سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

سرنوشت خانه ایرانیان خارج از کشور به کجا رسید؟

درباره فراز و نشیب‌های موسسه خانه ایرانیان خارج از کشور در طول یک دهه فعالیت بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور اواخر سال ۱۳۸۳ شکل گرفت که در بدو تأسیس براساس آئین‌نامه مصوب شورای عالی زیر مجموعه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود.

وظایف این شورا هم طبق ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی شامل بررسی و تصویب سیاستها و برنامه‌های کلان در ارتباط با ایرانیان خارج از کشور، اتخاذ تدابیر لازم برای تعامل سازنده‌تر با ایرانیان خارج از کشور، حمایت از حفظ هویت ایرانیان خارج از کشور، حمایت از حقوق حقه ایرانیان در عرصه‌های مختلف اعم از امور اجتماعی، اقتصادی و ...، تسهیل و تقویت حضور مؤثرتر ایرانیان خارج از کشور در صحنه‌های اجتماعی و اقتصادی داخل کشور و عرصه‌های مختلف سازندگی، هماهنگی و بهینه‌سازی سیاستهای اجرایی دستگاه‌های مختلف درون کشور در نحوه ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور شد.

با آغاز به کار دولت نهم، سطح و ساختار دبیرخانه این شورا ارتقاء یافت و به معاونت اجرایی رئیس جمهوری منتقل گردید و اسفندیار رحیم مشایی به عنوان جانشین رئیس جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور منصوب شد.

 شورای عالی ایرانیان که با عضویت 8 وزیر،‌ 2 معاون رئیس جمهور، رئیس صدا و سیما و رئیس فراکسیون امور ایرانیان خارج از کشور مجلس کار خود را ادامه می داد در برخی از مواقع دچار حواشی شد. برای مثال برگزاری مردادماه سال 89، برگزاری دومین همایش ایرانیان خارج از کشور در تهران حاشیه‌هایی را به همراه داشت. دعوت از 1200 ایرانی خارج از کشور و هزینه‌های میلیاردی این مراسم مورد اعتراض نمایندگان مجلس و رسانه‌های مختلف قرار گرفت.

حاشیه های این شورا تا پایان دولت بهار ادامه پیدا کرد و مشایی در اقدامی طاهری سرپرست دبیرخانه شورای عالی ایرانیان را 10 روز مانده به پایان کار دولت سابق برکنار کرد که دلیل این برکناری مقاومت طاهری سرپرست پیشین این شورا در مقابل درخواست بقایی مبنی بر واگذاری ساختمان شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور به موسسه تحت سرپرستی وی عنوان شد.
 
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هم دکتر روحانی ریاست شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور عهده‌دار شد و محمد شریعتمداری معاون اجرایی وی به عنوان جانشین رئیس‌جمهور و سید جواد قوام شهیدی هم به عنوان دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور منصوب شدند.

دیگر اعضای این موسسه  هم شامل وزیر امور خارجه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر اطلاعات، وزیر امور اقتصادی و دارائی، وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر کار و امور اجتماعی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رئیس مرکز مشارکت امور زنان نهاد ریاست جمهوری، اعضای فراکسیون امور ایرانیان خارج از کشور مجلس شورای اسلامی بودند.

در سال جاری براساس تصمیمات کلان نهاد ریاست جمهوری در خصوص واگذاری امور تخصصی مربوط به وزارتخانه‌ها به دستگاه‌های ذیربط مقرر شد شورای مذکور مجدداً به منظور انجام بهتر امور، پرهیز از ساختارها و هزینه‌های موازی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های وزارت امور خارجه برای انجام امور مرتبط با ایرانیان خارج از کشور، به آن وزارت منتقل شود.

براساس ابلاغیه شماره 1879/م18؛ 31 تیر 94 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، قرار است نسبت به عملیاتی کردن موضوع اقدام لازم انجام شود. لذا وظایف مربوط به آن دبیرخانه در حوزه معاونت امور کنسولی مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه انجام خواهد شد و این وزارت خانه نیز از ظرفیت نیروی انسانی موجود و متخصص برای انجام امور مربوطه برخوردار است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.