سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

روسای جمهور چند کشور در سال 94 به ایران آمدند+ تصاویر

در سالی که گذشت روسای جمهور چندین کشور به ایران سفر کردند که در این گزارش نگاهی به این سفرها خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در سالی که گذشت میزبان چندین رئیس‌جمهور کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای بود که در جهت گسترش مناسبات دوجانبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به ایران سفر کردند.

در این گزارش سعی شده، مروری بر سفرهای روسای جمهور کشورهای مختلف به کشورمان در سال 94 داشته باشیم.

* رئیس‌جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، نخستین میهمان دکتر روحانی در سال 94 بود که در صدر هیاتی عالی رتبه 18 فروردین ماه وارد تهران شد و در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد مورد استقبال محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.





دکتر روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به طور رسمی از رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در مجموعه فرهنگی–تاریخی سعدآباد استقبال کرد و مذاکرات خصوصی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه، بلافاصله پس از پایان مراسم استقبال رسمی آغاز شد. روسای جمهور دو کشور در نشست خبری بر ضرورت گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه، ارتقاء حجم روابط اقتصادی و لزوم مقابله با تروریسم و جلوگیری از قتل و خونریزی در منطقه تأکید کردند. ایران و ترکیه بعد از نشست خبری روسای جمهوری دو کشور، هشت سند همکاری و یک بیانیه مشترک امضاء کردند.

* رئیس‌جمهور افغانستان

اشرف غنی دومین رئیس‌جمهوری بود که در سال گذشته پس از ورود به تهران در مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد مورد استقبال روحانی قرار گرفت. رئیس‌جمهور کشورمان در نشست مطبوعاتی با اشرف غنی با اشاره به اهمیت و ضرورت گسترش همکاری‌های ایران و افغانستان در راستای تأمین منافع دو کشور در عرصه‌های مختلف، گفت: «سفر رئیس جمهوری افغانستان که نماینده دولت وحدت ملی افغانستان است، آغازی برای همکاری‌های وسیع‌تر خواهد بود.»




* رئیس‌جمهور عراق

روحانی روز 23 اردیبهشت سال 94 هم به طور رسمی از فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق در سعدآباد استقبال کرد. وی در نشست خبری مشترک با فؤاد معصوم، امنیت عراق را امنیت ایران دانست و تصریح کرد که ثبات و امنیت عراق برای ایران بسیار حائز اهمیت است. روسای جمهوری ایران و عراق در نشست مشترک، با اشاره به اهتمام جدی مسئولان دو کشور برای توسعه روابط، بر همفکری، هماهنگی و همکاری در جهت شناسایی راه‌های گسترش مناسبات تهران - بغداد و نیز حل معضلات و مشکلات منطقه‌ای تأکید کردند.




* رئیس‌جمهور قرقیزستان

رييس جمهور کشورمان همچنین در صبح روز شنبه چهارده شهریورماه سال گذشته در مجموعه فرهنگی-تاريخی سعدآباد به استقبال رسمی از الماس‌بیگ آتامبایف رييس جمهور قرقيزستان رفت. روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان در دیدار دوجانبه مهمترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و راههای توسعه روابط تهران – بیشکک را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

هردو رئیس‌جمهور پس از ديدار خصوصی و مذاكرات هيات‌های عالی‌رتبه ايران و قرقيزستان، در مراسم امضای اسناد ميان مقامات دو كشور حضور يافتند.حسن روحانی، رییس جمهوری در نشست خبری مشترک با الماس‌بیگ آتامبایف، با اشاره به مذاکرات انجام شده بین هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و قرقیزستان، بر تداوم و گسترش همکاری‌ها و توسعه همه جانبه میان دو کشور تأکید کرد.

حسن روحانی، رییس جمهوری در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و قرقیزستان با بیان این که دو کشور تاریخ و ریشه‌های فرهنگی مشترک و واحدی دارند، گفت: «هیچ مانعی در مسیر توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تهران-بیشکک وجود ندارد.»




* رئیس‌جمهور اتریش

دکتر روحانی در روز هفدهم شهریور ماه هم میزبان هاینتس فیشر رییس‌ جمهور اتریش شد. رؤسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اتریش برای تعمیق و تحکیم مناسبات و همکاری‌های خود چهار سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. رؤسای جمهور دو کشور در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور بر ضرورت تدوین ساختارهای مناسب و نقشه راه مطلوب به منظور ایجاد روابط همه جانبه، دراز مدت و پایدار در بخش‌های مختلف برای سال ۲۰۲۰ تأکید کردند. 

حسن روحانی، رییس جمهوری در نشست مطبوعاتی با رییس جمهوری اتریش و در پاسخ به خبرنگار تلویزیون ORF این کشور مبنی بر نگاه ایران به تحولات سوریه گفت: همه کشورها باید کمک کنند تا شرایطی به وجود آید تا در سوریه امنیت و ثبات ایجاد شود و زمینه برای استقرار دموکراسی و خواست مردم بیش از پیش فراهم شود.






* رئیس‌جمهور ترکمنستان

در تاریخ یک آذر سال 94 هم قربان‌قلی‌بردی‌محمدف رییس‌ جمهوری تركمنستان به تهران سفر کرد و مورد استقبال رسمی رئیس‌جمهور کشورمان قرار گرفت. جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تركمنستان با حضور رؤسای جمهور دو کشور در راستای تعمیق و تحکیم مناسبات و همکاری‌های دوجانبه، نه سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. رؤسای جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان، روابط تهران – عشق‌آباد را تاریخی، دوستانه و ممتاز توصیف کرده و بر لزوم برنامه‌ریزی برای همکاری‌های بلندمدت و گسترش هر چه بیشتر سطح روابط در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تأکید کردند.




* سفر روسای جمهور روسیه، بولیوی، ونزوئلا و نیجریه به تهران

در تاریخ دوم آذرماه هم اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز با حضور روسای نه دولت و به ریاست حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد. در حاشیه این اجلاس روحانی دیدارهایی با روسای جمهور روسیه، ونزوئلا، بولیوی داشت که به تهران سفر کرده بودند. 

روحانی در دیدار نیکلاس مادورو، رییس جمهوری ونزوئلا  گفت: «ایران و ونزوئلا دو کشور دوست و متحد هستند که مسیر خود را به سمت پیشرفت و رفاه بیشتر برای ملت‌هایشان ادامه می‌دهند.»




رییس جمهور همچنین در حاشیه این اجلاس در دیدار ولادیمیر پوتین رییس‌ جمهوری روسیه با اشاره به روابط خوب و دوستانه دو کشور در بخش‌های مختلف، خاطرنشان کرد: «خوشبختانه در ماه‌های گذشته گامهای ارزنده ای برای توسعه بیشتر مناسبات ایران و روسیه در عرصه های دوجانبه و بین المللی برداشته شده که باید این روند تداوم یابد.» هفت سند و یادداشت همکاری میان ایران و روسیه با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه امضاء گردید. 





حسن روحانی، رییس‌ جمهوری در دیدار محمدو بوهاری رییس جمهوری نیجریه نیز اظهار داشت: «تهران و ابوجا برای گسترش و تعمیق همکاری های دوجانبه، ظرفیت های فراوانی دارند که باید از آنها بویژه در دوره کنونی و فضای پسا تحریم در راستای منافع دو دولت و ملت و منطقه، بیش از پیش بهره گرفت.» 





در بیانیه مشترک رؤسای جمهوری اسلامی ایران و بولیوی که در پایان سفر اوو مورالس، رییس‌ جمهوری بولیوی به تهران منتشر شد، بر گسترش بیش از پیش همکاریهای دو کشور در عرصه های مورد علاقه تاکید گردید.



* رئیس‌جمهور چین

شی جين پينگ رييس جمهوری خلق چين هم در تاریخ سوم بهمن ماه 94 به تهران سفر کرد. جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در راستای تعمیق و تحکیم مناسبات و همکاری‌های مشترک هفده سند و یادداشت تفاهم همکاری را در حضور رؤسای جمهور دو کشور امضاء کردند.

دکتر روحانی ر نشستی مطبوعاتی با همتای چینی خود اظهارداشت: «دو کشور درباره سند جامع همکاریهای بیست و پنج ساله تهران – پکن گفت و گو و تبادل نظر کرده اند. روسای دو کشور همچنین در نشست هیات‌های عالی رتبه دو ایران و چین با اشاره به جزئیات بیانیه مشترک مشارکت جامع راهبردی، اشتراک نظر تهران و پکن در زمینه ضرورت همکاری و هماهنگی نزدیک برای مبارزه با تروریسم و حل و فصل مسایل کشورها و اختلافات منطقه ای از طریق سیاسی و گفتگو را مورد تاکید قرار دادند.




* رئیس‌جمهور غنا

دکتر روحانی صبح روز يكشنبه بیست و پنجم بهمن ماه سال گذشته در مجموعه فرهنگی _ تاريخی سعدآباد تهران از جان درامانی ماهاما رييس جمهور غنا هم به طور رسمی استقبال كرد.

جمهوری اسلامی ایران و غنا در راستای تعمیق و تحکیم مناسبات و همکاری‌های مشترک ٢ سند و یادداشت تفاهم همکاری امضاء کردند. رييس جمهور پس از مراسم امضای اسناد مشترک همکاری میان تهران - آکرا، در نشست مطبوعاتی مشترک با رییس‌ جمهور غنا شرکت کرده بود، به خبرنگاران گفت: «ایران و غنا زمینه‌های فراوانی برای همکاری در بخش‌های گوناگون از جمله نفت و گاز، پتروشیمی، ساخت نیروگاه و ارایه خدمات فنی، مهندسی و کشاورزی دارند.»



حسن روحانی در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و غنا، با بیان این که کشور غنا دارای سیاست خارجی مستقل و همگرا با کشورهای آفریقایی است، گفت: «توسعه و تقویت روابط تهران - آکرا در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ضروری است.

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.