سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد؛

سالوک منطقه بی نظیر از انواع گونه های جانوری و گیاهی+تصاویر

پارک ملی سالوک از نظر تیپ‌ های گیاهی و گونه‌های جانوری از تنوع مطلوبی برخوردار است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، وسعت این پارک ۸,۲۳۱ هکتار و وسعت منطقه حفاظت شده سالوک ۱۱,۶۷۷ هکتار می باشد.

قلعه معروف به سالوک یا صعلوک در شمال غربی منطقه در انتهای دره زرای و بر فراز صخره های صعب العبور سالوک بنا گشته است.

این اثر که به عنوان یک دژ نظامی از آن بهره برداری می شده است، در زمان حمله مغول مورد تاخت و تاز قرار گرفت ولی علی رغم تلاش زیاد موفق به تسخیر آن نشدند.

نزدیک ترین شهر به پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک ، شهر اسفراین است که حدود ۲۰ کیلومتر با آن فاصله دارد.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک از نظر ژئومورفولوژی به دو واحد کوهستانی و دشت تقسیم میشود. دو سوم وسعت منطقه را مناطق کوهستانی و حدود یک سوم آن را دشت فرا گرفته است. اختلاف ارتفاع بین پست‌ترین نقطه منطقه در دشت جنوبی (۱۲۱۰متر) و مرتفع‌ترین نقطه در کوهستان‌های جنوب (۲۷۲۰ متر) به حدود ۱۵۱۰ متر می رسد و این اختلاف ارتفاع اکوسیستم‌های متنوعی را در این منطقه ایجاد نموده که به تبع آن بر تنوع زیستی منطقه افزوده شده است.

منابع آب:

پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک از نظر منابع آب نسبتا غنی بوده و علاوه بر تعداد زیادی چشمه در سطح منطقه بعضی از دره‌ها از جریانی ثابت در طی سال برخوردارند. منابع تامین آب این جریانات اکثرا از ارتفاعات شمالی منطقه می باشد که با جهت جنوبی به دشت وارد می شود و در آبرفت‌های دشت فرو می رود.

پوشش گیاهی

پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک از نظر پوشش گیاهی از تنوع بسیار خوبی برخوردار است. گونه گیاهی غالب سالوک درمنه می باشد که به صورت درمنه دشتی در قسمت جنوبی و درمنه کوهی در کوهستان‌های منطقه مشاهده می شود. پس از درمنه گونه گیاهی غالب دیگر منطقه کلاه میرحسن و گون می باشد که این دو گونه گیاه عمدتا در کوهستان‌های شمالی منطقه مشاهده می شود.

در برخی از دره‌های منطقه از جمله دره توی، زاری، دره جوزی و دره چهار برج، جنگل‌های پراکنده مشاهده می شود. در این جنگل ها درخت غالب ، درخت ارس میباشد که در گذشته‌های دور به صورت جنگل‌های انبوه در منطقه وجود داشته است.

پس از ارس، زالزالک، زرشک و نسترن وحشی جزو درختچه‌های جنگلی منطقه محسوب می شود.

علت اصلی تخریب جنگل‌های منطقه در گذشته الگوی ساختمان سازی در روستاهای اطراف منطقه، مصارف سوخت و چرای دام بوده است.

از نظر تعداد، گونه زرشک با حدود ۶۵۰,۰۰۰ اصله، ارس با حدود ۵۰۰,۵۵۱ اصله و شیر خشت با حدود ۳۲۵,۰۰۰ بیشترین تراکم گیاهی را دارند.

تعارضات و تهدیدات منطقه

- دام اهلی یکی از مخرب‌ترین موارد تخریب مراتع و مناطق است . دام بسیار بیشتر از ظرفیت قابل تحمل مرتع وارد چراگاه می شود که این عامل پی آمدهایی مثل کوبیده شدن و کاهش نفوذ پذیری خاک، توقف رشد و تولید مثل و نهایتا عاری شدن خاک از پوشش گیاهی را در بر دارد. علاوه بر آن حضور دام به تبع آن انسان و سگ امنیت را از وحوش گرفته، علاوه بر خسارت مستقیم ، حیات وحش را با استرس مواجه می کند که نهایتا منجر به کاهش تولید مثل گونه‌های جانوری می گردد.

- تامین سوخت و تبدیل به ذغال از عوامل عمده نابودی جنگل‌های منطقه بوده به گونه‌ای که امروز از آن همه جنگل‌های انبوه ، جوامع پراکنده‌ای بیش نمانده است .

گونه های شاخص جانوری

بیش از یکصد گونه جانوری در پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک شناسایی شده است.

حیات وحش شاخص

قوچ و میش اوریال، کل و بز، پلنگ، گربه وحشی، آهو، کفتار، گراز، گرگ و ....

پرندگانی نظیر :

عقاب، کرکس، بحری، باقرقره، شاهین، سارگپه، هما، تیهو، کبک، دلیجه و .....




















انتهای پیام/آ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.