سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین؛

بازدید نماینده یونسکو از مسجد جامع قزوین

نماینده یونسکو به همراه معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی از مسجد جامع قزوین بازدیدکرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛خانم غدا هیجاوی ،رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی هدف از بازدید مسجد جامع را آشنایی بیشتر با معماری و هنر اسلامی ایرانی و صنایع دستی قزوین اعلام کرد.
مسجد جامع قزوین کهن ترین و از بزرگترین مساجد جامع ایران و در سال 192 هجری به سبک چهار ایوانی ساخته شده است.

 خانه و بازارچه صنایع دستی قزوین در آب آنبار و محوطه مسجد جامع قرار دارد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری هم که دراین بازدید خانم هیجاوی را همراهی می کرد گفت : گفتمان سازی و فرهنگسازی یکی از بهترین راههای معرفی صنایع دستی است .

 نامور مطلق ، طرح شهر جهانی را یکی از برنامه ها  برای معرفی صنایع دستی ایران به دنیا بیان کرد و گفت : در حال حاضر دوشهر جهانی داریم .

به گفته نامور مطلق، اصفهان بعنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی و تبریز به عنوان شهر فرش  معرفی شده اند.

نامور درمورد شاخصهای انتخاب شهر جهانی گفت : رشته های  هنری آن شهر  بتواند نقش خیلی جدی را از نظر اقتصادی و فرهنگی در زندگی مردم  ایفا کند و حداقل  30 درصد از ساکنان ان شهر به رشته ی هنری  در زمینه های مختلف از جمله تولید ، اموزش و تجارت  اشتغال داشته باشند .

وی افزود : ان هنرو صنعت  باید در سطح جهانی قابلییت عرضه کردن داشته و از نظر کارشناسان بین المللی قابل تایید باشد .
وی معرفی شهرهای ملی صنایع دستی را یکی دیگر از راههای معرفی هنرهای سنتی در کشور دانست و گفت : شهرها قبل از اینکه جهانی شوند بعنوان شهر ملی معرفی و در صورت بهینه کردن  شاخصها بعنوان شهر جهانی کاند ید می شوند .

به گفته نامور میبد برای زیلو ، یزد برای نساجی ،لاله جین برای سفال ، مشهد برای سنگهای قیمتی بویژه فیروزه وچهار محال و بختیاری برای نمد ، پنج شهر ملی کشورند.

وی به معرفی شهر خلاق هم  اشاره کرد و گفت : اصفهان بعنوان شهر خلاق صنایع دستی و رشت بعنوان شهر خلاق خوراکی ها معرفی شد ه است .

 نامور از اهدا نشان جغرافیایی به شهرهایی که یکی از رشته های صنایع دستی به صورت جدی در زندگی انان نقش دارد ماند منبت درآباده شیراز خبر داد .

 نامور در مورد کیفیت صنایع دستی قزوین  گفت : قزوین یکی از قطبهای صنایع دستی بود ه  اما در دهه گذشته مورد غفلت واقع  شده است که امیدواریم قزوین بتوا ند جایگاه خودش را دوبا ره پیدا کند .

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان هم در این بازدید از راه اندازی بازارچه های صنایع دستی برای توسعه این هنر سنتی خبر داد.

محمد علی حضرتی ها گفت :  بازارچه اب انبار مسجد جامع نمونه ای از ان است  که  در ایام نوروز همه روزه  دایر خواهد بود.
وی اضافه کرد : بازارچه ثابتی هم در کنار خانه داعی راه اندازی شده است که در انجا  هنرمندان  تولید زنده و  فروش اثار هنری را دارند .

وی مهمترین صنایع دستی قزوین را   صنایع چوب در رشته  گره و اسلیم بیان کرد که قابلیت طرح در قیاسهای ملی است.

حضرتی ها  همچنین سفال و نقش برجسته را هنر خاص قزوین معرفی کرد و گفت : این هنر هم با توجه به بازار خوب داخلی و خارجی قابلیت ملی شدن دارد.
انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.