سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمنان؛

سمنانی ها با نوروزخوانی به استقبال بهار می روند

نوروزخوان در حالی که چوبی به دست دارد با خواندن اشعاری در وصف بهار به حضرت علی(ع) و صاحب‌خانه مژده و نوید سال نو و بهار را می‌دهد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛  سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: مردم سمنان با اجرای آیین نوروزخوانی به استقبال بهار می‌روند.

آرزو گلكار افزود: آیین نوروز‌خوانی از ساعت 10 صبح پنجشنبه بیست و هفتم اسفند‌ماه از میدان تاریخی ارگ سمنان آغاز می‌شود.

وی گفت: مسیر نوروز خوانی از میدان ارگ به سمت بازار بالا، خیابان امام خمینی، بازار پایین، تکیه پهنه و در پایان در خانه تاریخی تدین است.

گلكار از پخت و عرضه سمنوی ویژه سفره هفت‌سین در خانه تاریخی تدین خبر داد و افزود: برپایی آیین چوب‌بازی در روز شنبه بیست و نهم اسفند ماه از دیگر برنامه‌های استقبال از بهار در سمنان است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: آیین چوب‌بازی از ساعت 10 صبح روز شنبه در محل بازارچه صنایع دستی سمنان آغاز و در دروازه تاریخی ارگ، خانه تدین، خیابان امام و تکیه پهنه نیز اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته در اواسط اسفندماه، نوروز خوانان از گرگان و یا دامغان به روستاها می‌رفتند، اضافه کرد: نوروزخوان در حالی که چوبی به دست داشته به همراه فردی موسوم به «پس‌خوان» و یا کیسه‌دار به در خانه اهالی رفته، با چوب خود به در خانه زده و داخل می‌شد، این افراد با خواندن اشعاری در وصف بهار به حضرت علی(ع) و صاحب‌خانه مژده و نوید سال نو و بهار را می‌دادند.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان ادامه داد: صاحب‌خانه نیز هدایایی چون شکر، برنج، شیرینی، پول و غیره به آنها می‌داد. کیسه‌دار هدایا را دریافت کرده و درون کیسه‌ای که به همراه داشت می‌ریخت.

گلکار افزود: نوروزخوانان غالبا پس از دریافت این اقلام این چنین صاحب خانه را دعا می‌کردند: کربلائیش کنن، آمین / مکه‌ای‌اش کنن، آمین
همچنین اشعار نوروز خوان این چنین آغاز می‌شد: صد سلام و سی علیک صاحب‌خانه سلام علیک/ سلام من بگیر علیک از جانب ملاکریم/ نوروز سلطان آمده گل در گلستان آمده/مژده دهید به دوستان نوروز سلطان آمده...

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.