سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

استقبال گردشگران از موزه‌ی حياتی کرمان

معاون فرهنگي اجتماعي شهردار کرمان، از بازديد بيش از انتظار مسافران نوروزي از اکونو موزه حياتي شهرداري کرمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، و بنا به اعلام روابط عمومي معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري کرمان، حجت‌الاسلام سيد مرتضي حسيني با بيان اين که اين مرکز اولين نوروز را تجربه مي‌کند؛ گفت: مرمت و بازگشايي اين مرکز به عنوان اکونوموزه، به تحقق اقتصاد مقاومتي جامه عمل پوشانده است.

وي با اشاره به اين که اقتصاد مقاومتي يعني استفاده از ظرفيت‌هاي نهفته براي رونق اقتصاد و تکيه بر توانمندي‌هاي داخلي است، افزود: در حال حاضر با کار مرمتي که در اين موزه انجام شده است؛ از اين مکان به عنوان يک ظرفيت گردشگري بهره مي‌بريم که مورد استقبال بسيار مسافران نوروزي، گردشگران و شهروندان قرار گرفته است.

وي ادامه داد: در واقع اين مرمت کاري بود که به تحقق اقتصاد مقاومتي جامه عمل پوشيد.

معاون فرهنگي اجتماعي شهردار کرمان تصريح کرد: اکونو موزه حياتي شهرداري کرمان که تنها اکونوموزه جنوب‌شرق کشور است.

وي خاطرنشان کرد: اين مجموعه چند ماهي است که افتتاح شده است و با اينکه زمان زيادي از افتتاح آن نمي‌گذرد؛ شاهد بازديد بيش از انتظار مسافران نوروزي، گردشگران و شهروندان کرماني هستيم.

معاون فرهنگي اجتماعي شهردار کرمان افزود: علاوه بر ساختمان موزه که مکاني تاريخي و ميراث فرهنگي است؛ جذابيت‌هاي در نظر گرفته شده براي کاربري آن مانند غرفه‌هاي قالي‌بافي، پته، مسگري، گليم و ... که هم کارگاه‌هاي آموزش بافت و ساخت اين محصولات را دارند و هم فروش محصولات را، نظر بازديد کنندگان را جلب کرده است.

گفتني است اين موزه در ايام نوروز از ساعت 9 صبح تا 21:30 دقيقه‌ي شب پذيراي علاقه‌مندان و بازديدکنندگان از اين مکان است.

بنای مدرسه حیاتی سال ۱۲۶۷ هجری شمسی به‌عنوان بانک شاهنشاهی ایران و انگلیس ساخته شد. پس از تعطیلی بانک‌، ساختمان حیاتی در سال ۱۳۱۲ برای استفاده دانش‌آموزان بازسازی و سال ۱۳۲۰ به‌نام بانو بی‌بی‌حیاتی نامگذاری شد که تا سال ۱۳۵۶ برپا بود و سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بانو بی‌بی جان حیاتی یکی از چهره‌های ادب و شعر کرمان است که در اواخر قرن ۱۲ و اوایل قرن ۱۳ هجری قمری می‌زیست و دفتر شعری از وی به جا مانده است. مدرسه حیاتی که ۳۷ سال متروک و بلااستفاده بود، سال گذشته با دستور استاندار کرمان و همت شهرداري کرمان، عملیات مرمت و بازسازی آن با هدف تبدیل به اکونو موزه آغاز شد و این بنای تاریخی با مرمت در چند فاز و تغییر کاربری مناسب، به مکانی برای نمایش تاریخ و فرهنگ شهر کرمان تبدیل شد.

در اکونو موزه صنعتگران، فعالیت و محصولات آنها به معرض نمایش در می‌آید و این امکان برای صنعتگران فراهم می‌شود تا با برپایی کارگاه‌های آموزشی عمومی، دانش و علاقمندی خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و محصولات خود را در همان محل به فروش برسانند.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: موزه ، حیاتی ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.