سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین؛

توصیه‌های دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری لمپی‌اسکین

بیماری لمپی‌اسکین یک بیماری ویروسی است که درمان مؤثری برای آن وجود ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت:پیشگیری از لمپی‌اسکین از طریق واکسیناسیون و رعایت ضوابط بهداشتی ـ قرنطینه‌ای بسیار حائز اهمیت است.

به گفته حمید زینالی ؛ ایمنی ناشی از واکسیناسیون به مدت 2 تا 3 سال باقی می‌ماند.

و ی با بیان اینکه دام‌های حساس در تمام سنین در صورت ابتلا به لمپی‌اسکین علائم شدیدی را نشان می‌دهند، اظهار کرد:لمپی‌اسکین در گاوهای حساس موجب بروز علائم شدید کلینیکی شده و تمام نژادهای گاو با شدت متفاوت به این بیماری مبتلا می‌شوند .

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان گفت : این بیماری  قابلیت انتقال به انسان را ندارد.

زینالی، دوره کمون بیماری در دام‌هارا  بین 2 تا 4 هفته بیان کرد.

وی افزود :  ویروس آن مقاومت زیادی در محیط داشته به طوریکه در ابزار، وسایل و لباس تا 6 ماه زنده می‌ماند و نسبت به نور خورشید حساس بوده و در دمای 55 درجه سانتی‌گراد ظرف یک ساعت غیر فعال می‌شود.

زینالی مهمترین راه انتقال بیماری را از طریق پشه‌ ها اعلام کرد و گفت :  انواع مختلف پشه‌های گزنده در انتشار ویروس لمپی‌اسکین نقش عمده داشته و سایر حشرات نیز می‌توانند بیماری را به صورت مکانیکی منتقل کنند.

زینالی  به دامداران توصیه کرد تا  برای پیشگیری از بیماری ضوابط بهداشتی ـ قرنطینه‌ای را رعایت کرده و نسبت به واکسینه کردن دام‌های سالم و حذف یا درمان دام‌های آلوده، کنترل تردد دام‌ها و ضدعفونی مناسب دامداری اقدام کنند.

زینالی مطرح کرد: دامداران برای کنترل جمعیت حشرات، آب‌های راکد اطراف دامداری را در صورت امکان از بین برده و نسبت به سمپاشی محوطه دامداری اقدام کنند.
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.