سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پادشاهان محبوب در داروخانه ها

فرقی نمی کند چه بیماریی داریم یا کدام قسمت از بدنمان درد می کند، همواره سعی می کنیم به جای دکتر رفتن به داروخانه مراجعه کرده و سرخود برخی داروهای خاص را برای خود نسخه بپیچیم.

به گزارش  خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بدون شک ابرخی داروها هستند که مردم به صورت خودسر و بدون تجویز پزشک برای تسکین هر نوع دردی استفاده می کنند. سن و سال هم مطرح نیست این داروها را به وفور، کودک و نوجوان و میانسال و حتی مسن ترها استفاده می کنند بدون اینکه بدانند مصرف بی‌رویه و نادرست این داروها می‌تواند سلامتی آنها را به خطر بیندازد.

البته نمی توان از این نکته گذشت که مصرف داروها در زمان بیماری از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقدامات برای مقابله با درد و درمان آن است ولی نباید از یاد برد که استفاده بی‌رویه و خودسرانه دارو می تواند سلامت انسان ها را به خطر بیندازد و در این حالت است که نه تنها دردها و آلام ناشی از درد بهتر نمی شود بلکه امکان خطر و بروز عوارض دیگر نیز وجود دارد و سلامتی انسان را به صورت جدی به خطر می اندازد. شرایط زمانی سخت تر می شود که مردم در حالتی که قرص و شربت افاقه نمی کند از آمپول و شیاف هم استفاده و به دیگران هم توصیه می‌کنند که البته آن هم عوارض و مشکلات خاص خود را دارد.

خانه از پای، بس ویران است!
دکتر چیت ساز متخصص داروسازی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بسیاری از داروهای داروخانه ها هستند که با استقبال مردم مواجه می شوند و بدون نسخه دریافت آنها را تقاضا می کنند. هرچند که داروخانه‌ها بدون نسخه اجازه فروش این داروها را ندارند اما وقتی بیمار مراجعه و تقاضا می کند دوست، فامیل و یا آشنا باشد این داروها را متاسفانه به راحتی دریافت می کند و برخی داروخانه ها زیاد به نسخه برای این داروها توجه نمی کنند.

قرص ها یکی پشت سر دیگری
اولین داروی محبوب مردم استامینوفن کدئین است. وی درباره این قرص که به عنوان مسکن استفاده می شود، گفت: مصرف کننده‌ها به دلیل وجود کدئین به این قرص عادت می کنند و به عوارض کدئین که یبوست است دچار می شوند و همچنین باعث می شود که در سردرد‌ها و درد‌های دیگر، خوردن استامینوفن کدئین اثرگذاری لازم را نداشته بشد و فرد برای تسکین درد مجبور به استقاده از قرص‌های مسکن متنوع دیگر شود که در نهایت به کلیه و کبد خود آسیب می زند.

سرماخوردگی آب نمک می خواهد نه آنتی بیوتیک 
چیت ساز دومین داروی محبوب را آموکسی سیلین دانست و اظهار کرد:‌ سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که سوش‌های میکروبی دربرابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم شده اند و نباید آنتی بیوتیک بیش از حد مصرف کرد چراکه با مصرف زیاد آنتی بیوتیک‌ها وقتی یک ناراحتی عمده ای به وجود بیاید که به آنتی بیوتیک نیاز باشد دیگر آن دارو تاثیر به سزای خود را نخواهد گذاشت و سوش‌های میکروبی را به آن آنتی بیوتیک خاص مورد نیاز مقاوم می کند.

برای سرماخوردگی نباید آموکسی سیلین مصرف کرد چیت ساز در این خصوص گفت:
سرماخوردگی ویروس است و آنتی بیوتیک بر ویروس‌ها اثر ندارد مگر برخی ویروس‌های خاص که بحث جدایی برای آن مطرح است. مصرف آموکسی سیلین برای خارش گلو و سرماخوردگی ها نه تنها ویروس آن بیماری را از بین نمی برد بلکه باعث مقاوم شدن بدن به سایر میکروب ها نیز می شود. درواقع بهترین درمان برای سرماخوردگی استفاده از قرص های مکیدنی و آب ونمک است نه آنتی بیوتیک ها.

قرصی که در هر خانه ای هست
وی ادامه داد: مصرف قرص ایبوپروفن در بین مردم بسیار رواج دارد و معمولا مردم بدون نسخه هم این قرص را از داروخانه ها تقاضا می کنند که متاسفانه یکی از عارضه‌های احتمالیش آسم است. دیده شده که برای فردی مبتلا به آسم که برای مشکلی غیر از آسم خود به یک مرکز درمانی مراجعه کرده، قرص ایبوپروفن تجویز شده که این فرد را به حد مرگ رسانده بود چرا که مصرف این قرص برای افراد مبتلا به آسم ممنوع است.

تسکین دردها به چه قیمتی؟
این متخصص داروسازی عنوان کرد: وقتی ایبوپروفن قصد اثرگذاری را در بدن داشته باشد باید فرآیندی به نام متابولیزه شدن را انجام دهد تا به شکلی دربیاید که برای بدن قابل جذب باشد و این قرص در کبد این فرآیند را انجام می دهد و وقتی به شکل متابولیسم قابل جذب درآمد به عضو مربوطه که درد دارد می رود و اثر می کند و درآخر از طریق کلیه‌ها از بدن دفع می شود. بنابراین اگر این قرص زیاد از حد مصرف شود هم به کبد و هم به کلیه‌ها آسیب می زند. از این رو باید قبل از مصرف زیاد و خودسرانه ایبوپروفن عوارض آن را هم در نظر گرفت. 

وی در خصوص موارد منع مصرف ایبوپروفن ذکر کرد:‌ در حدود40 درصد مردم کشور مبتلا به فشارخون هستند و این افراد نباید ایبوپروفن را مصرف کنند علاوه بر آنها برای افرادی که زخم معده دارند یا مبتلا به فشار کلیوی هستند مصرف این دارو توصیه نمی شود.

قرص هایی که اول درمان و بعد دردآورند
وی محبوب ترین داروهای دیگر را داروهای اعصاب و راینیتیدن دانست و بیان کرد:‌ عوارض احتمالی مصرف طولانی مدت داروهای اعصاب که به بهانه های مختلف مثل رفع کمبود خواب و استرس و اضطراب و.. مصرف می شود فراموشی و آلزایمر است لذا استفاده بیش از حد و بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود. رانیتیدین هم برای کسانی که از درد معده می نالند حکم آب حیات را دارد. کاربرد اصلی این قرص برای بهبود زخم معده است. مصرف بالای این قرص به خصوص متناسب است با التهابات عصبی که موجب ترشح بیشتر اسید معده می شود. 

بیشتر از پزشکان دکتر ی می کنند
دکتر حقیقت منفرد داروساز در خصوص دگزامتازون گفت:عوارض دو دسته هستند، یکسری از عارضه ها کشنده نیست و یکسری عارضه های نادری داریم که ممکن است باعث مرگ و ایست قلبی شود. دگزامتازون عارضه کشنده و نادری ندارد اما بدون تجویز پزشک، مصرف آن اشتباه است.

یکی از مهمترین دلایلی که دگزامتازون تجویز می شود، اصرار بیماران برای دریافت داروی نجات دهنده ای است که عملا به سرعت، حالت های ناشی از سرماخوردگی و التهاب ها را بهبود می بخشد و انتظار دارند سیر بهبود بیماری شان را با سرعت زیادی بالا ببرند. این اصرار باعث می شود تجویزهای بیشتری به سمت دگزامتازون برود. این دارو از گروه دارویی است که موجب کاهش التهاب شده و حال عمومی را در کوتاه مدت بهتر می کند اما از طرف دیگر طول دوره بیماری را افزایش می دهد. 

وی ادامه داد: دگزامتازون عوارض اش وابسته به دوز مصرفی نیست، برای همین همیشه توصیه می شود احتیاط بیشتری در مصرف آمپول دگزامتازون در سرماخوردگی و بیماری های ویروسی شود. عوارض متعددی مانند عوارض پوستی و احتمال پوکی استخوان از جمله عوارضی است که مصرف دگزامتازون می تواند به وجود آورد.

خوددرمانی ممنوع! حتی شما دوست عزیز
بدون شک نداشتن اطلاعات کافی باعث استفاده بی رویه و خودسرانه دارو است. دکتر حق گو متخصص داروسازی نیز در این باره گفت: ناآگاهی مردم جامعه و باورهای غلط در میان مردم باعث افزایش تجویز نادرست و مصرف خودسرانه دارو نسبت به استانداردهای جهانی است. برخی از بیماران پزشکی را می‌پسندند که داروهای بیشتر و رنگارنگ تری تجویز کند و این  تصور عامه مردم ایران است. در حالی که با مصرف هرچه بیشتر دارو سیستم دفاعی بدن و در نتیجه سلامت کشور به خطر می افتد و عوارض داروها منجر به بیماری های زیادی در بیماران می شود.

با این وضعیت باید گفته شود که علاوه بر توصیه به مردم برای ترک خوددرمانی باید به داروسازان و پزشکان داروخانه ها هم توصیه شود که از ارائه دارو بدون تجویز پزشک پرهیز نمایند.

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.