سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

از مرگ زودرس ماهی قرمز جلوگیری کنیم

ماهی قرمز با مهیا نمودن شرایط لازم برای زندگی مانند دمای مناسب، آب سالم، اکسیژن کافی و سایر فاکتورهای مورد نیاز ده سال عمر می کند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان دامپزشکی کرمان گفت : با توجه به مسئولیت خطیر دامپزشکی در حفظ سلامت و بهداشت جامعه همچنین به حداقل رساندن امکان انتقال احتمالی بیماریهای مشترک بین انسان و دام از ماهی قرمز به انسان، اداره کل دامپزشکی استان کرمان طرح نظارت و ساماندهی مراکز عرضه ماهی قرمز را آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه در ایام منتهی به سال نو حمل و نقل ماهیان قرمز همچنین تراکم این ماهیان در آکواریم های برخی مراکز عرضه ماهیان زینتی افزایش می یابد افزود: حفظ سلامت آبزیان زینتی از جمله ماهیان قرمز نیز از اهداف اجرای این طرح می باشد.

دکتر نجمه حاج علی زاده گفت: حمل و نقل های خارج از ضابطه و بدون رعایت موازین بهداشتی و قرنطینه ایی می تواند باعث ابتلاء ماهیان به بیماریهای مختلف شود.

وی ادامه داد: افزایش تعداد و تراکم ماهی قرمز در یک آکواریم همچنین عدم وجود هوادهی، فیلتراسیون، تغذیه و دمای مناسب نیز از عوامل مستعد کننده ابتلاء این آبزیان به انواع بیماریها می باشد.

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان با اشاره به اینکه احتمال انتقال برخی بیماریها از ماهی قرمز به انسان وجود دارد گفت: بهتر است تمام افراد مخصوصاً کودکان و افراد سالخورده از دست زدن و تماس مستقیم دست با این ماهی‌ها اجتناب نمایند و در صورت لزوم پس از تماس، دست‌ها با آب و صابون شسته شود.

وی اظهار داشت : یک ماهی سالم دارای پوستی براق و تحرک مناسب می باشد و همچنین چشم ها نباید به صورت فرورفته یا برآمده غیر طبیعی باشد.

حاج علی زاده در ادامه افزود: از خرید ماهیان دارای لکه‌های سفید، خاکستری و یا قرمز اطراف دهان و روی بدن خودداری نمایید.

وی ضمن تاکید بر عدم خرید ماهی از افراد دوره گرد، دستفروشان و سایر مراکز غیرمجاز ادامه داد: ماهیان این مراکز به دلیل عدم رعایت شرایط و اصول بهداشتی از سلامت لازم برخوردار نیستند.

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به نقش آموزش در دستیابی به اهداف طرح نظارت بر عرضه ماهی قرمز خاطرنشان کرد : از جمله اقداماتی که در اجرای این طرح صورت می پذیرد حضور کارشناسان این اداره کل در مدارس و توزیع برشورهای مختلف در سطح جامعه همچنین مدارس جهت آموزش و آشنایی بیشتر دانش آموزان و افراد جامعه با شرایط نگهداری صحیح ماهی قرمز می باشد.

وی افزود: از هم استانیها عزیز درخواست می کنیم جهت جلوگیری از آلودگی احتمالی، تخریب و به هم خوردن نظم اکوسیستم های محیط زیست از رها سازی این ماهی ها در رودخانه ها و تالاب ها جداً بپرهیزند.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: ماهی قرمز ، مرگ ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.