سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سازمان جهانی مالکیت معنوی چه وظایفی بر عهده دارد؟

اهداف سازمان جهانی مالکیت معنوی ترویج حمایت از مالکیت معنوی در جهان از طریق همکاری بین 184 کشور عضو و تضمین همکاری اداری بین اتحادیه‌هایی است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان جهانی مالکیت معنوی ( WIPO) در 1970 تاسیس و در 1974 تبدیل به کارگزاری تخصصی سازمان ملل متحد شد.



گفتنی است؛ اهداف آن ترویج حمایت از مالکیت معنوی در جهان از طریق همکاری بین 184 کشور عضو و تضمین همکاری اداری بین اتحادیه‌هایی است که برای فراهم کردن حمایت در حوزه مالکیت معنوی تاسیس شده‌اند.

"اتحادیه پاریس" ( اتحادیه بین‌المللی برای حمایت از مالکیت صنعتی؛) و اتحادیه برن، " اتحادیه بین المللی برای حمایت از آثار ادبی و هنری " ) از اتحادیه‌های اصلی هستند که به این منظور تاسیس شده‌‌اند.

وظایف اصلی WIPO، چنانکه در برنامه بودجه 2007- 2006 آن تصریح شده عبارتند از: تدوین قوانین و ضوابط بین‌المللی درباره مالکیت معنوی؛ ارائه خدمات در زمینه محافظت جهانی از مالکیت معنوی؛‌ تشویق استفاده از مالکیت معنوی برای توسعه اقتصادی؛ ترویج درک بهتر از مالکیت معنوی؛ و فراهم کردن مجمعی برای بحث درباره مسائل مربوط به مالکیت معنوی.

لازم به ذکر است مالکیت معنوی شامل دو شاخه اصلی است: مالکیت صنعتی، در درجه اول اختراعات، نشان‌های بازرگانی، طرح‌ها و عنوان‌های اصلی صنعتی؛ و حق پدیدآورنده،‌ به‌طور عمده مربوط به آثار ادبی، موسیقی، هنری، عکاسی و سمعی بصری البته سازمان مالکیت صنعتی 24 معاهده بین‌المللی درباره مالکیت صنعتی و حق پدیدآورنده را اجرا می‌کند.

سه هیات مدیره WIPO عبارتند از: مجمع عمومی، متشکل از کشور‌های عضو سازمان جهانی مالکیت معنوی که عضو اتحادیه‌های پاریس و یا برن هستند و هر دو سال یکبار تشکیل جلسه می‌دهد؛ کنفرانس، متشکل از همه کشور‌های عضو که آن نیز دوسال یکبار تشکیل جلسه می‌دهد؛ و کمیته هماهنگی متشکل از 82 عضو که هر سال تشکیل  جلسه می‌دهد.

جالب است بدانید بیشتر بودجه WIPO برای دو سال 2007- 2006 مبلغ 531 میلیون فرانک سوئیس بود که این بودجه به‌وسیله خود آن تامین می‌شود چون 95درصد این مبلغ از طریق ارائه خدمات آن به استفاده‌کنندگان سیستم‌های بایگانی و ثبت بین‌المللی تولید می‌شود و بقیه درآمدهای تولید شده از ناحیه خدمات حکمیت و میانجیگری WIPO، فروش نشریات و کمک‌های اندک کشورهای عضو (نیم درصد) به‌دست می‌آید.

گفتنی است؛ Wipo نزدیک به 920 کارمند از 84 کشور دارد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.