سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج؛

مرقد امامزاده پیرعمر کجاست؟

مرقد امامزاده پیرعمر پسر بلافصل حضرت علي (ع) در سنندج هر ساله به ویژه در ایام نوروز پذیرای عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه جوان ازسنندج،مرقد امامزاده پیرعمر که در ضلع جنوبي خيابان امام خميني سنندج واقع است شامل مقبره ، مسجد ، فضاهاي مجاور و آرامگاه خانواده هاي مشاهير و بزرگان سنندجي است .

بنایی که این مرقد مطهر را در خود جای داده است به شمارة 2615 در فهرست آثارتاریخی و ملّی کشورمان ثبت شده است.

در باب شجره اين امامزاده، وی را پسر بلافصل حضرت علي (ع) می دانند.

بناي اصلي مقبره در زمان سليمان خان اردلان در سال 1046 ه . ق ساخته شد و«محمد ابراهیم خان نظام الدوله» در تاریخ ۱۳۰۶ هجری وسط گنبد این امامزاده را آینه کاری کرد

در جوار این گنبد و بارگاه مدرسه کوچکی در گذشته بنا کرده بودند که شش حجره و حیاط کوچکی داشت و در تاریخ ۱۲۹۷ «هجری میرزا صادق خان مستوفی باشی کردستان محوطه آن را بزرگ کرد و ده حجره عالی در آن بنا نهاد که امروزه نیز طلاب علوم دینی از آن بهره می برند

بناي امامزاده داراي ساختماني است كه از سه فضاي گنبد دار تشكيل شده و دو قسمت آن به عنوان زيارتگاه و قسمت ديگر به عنوان مسجد استفاده می شود.

از جمله عناصر تزئيني مرقد امامزاده پیر عمر سنندج مي‌توان به تزيينات آجري ، گچ بري ، آيينه كاري واروسي هاي زيبا و نيز خط بنايي در حاشيه گنبد اشاره کرد.

حیاط برزگی در این مجموعه قرار دارد که در میان آن حوض آبی قرار گرفته و حجراتی که در آن تعبیه شده عمدتاً متعلّق به آرامگاه‌های اهالی سرشناس شهر سنندج است.

ورودی بنا درقسمت جنوبی است و ضریح قدیمی بقعه، جای خود را به ضریح نقره‌ای داده و توسّط سنگ مرمر تزیین شده است کف و ازاره حرم، سنگ کاری شده و الباقی دارای گچ است.

طاقچه‌ها و پنجره‌های متعدّد در حرم و رواق آن به چشم می‌خورد که به همان سبک قدیمی نگهداری می‌شدند

مردم متدین و عاشق اهل بیت استان کردستان هر هفته به ویژه روزهای پنجشنبه و جمعه در جوار مرقد امامزاده پیر عمر به اجرای برنامه های دینی از جمله ختم قرآن کریم، مولودی خوانی و پخش نذورات می پردازند.

مرقد امامزاده پیر عمربا تمام شکوه و عظمتش وفضای معنوی وعرفانی که دارد هرساله میزبان گردشگران و مسافرانی است که ازجای جای ایران اسلامی به این دیارسفرمی کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: مرقد ، امامزاده ، بنا ، مسجد ، کردستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.