سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

منطقه اصفهان یکی از خاستگاه های تعزیه در ایران است

رییس کانون نمایش های آیین سنتی ایران گفت: منطقه اصفهان یکی از خاستگاه های تعزيه در ایران است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازاصفهان، داوود فتحعلی بیگی در حاشیه برگزاری نخستین كارگاه آموزشي وآسیب شناسی تعزیه در دانشگاه كاشان در گفتگو با خبرنگاران گفت: شاهد این نکته محمدعلی واعظ خوانساری نویسنده نسخ تعزیه در سال 1136 هجری قمری یعنی حدود 300 سال قبل از خوانسار در اصفهان است.

وی،قدیمی ترین خاستگاه های تعزيه را که مسافرین فرنگی نقل کرده‌اند شمال و جنوب کشور دانست وگفت:تعزیه تحت تاثیر فرهنگ ایرانی اسلامی بوجود آمده است.

به‌گفته‌وی،عمده مباحث تعزیه ترویج فرهنگ عاشورا وتبیین مصایب خاندان پیامبر صلوات الله علیه مبتنی بر بیان افکار واخلاق شیعه وبزرگان این مذهب است.

این استاد وپژوهشگر تعزیه با اشاره به اینکه جایگاه تعزیه در بین عامه مردم خوب است گفت:تعزیه با مرگ اساتید پیشکسوت آن از نظر کیفی از بین رفته است اما از نظر کمی ترویج شده است.

فتحعلی بیگی، با تاکيد بر اينکه هیچ مدرسه،آموزشگاه یا هنرستان برای آموزش تعزیه وجود ندارد گفت:راهی به غیر از آموزش برای حفظ واحیای هنر آیینی تعزیه وجود ندارد.

وی، بهترین شکل آموزش را دایرشدن رشته دانشگاهی شبیه خوانی تاکید کرد و گفت: تعزیه خوانان نمونه اصیل تعزیه را یاد بگیرند و مراقب باشند با شیوه غیراصولی وصحیح در اجرای تعزیه به این هنر آیینی ضربه نزنند.

به گفته وی، آمار دقیق ودرستی از تعداد گروه های تعزيه خوان در تمام نقاط کشور که محرم وصفر به صورت خودجوش تعزیه خوانی می کنند وجود ندارد.

شایان ذکر است نخستین كارگاه آموزشي وآسیب شناسی تعزیه با حضور اساتید پیشکسوت تعزیه خوانی کشور رضا حيدري ومرتضی صفاريان روزهای 17 و 18 اسفند در دانشگاه كاشان برگزار می‌شود.

اجرای بخش هایی از تعزیه حضرت علی اکبر توسط تعزیه خوانان مشکات ونشلج،وداع علی اکبر وام لیلا توسط تعزیه خوانان نوش آبادی با اجرای گروه موسیقی این گروه همراه با تذکر نقاط ضعف وقت آنها با حضور چهره های ماندگار تعزيه برگزار شد.

بخش قابل توجه وتاثیرگذار این کارگاه اجرای تعزیه وداع حضرت امام حسین علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها توسط استاد رضا حيدري ومرتضی صفاريان با ترومپت نوازی این چهره ماندگار تعزيه ایران بود .




انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.