سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مراسم آیینی" چشم آرو" در راه ثبت ملی

پرونده ثبتی مراسم آیینی" چشم آرو" همزمان با جشن نوروزگاه از سوی دفتر ثبت اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تهیه و به دفتر ثبت آثار کشور ارسال گردید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، مسئول ستاد برگزاري طرح ملي نوروزگاه در خراسان رضوي گفت: این مراسم از مراسم آیینی بسیار قديمي می باشد است که در کهن ترین آثار مکتوب خراسان و از جمله اسرار نامه عطار از آن نام برده شده است.

ابوالفضل مكرمي فر افزود: ثبت این پرونده پس از تایید در دفتر ثبت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور همزمان با برگزاری جشن نوروزگاه در مشهد اعلام و در فهرست آثار ملی ناملموس قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، مراسم چشم آرو از جمله مراسمی است که معمولا در روزهای پایانی سال در روستاهای بژدن، گنبذ و سرمزار در شهرستان سبزوار از شهرهای استان خراسان رضوی برگزار می گردد.

مسئول ستاد برگزاري طرح ملي نوروزگاه در استان اضافه كرد:در این آیین مرسوم است که بر روی کوزه و یا سبویی سفالین نقش آدمی را رسم می کنند و برای دفع چشم زخم درون آن سکه های سفید و سیاه می ریزند و در شب چهارشنبه سوری پیش از آتش بازی آن را از بام به کوچه می افکنند.

انتهای پیام//

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.