سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه؛

پادشاه لولوبی ها نقش خود و نقش الهه ایشتار را در کوه پادیر حک کرد

نقش برجسته آنوبانی نی اثری به جا مانده از آنوبانی نی پادشاه "لولوبی ها" است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ "لولوبی ها" از اقوام زاگرس نشين بوده و پيش از آريايی ها "پارس و ماد"، در چهارهزار و هشتصد سال پيش زندگی مي‌كردند.
اين نقش برجسته يكي ازقديمی ترين نقش برجسته‌های  كشور است كه  ‌حداقل دو هزار سال از كتيبه داريوش قديمی تر است. این اثر در ارتفاع "16 متر" از سطح زمین و در منطقه ای دور از دسترس قرار دارد. همین عامل احتمالا مهمترین دلیل برای سالم ماندن آن در طول هزاران سال می باشد. جنگ تحمیلی در سالهای اخیر شاید بیشترین آسیب را در طول تاریخ به این اثر زده باشد.

اين نقش برجسته تصويری از آنوبانی نی، الهه "نی نی" و 9 اسير است. سطحی كه نقش بر آن حجاری شده به دو قسمت تقسيم شده در قسمت بالا و سمت چپ "آنوبانی نی" كه پای چپ خود را روی سينه اسيری نهاده ، قرار دارد. او در دست چپ كه روی سينه نهاده كمان و نيزه‌ای و در دست راست تبری دارد. نيم‌تنه شاه برهنه است و دامنی از كمر تا زانو او را می پوشاند. كمربندی با تزئين ويژه اين دامن را نگه ‌مي‌دارد. آنوبانی نی كفش‌های بندی به پا دارد. در زير پای چپ او اسيری قرار دارد كه يك حلقه بينی و دست راست او را به هم گره زده است. شست چپ پای الهه نی نی از ميان اين حلقه رد شده‌است. الهه با پيراهنی مطبق كه شانه راست او را نمی پوشاند در مقابل پادشاه ايستاده‌ و با دست راست حلقه‌ای را رو به شاه گرفته است. در دست چپ نيز نيزه‌ای فلزی دارد. اين نيزه از بينی دو اسير پشت سر او گذشته است. تمامي اسيران نقش آنانوبانی نی برهنه هستند و تنها يكی از آن‌ها كلاه بر سر دارد. آرايش موی اين اسير با بقيه اسيران متفاوت است.
در زير پاي الهه و دو اسير پشت سر وی کتيبه ای به زبان اکدی بدین مضمون نوشته شده:  "آنوبانی نی پادشاه لولو بوم تصوير خويش و تصوير نی نی را بر کوه بادير نقش کرد. آن کس که اين لوح را محو کند به نفرين و لعنت آنو، آنونوم، بل، بليت، رامان، ايشتار، سين و شمش گرفتار باد و نسل او بر باد رواد."

به دليل شباهت زياد، بسياری اعتقاد دارند كه داريوش كتيبه بيستون را با الهام از آنوبانی نی بر دل كوه بيستون حك كرد. هر دو نقش در يك شاهراه ارتباطي باستانی قرار دارند. اين شاهراه پس از گذر ازبيستون، طاق‌گرا  را پشت سر می گذارد، از سرپل‌ذهاب  محل نقش آنوبانی نی می گذرد و به بين‌النهرين مي‌پيوندد. همچنين در هر دو نقش پادشاهان فاتح تجسم شده‌اند و هر دو تير و كمان دارند. تعداد اسيران در هر دو نقش 9 نفر هستند. البته بعد‌ها آخرين پادشاه سكاها تصوير خود را روی كتيبه بيستون نقش می كند.
 در هر دو نقش قد اسيران از قد پادشاهان كوتاهتر است. هر دو پادشاه پا روی سينه يكی از اسيران گذاشته‌اند. در هر دو نقش دست اسيران از پشت بسته شده و قدرت پادشاهان به توجه و توفيق خدايان بستگی دارد. در هر دو نقش الهه‌ها نقش نماينده خدا را دارند كه حلقه قدرت را به پادشاهان مي‌دهند.
نقش برجسته آنوبانی نی در 120 كيلومتری كرمانشاه و در شهرستان سرپل‌ذهاب و برصخره‌ای معروف به "ميان‌كل" قرار دارد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.