سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخستین نشست گروه کاری همکاری‌های استراتژیک افغانستان و هند در دهلی جدید

گروه مشترک کاری برای انکشاف زیربناها در چوکات توافق‌نامه همکاری استراتژیک افغانستان و هند، نخستین نشست خود را در دهلی جدید برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ دولت افغانستان برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ با دولت هند توافق‌نامه همکاری‌های استراتژیک امضا کرد.

برای اجرای مفاد این توافق‌نامه، گروه کاری مشترک متشکیل از کارشناسان و متخصصان هر دو کشور ایجاد شده است. اعضای این گروه نخستین نشست خود را در مقر وزارت امور خارجه هند برگزار کرده‌اند.

وزارت امور خارجه افغانستان با اعلام این خبر می‌گوید که دولت هند مورد به تکمیل پروژه‌های این کشور در افغانستان، از جمله اعمار بند سلما، ایجاد سبستیشن برق چاریکار، ارایه بورسیه‌های تحصیلی و همچنین ارایه برنامه‌های آموزشی کوتاه مدت، اعمار دانشگاه ملی علوم زراعتی و تکنالوژی در افغانستان، اعطای بس‌ به وزارت ترانسپورت، بازسازی قصر استور وزارت امور خارجه و برخی از پروژه‌های دیگرش در افغانستان تعهد کرده است.

در همین‌حال، هیات دولت افغانستان با ابراز قدردانی از کمک‌های هند به افغانستان، از آن کشور خواسته تا در عرصه‌های ایجاد بندهای برق آبی، مراکز تولید انرژی قابل تجدید، ارتقای ظرفیت ادارات دولتی افغانستان، توسعه سیستم‌های آبیاری زمین‌های زراعتی اطراف بند سلما، ارتقای ظرفیت کارمندان وزارت معادن، ایجاد اکادمی راه‌ آهن، انکشاف دهات، سیستم‌های آبرسانی، انکشاف سرمایه‌گذاری، زراعت و تکنالوژی در افغانستان همکاری بیشتری داشته باشد.

وزارت امور خارجه می‌افزاید که قرار است نتیجه توافقات این نشست گروه کاری مشترک به زودی در اجلاس شورای مشارکت میان وزرای امور خارجه دو کشور مورد توافق قرار گرفته و عملی شود. همچنین قرار است پس از این، نشست این گروه همه ساله با تعیین زمان مشخص در کشورهای هند و افغانستان برگزار شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، نوروز ، عید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.