سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

برگزاری آئین سنتی کوزه‌شکنی در خراسان جنوبی

مراسم کوزه‌شکنی یکی از آداب و رسوم پایان سال مردم شهرستان قاین است که از دیرباز در این شهرستان اجرا می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی گفت: این رسم در روزهای پایان سال بعد از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری انجام می‌شود.


مدیر حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار داشت: در این رسم کوزه‌های کهنه و قدیمی را که آب از آن تراوش نمی‌کند و آب داخل آن سرد نمی‌شود و همچنین به مرور زمان و استفاده طولانی از آن، داخلش را جلبک گرفته و دیواره آن سبز رنگ شده است، از سردر حیاط خانه به داخل کوچه می انداختند و براین اعتقاد و باور بودند که با شکسته شدن این کوزه بلا و بیماری از این خانواده دور خواهد شد.

برآبادی بیان کرد: برخی افراد داخل کوزه مقداری زغال به نشانه سیاه بختی، کمی نمک به نشانه شور چشمی و یک سکه به نشانه تنگدستی می‌اندازند و سپس کوزه را به دور سر خود و افراد خانواده می‌چرخانند و از بالای بام خانه به داخل کوچه می‌اندازند و همزمان این شعر را هم می‌خوانند: "غم برو شادی بیا مهنت برو روزی بیا".

وی تصریح کرد: در پایان هم با کوزه ای نو و تمیز آب از قنات و یا چشمه به داخل خانه می آورند و این مراسم همراه با شور و شعف و شادمانی اجرا می‌شود.

برآبادی اظهار داشت: این مراسم کارکردهای دیگری هم دارد از جمله کارکرد بهداشتی، چون کوزه‌هایی که پوشیده از جلبک هستند و استفاده از آنها باعث بیماری می‌شود را کنار می‌گذارند و به جای آن کوزه جدید استفاده می‌کنند.

مدیر حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: این مراسم به شماره817 -91/11/4 در فهرست میراث ناملموس (معنوی) کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.