سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوين؛

قلم و هنر خطاطی

استاد پگاه يكی از هنرمندان خوشنويس قزوين كه با قلمش آثار بسياری را خلق كرده است .


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛وارد اتاق کارش که شدم روی میز بزرگ چوبی وسط اتاق پر بود از رنگ و رنگ و دیوارها پر از تابلو ، داشت روی تابلوی بزرگی که روی میز بود خوشنویسی میکرد و حتی در حین حرف زدن هم گاهی با قلمش رو تابلو نقشی از عشق و هنر میزد... روی صندلی روبرویش نشستم و شروع به حرف زدن کردیم.

سلام خودتون رو برای خوانندگان سین جیم معرفی کنید؟

علی اکبر پگاه هستم و در سال 1334 در قزوین و در خانواده ای هنرمند متولد شدم.

از چه زمانی به هنر خوشنویسی علاقه مند شدین؟

بنده از کودکی از آنجایی که پدرم خوشنویس بود به خوشنویسی علاقه مند شدم،و در ادامه علاقه زیاد مردم قزوین به خوشنویسی و حضور خوشنویسان نامی زیاد در شهرم ، باعث شد با علاقه ی بیشتری به این هنر بپردازم.

چه کسی در راه پیشرفت هنر خوشنویسی از شما حمایت می کرد؟

به یاد دارم که پدرم همیشه به ما مشق خوشنویسی میداد و بسیار ما را تشویق میکرد و بعدها هم پس از ازدواج همسرم با زحمات و حمایت هایش باعث شد آثارم در موزه های بزرگ جهان به نمایش درآید و با دلسوزی هایشان پسرم بهادر در9سالگی لیسانس خوشنویسی گرفت.

فرزندان دیگرتان هم در رشته های هنری فعالیت می کنند؟

بله دختر بزرگم در هنر تذهیب فعالیت میکند و دختر کوچکترم معلم خط تحریری است .

 در هنر خوشنویسی شاگرد چه کسانی بودید ؟
ابتدا شاگرد پدرم و سپس شاگرد استاد محصص بودم که با توجه به اینکه مجموعه خطی از خوشنویسان برجسته داشتند من به واسطه ی ایشان خود را شاگرد تمام اساتید گذشته میدانم.

در کنار خوشنویسی به هنر یا رشته ی دیگری هم می پرداختید؟

بله،از 17 سالگی نماینده کاراته ژاپن در ایران بودم و بعدها مشغول صنعت و اداره باشگاه نیز شدم و در همان سالهای جوانی شعر می گفتم و کتاب شعرم با عنوان"ناله ی زنجیر" به چاپ رسید.
 در زمینه هنر خوشنویسی در چه مسابقاتی شرکت کردید ؟

من از ابتدا پیگیر و علاقه مند به کسب مقام نبودم و تمرکزم را تنها صرف هنر خوشنویسی و تلاش در این زمینه می کردم،اما به اتفاق آرای انجمن خوشنویسان و شورای ارزشیابی درجه استادی گرفتم و در سال84نیز از انجمن خوشنویسان ایران لوح و تندیس پیشکوست هنر خوشنویسی ایران را دریافت کردم.

اثر چاپ شده ای هم در زمینه خوشنویسی دارید ؟

بله ، کتاب سیاه مشق محض بنده به نام"از دل به کاغذ"در سال92 با مقدمه ی آقای آیدین آغداشلو و آقای بهاءالدّین خرمشاهی و دکتر حمید عابدیها به چاپ رسیده است.

معمولا روزانه چند ساعت مشق خوشنویسی می کنید ؟

در شبانه روز16.17ساعت مشغول خوشنویسی هستم و طی این سالها بیش از23هزار اثر خوشنویسی خلق کرده و به آموزش شاگردان می پردازم.

شاگردانی هم داشته اید که در حال حاضر مشغول آموزش این هنر باشند؟

بله از مهم ترین شاگردانم پسرم بهادر است که در26سالگی جوان ترین استاد خوشنویسی کشور است و70مقام ملی و کشوری را تابحال کسب کرده است و مهندس محمد وارسطه نیا ، علی ذوالفقار و بسیاری دیگر از اساتید خوشنویسی از شاگردان بنده هستند.

به نظر شما پیشرفت تکنولوژی و گرافیک کامپیوتری چه تاثیراتی بر هنر خوشنویسی میگذارد؟
در خوشنویسی محض از هیچ وسیله ای جز قلم و رنگ استفاده نمی شود اما برای اجرای آن بر روی بیلبوردها و قطع بزرگ به استفاده از وسایل روز نیاز داریم و از این جهت می تواند در اجرای اثر کمک کند.

پیشنهاد شما به علاقه مندان این هنر چیست ؟

علاقه مندان به عرصه ی خوشنویسی باید حتما خدمت اساتید بزرگ شاگردی کنند تا بتوانند در این هنر پیشرفت کنند.

و در پایان اگر حرفی نگفته دارید بفرمایید...

از شما تشکر میکنم و از مسئولین محترم استان و کشور تقاضا می کنم به هنرمندان سر بزنند و حامی هنرمند در همه ی جهات زندگی آنان باشند.
انتهای پيام/

برچسب ها: استاد ، پگاه ، قلم ، خطاطی ، قزوین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.