سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دلیگانی: هیئت رئیسه حق حذف طرح‌های دوفوریتی از نوبت دستور صحن را ندارد / ابوترابی‌فرد: هیئت رئیسه در بررسی‌ها اولویت آیین‌نامه را رعایت می‌کند

نماینده مردم شاهین شهر از عملکرد هیئت رئیسه در حذف طرح‌های فوریت دار مجلس، انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر طی تذکری با استناد به ماده 159 آیین نامه داخلی مجلس، گفت: در ماده مذکور هیچ اشاره‌ای به تصمیم‌گیری درباره ارجحیت قائل شدن در میان طرح‌های یک فوریتی و دوفوریتی نیست و در تبصره مذکور نیز قید شده که هیئت رئیسه مجلس موظف است طرح‌های دو فوریتی را حداقل یک ساعت پیش از طرح آن در جلسه تکذیب و در اختیار نمایندگان بگذارد.

وی با طرح سوالی مبنی براینکه چرا روز گذشته تمام طرح‌های یک فوریتی و دوفوریت از فهرست دستور جلسه علنی مجلس حذف شده است؟ افزود: اعضای هیئت رئیسه برخلاف سوگندی که یاد کرده‌اند عمل می‌کنند.

وی خطاب به هیئت رئیسه گفت: چرا فهرستی که بالغ بر 30 طرح فوریت دار در پیوست آن بود حذف کردید؟ چرا بقیه اعضای هیئت رئیسه سکوت کرده‌اند؟ چه زمانی این موضوع در هیئت رئیسه مطرح شده است؟ هیئت رئیسه حق نداشته طرح‌های فوریت‌دار را حذف کند.

نماینده مردم شاهین شهر در ادامه  با تأکید بر اینکه از هیئت رئیسه شکایت می‌کنند گفت: طرح شش میلیون نفر از کارافتاده را که شش ماه است در نوبت دستور صحن قرار دارند مطرح نشده است و به جای آن دوفوریت طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس در دستور کار قرار گرفته است این در حالی است که ما سه ماه است که طرح خود را در نوبت قرار دادیم.

در ادامه محمدحسن ابوترابی فرد در پاسخ به تذکر حاجی دلیگانی گفت: طبق موضوع ماده 104 دستور هفتگی مجلس باید طبق اصول طرح‌ها و لوایح از کمیسیون‌ها توسط هیئت رئیسه مجلس تهیه و پس از چاپ توزیع شود.

وی افزود: موضوع در حال بررسی طرح‌ها و لوایح که پس از بررسی در کمیسیون به هیئت رئیسه می‌آید نیست چرا که در آن موارد قانون رعایت می‌شود اما طبق ماده 104 آیین نامه، هیئت رئیسه طبق قانون طرح‌ها و لوایح را بررسی می‌کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما درخصوص ماده 159 باید گفت وقتی فوریت بررسی طرح و لوایحی بررسی می‌شود پس از شنیدن اظهارات موافق و مخالف نسبت به فوریت آن رأی گیری می‌شود اما اینکه ما با تعداد انبوهی طرح‌ها و لوایح روبرو شدیم چه باید بکنیم در این مورد هیچ موضوعی ذکر نشده و در هیئت رئیسه بررسی‌ها صورت گرفته است بنابراین برخی از طرح‌ها و لوایح از نظر مدیریت مجلس و هیئت رئیسه دارای اولویت نیست.

ابوترابی فرد در پایان بیان داشت: اگر در آیین نامه صریح و شفاف آمده بود که طرح‌ها و لوایح دارای دو فوریت نیز مانند طرح‌های عادی بررسی شود اما قانونگذار دقت کرده برخی طرح‌ها و لوایح دارای اولویت نیست و این مجال باز است که هیئت رئیسه دراین موارد تصمیم‌گیری کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.