سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

غار طرنگ، از امکانات گردشگری محروم است

غار طرنگ ، مهمترین و طولانی‌ترین غار استان کرمان از نوع آهکی در شهرستان بافت و دارای مناظر و جلوه ‌های طبیعی بسیار زیبا و پدیده‌های شگفت انگیز است اما متاسفانه امکانات گردشگری در این مکان سحر انگیز فراهم نشده است.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ شهرستان بافت با داشتن مناطق منحصر به فردی همچون منطقه حفاظت شده خَبر از بکرترین مناطق گردشگری کشور محسوب و این غار در مجاورت روستا و کوه طرنگ در شهرستان بافت قرار دارد.

دهانه این غار حدود ۶ متراست و در ارتفاع تقریباً 3 هزار متری از سطح دریا واقع شده طول مسیر پیموده شده غار تقریباً ۵۰۰ متر است و عرض راهروها و تالارهای آن بین یک تا ۱۵ متر متغیر وچشمه هایی نیز در این منطقه وجود دارد.

این غار در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر بافت در استان کرمان واقع است و با وجود امامزاده و دو سد خاکی و آب بندهای متعدد و چنار بزرگ آن با قطر ۷ متر و محیط ۲۸.۳ ، رودخانه زیبا این غار مورد توجه مردم قرار گرفته است.

رودخانه زیرزمینی طرنگ رازی در دل کوه

طولانی ‌ترین غار آبی استان کرمان که از منحصر به فردترین سایت‌ های اکوتوریسمی کشور محسوب می‌شود علیرغم جاذبه های گردشگری بی نظیر مورد بی‌ مهری مسئولان قرار گرفته و از ابتدایی ترین امکانات محروم است.

دریاچه‌ای از آب در دل کوه

این غار که در دل کوه طرنگ قرار گرفته است بلندترین غار استان کرمان محسوب و در خود رودخانه طرنگ و حوضچه ای زیبا در اعماق زمین جای داده است که تاکنون به دلیل عدم اطلاع رسانی به گردشگران و عدم ایجاد زیر ساخت های لازم برای گردشگری کمتر کسی نامی از آن شنیده است.

این غار مملو از مناظر بی نظیر و شگفت انگیز است و به دلیل آهکی بودن و فرسایش آبی صورت گرفته در غار گردشگران شاهد ایجاد مناظر زیبا بر پیکره این غار هستند.

قندیل‌های زیبا و چند متری از یک سو و رودخانه طرنگ که در این غار جاری است تلفیقی از زیبایی و رمز و راز را ایجاد کرده و تمام اقدامات صورت گرفته به وسیله کوهنوردی و مردم محلی است.

گردشگرانی که به این منطقه میآیند یا مردم محلی شهرستان بافت هستند و یا کوهنوردان و غار نوردانی که آوازه زیبایی‌های آن را شنیده اند و برای کشف نادیده های طبیعت به این محل سفر می‌کنند.

در مسیر دسترسی به غار، دره هایی مملو از پسته کوهی و گردو و بادام کوهی وجود دارد که یکی از زیباترین مناظر طبیعی را ایجاد می‌کنند.

وجود چندین سد خاکی در مسیر غار طرنگ

وجود این سدها بر زیبایی‌های روستای طرنگ افزوده و ده ها چشمه نیز در این مسیر وجود دارد.

این غار در بخش های زیادی توسط کوهنوردان کرمانی شناسایی و علامت گذاری شده است اما به دلیل اینکه حضور در آن نیاز به مهارت دارد هم اکنون غار نوردی در آن برای افراد عادی توصیه نمی‌ شود.

انتهای پیام/ی

گزارش : فریناز حسین جانی

برچسب ها: غار طرنگ ، بافت ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.