سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لرستان؛

اقتصادی شدن گیاهان دارویی

استان لرستان بیشترین گیاهان دارویی خودرو و کمیاب را در اختیار دارد اما هنوز نتوانسته از این ظرفیت برای تولید ثروت و رونق اقتصادی استان بهره بگیرد

به گزارش خبرگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان علی کردی مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان و صادرکنندگان گفت‌ با اشاره به تعامل ضعیف اتاق بازرگانی خرم‌آباد با تشکل‌های اقتصادی استان، اظهار داشت: اتاق بازرگانی خود را نماینده بخش خصوصی می‌داند اما این امر زمانی محقق می‌شود که  در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیریها، مشورت با بخش خصوصی را نیز مدنظر داشته باشد.

وی افزود: اتاق بازرگانی تعامل چندانی با تشکل‌های اقتصادی ندارد و بیشتر به امورات داخلی خود ومسافرت‌های خارجی می‌پردازد.

رئیس کانون تشکل‌های اقتصادی شمال لرستان عنوان کرد: معمولاً سرمایه‌گذاران بعد از ورود به هر منطقه‌ای از فعالان بخش خصوصی وتعاونی آن منطقه پرس و جو می‌کنند، اگر آنها را راضی ببینند، در آن منطقه سرمایه‌گذاری می‌کنند در غیر اینصورت، ترجیح می‌دهند در محل دیگری سرمایه‌گذاری کنند.

وی تصریح کرد: با ورود کشور به شرایط پساتحریم و جذب سرمایه‌گذاران خارجی، دولت سرمایه‌گذاری در بخش دولتی را در اولویت قرار داد و متأسفانه بخش خصوصی و تعاونی‌ها را فراموش کرد در حالیکه انتظار می‌رفت برعکس این قضیه اتفاق بیفتد.

کردی خاطرنشان کرد: در گذشته که کشور در تحریم بود، دولتی‌ها رقیب بخش خصوصی بودند، امروز هم که در شرایط پساتحریم قرار داریم، با جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش دولتی، باز هم بخش خصوصی رقیب قدرتمندتری پیدا کرده است.

وی بیان کرد: اگر اولویت سرمایه‌گذاری‌ها را به واحدهای تولیدی موجود و نیمه تمام ندهند، باید منتظر تلف شدن هزاران میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و تعاونی باشیم.

رئیس کانون تشکل‌های اقتصادی شمال لرستان و مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان و صادرکنندگان لرستان گفت: تمرکز و ارتباط سرمایه‌گذاران خارجی، نباید فقط به تهران محدود شود و سایر استانها نیز باید از این ظرفیت برخوردار شوند.

وی افزود: مدیران و مسئولان استان باید تلاش کنند که در شرایط پساتحریم، استان لرستان به طور ویژه دیده شود و در اولویت‌ سرمایه‌گذاری‌ها باشد.

کردی با انتقاد از نحوه تدوین سند توسعه چشم‌انداز استان لرستان، عنوان کرد: برای تدوین این سند میلیون‌ها تومان پول خرج شده اما متأسفانه اولویت‌های این سند اشتباه است.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان و صادرکنندگان لرستان افزود: ما با تشکیل یک تیم کارشناسی و متخصص، چندین سال است که بر روی ظرفیت‌ها و اولویت‌های توسعه استان کار پژوهشی کرده‌ایم و به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم، اما این دستاوردهای تخصصی با اولویت‌هایی که در سند چشم‌انداز استان به آن اشاره شده است، متفاوت است.

وی عنوان کرد: استان لرستان در بخش تولیدات باغی و زراعی، صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و شیلات، ظرفیت بسیار خوبی دارد و می‌تواند در هر یک از این بخش‌ها، صاحب برند باشد.

کردی خاطرنشان کرد: کشور فرانسه، سالانه از محل فراروری گیاهان معطری که اتفاقاً مواد اولیه آن را از کشورهای دیگر نیز تأمین می‌کند، سودهای کلانی را به دست می‌آورد ولی استان لرستان که با قرارگیری در قلب زاگرس، بیشترین گیاهان دارویی خودرو و کمیاب را در اختیار دارد، هنوز نتوانسته از این ظرفیت برای تولید ثروت و رونق اقتصادی استان بهره بگیرد.

وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت‌های استان، نیازمند اطلاع رسانی و مهارت است که این کار باید توسط دانشگاه‌ها انجام بگیرد. 

انتهای پیام/پ
برچسب ها: دارویی ، گیاهان ، اقتصادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.