. گنجينه اي كه د ر پژوهشهاي آينده آگاهي هاي بسياري از هنر بافندگي ايران باستان را آشكار خواهد نمود.

بافته های معدن نمک چهرآباد در بخش اختصاصی و در موزه باستانشناسی مردان نمکی(عمارت ذوالفقاری) زنجان به نمایش گذاشته شده است.



انتهای پیام/ ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.