سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شرکت مهندسی با نهاد تعامل سازمان مدیریت به شکوفایی رسید

رئیس امور نظام فنی و اجرایی کشور گفت: شرکت مهندسی ایران با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی توافقنامه همکاری امضا نمود که این امر منجر به رشد و شکوفایی شرکت‌های مهندسی در ایران شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین مصطفوی رئیس امور نظام فنی و اجرایی کشور صبح امروز در نخستین همایش تقدیر از پیشکسوتان صنعت احداث و نظام فنی و اجرایی کشور اظهار داشت: سابقه تأسیس شرکت‌های مهندسی در ایران به اوایل قرن حاضر برمی‌گردد و قبل از آن استادکاران و معماران سنتی به این حرفه ورود پیدا کردند و هر یک برای خود گروهی تشکیل دادند.

وی با بیان اینکه در نخستین دهه قرن حاضر ساخت و ساز در ایران دگرگون گفت: در واقع تحولات سیاسی و آشنایی مردم به حقوق شهروندی منجر به ورود مدرنیته به زندگی مردم شد و می‌توان گفت که توسعه راه‌ها، احداث راه‌آهن سراسری، ساخت کارخانه قند و سیمان و پارچه‌بافی از فعالیت‌های عمرانی آن دوره بوده است.

مصطفوی در ادامه بیان داشت: با شروع جنگ جهانی دوم فعالیت‌های عمرانی چند سال متوقف شده بود اما در سال‌های تحریم با وجود تنگناهای اقتصادی تلاش برای عمران و آبادی آغاز شد به طوری که یکی از رخدادهای قابل توجه در دهه سوم علی‌رغم رکودی اقتصادی و تهی بودن خزانه دولت و تعطیلی نسبی پروژه‌های دولتی بود اما 300 شرکت در آن زمان فعال بودند که به علت کمبود کار بسیاری از این شرکت‌ها ورشکست شدند.

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی تا دهه 1340 بیان کرد: اغلب پروژه‌های عمرانی تا دهه 40 توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شد که خوشبختانه با حمایت سازمان برنامه و بودجه از شرکت‌های عمرانی نقش آنها در این عرصه پررنگ شد به طوری که در بسیاری از زمینه‌ها توانستند کار را به دست بگیرند.

رئیس امور نظام فنی و اجرایی کشور با اشاره به سابقه نظام فنی و اجرایی کشور افزود: سابقه واژگان نظام فنی و اجرایی کشور به سال 52 برمی‌گردد که در آن زمان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ضوابط فنی را تصویب کرد و حال باید گفت که بعد از انقلاب شرکت‌ها مجبور به سازندگی پالایشگاه‌ها و سدها شدند به طوری که از 53 سد ساخته شده از سال 36 تا 80، 13 مورد تا سال 51 و بقیه از سال 61 توسط نیروهای متخصص ایرانی ساخته شده است.

وی با اشاره به کارنامه درخشان نظام فنی و اجرایی کشور در دهه 60 اشاره کرد و گفت: سازمان نظام فنی و اجرای کشور در دهه 60 تا 70 در زمینه گسترش راه‌ها و شبکه راه‌آهن سراسری کارنامه درخشانی دارد و حال در این میان سازمان برنامه‌ریزی کشور بین شرکت‌ها و نیروهای فنی کشور توانست ارتباط و زبان مشترکی ایجاد کند.

مصطفوی در خصوص رخداد برزرگ سال 81 بیان داشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در سال 81 با نظام مهندسی ایران توافقنامه همکاری امضا نمود که به جرأت می‌توان گفت نهاد تعامل رشد و شکوفایی شرکت مهندسی به این امر شتاب قابل توجهی داشته است.

انتهای یپام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.