سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیام‌ تسلیت مسئولان کشوری در پی ارتحال آیت‌الله واعظ طبسی

در پی رحلت آیت‌الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی مسئولان کشوری این ضایعه را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، به دنبال درگذشت آیت الله عباس واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی و نماینده ولی فقیه در استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، مسئولان کشوری پیام‌های تسلیتی را به همین مناسبت منتشر کردند.

مهدی عزیزیان قائم مقام تولیت عظمای آستان قدس رضوی ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله طبسی نوشت:

أَمَّا الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَلَهُمْ جَنَّاتُ الْمَأْوی‏ نُزُلاً بِما کانُوا یَعْمَلُون‏ (سجده، 19)

عالمان، میراث‌داران رسالت و مجاهدان، حافظان گنجینه‌های امنیت‌اند. اینک از جرگه عالمان و مجاهدان، نادره‌ای به سفر آخرت کوچ می‌کند که عمری چونان ذره در جوار آفتابِ حرم رضوی و همچون خادمی وفادار، در کنار فرزندزادگان موسوی و نبوی، به جدّ و جَهد و جان کوشید تا مشهد رضوی، پایتخت معنوی ایران و گلستان شکوهمند زائران و شیفتگان معارف الهی در جهان باشد.

ساعاتی قبل آستان قدس رضوی با تولیت مجاهد و سخت‌کوش خود وداع کرد و روح آسمانیِ حضرت آیت‌الله حاج عباس واعظ طبسی، جسم رنجور و بیمارِ آن عالمِ عاشق را در حلقه‌ای از اندوه و ماتم یاران و همکارانش تنها گذاشت.

درگذشت بزرگ‌خدمت‌گزارِ آستان مقدس امامِ ثامنِ ضامن، نور بقاء، علی بن موسی الرضا (علیه السلام) که در امتداد عزای ایام فاطمیه هم‌ردیف شد، خراسانِ خوبی‌ها و حرم مطهر عالم آل رسول‌الله را سیاهپوشِ سوگواری کرد.

شاگرد قدیمی مدرسه زهد و تقوی، واعظ خطبه‌های بلیغ و انقلابی و مانا، مرید و یاور امام روح‌الله، همرزم خستگی‌ناپذیر شهید هاشمی‌نژاد و مقام معظم رهبری حفظه‌الله، شکنجه دیده و زخم‌خورده‌ زندان‌های دوران استبداد و ظلم و جفا، متولی آستانِ آسمانی و حرم حضرت علی بن موسی الرضا، در ساعت 2:10 سحرگاه جمعه 14 اسفند 1394 مطابق با 24 جمادی‌الاول، به جاری رحمت ایزدی پیوست و سابقه عمری خدمت‌گزاریِ صبورانه و جبهه‌داریِ ولایی و عالمانه را به عنوان الگویی از مدیریت موفق اسلامی برای جامعه دین‌مدارِ ایران اسلامی به‌جا گذاشت.

آن عالم ربانی و آن چشمه‌نوشِ فیوضات رضوانی که نامش با توسعه حرم رضوی و خدمت‌رسانی آبرومند به زائران و دلدادگانِ این قبله‌گاهِ حج فقرا پیوندی جدایی‌ناپذیر دارد، علاوه بر تولیتِ این بهشت رضوی، نمایندگی امام راحل قدس سره و مقام معظم رهبری مدّظله‌العالی و مدیریت عالی حوزه علمیه در خراسان بزرگ، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز به عهده داشت و در مجموع کارنامه‌ای باهر و مثال‌زدنی از ترویج شعائر اسلامی و تقویت مبانی دینی از خود به یادگار گذاشت که مؤید بهره‌گیری از مفاهیم پایان‌ناپذیر معارف قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام و بلوغ و بالندگی مدیریت نظام‌مندِ دینی به شمار می‌آید.

بی‌گمان درگذشت آن عالم کم‌نظیر که جبهه‌داری از ولایت فقیه را بهترین مسئولیت و جامه نوکریِ حرم مطهر رضوی را نورانی‌ترین جبّه سربلندی و صدارت می‌دانست، آسیبی شگفت بر پیکره حوزه‌های دینی سراسر ایران و ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای این آستان ملک پاسبان خواهد گذاشت.

ضمن اعلام مراتب تسلیت این فقدان عظیم به پیشگاه امام السّر و العَلَن، حضرت حجت ابن الحسن ارواحنا فداه، تاج تعزیت به محضر رهبر رازدانِ انقلاب اسلامی تقدیم و با اعلام سوگواری گسترده جمیع خادمان حرم هشتمین کهکشان عصمت علوی و عزاداری استان‌های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی ارتحال آن عالم جاهد و آن یار همیشگیِ موافق انقلاب و ایران را به عموم هم‌وطنان در سراسر جهان و تمامیِ زائرانی که به اندازه نمی از آبِ سقاخانه رضوی نوشِ جان کرده‌اند، تسلیت می‌گوییم.

باشد که پاداش این نوکری چهل ساله در محضر رضایِ آلِ مرتضی، صبر و مقاومتِ خانواده جلیل و سوگوار آن عالمِ فقید و موجب برتری مقام و ارتقای درجات ایشان در پیشگاه رب‌العالمین را به همراه بیاورد.

آیت‌الله یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری در پی ارتحال آیت الله واعظ طبسی در پیامی رحلت این عالم مجاهد را تسلیت گفت و تصریح کرد: در گذشت عالم پرهیزگار و انقلابی مرحوم آیت الله شیخ عباس واعظ طبسی 'رحمة الله علیه' نماینده ولی فقیه و تولیت آستاس قدس رضوی و عضو مجلس خبرگان رهبری که با ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره «سلام الله علیها» مصادف شد، موجب تأثر و افسوس فراوان گردید.

آیت الله واعظ طبسی، عمر پر برکت خویش را صرف نشر معارف آل محمد 'صلی الله علیه و آله و سلم' و دفاع از نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی نمود. اقدامات و خدمات بی وقفه ایشان چه پیش از انقلاب اسلامی و چه پس از آن به ویژه در خدمت رسانی به زائران حرم مطهر رضوی و بسط و توسعه بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج 'علیه آلاف التحیه و الثناء' بر کسی پوشیده نیست.

اینجانب با اندوه بسیار، ضمن عرض تسلیت ارتحال این عالم مجاهد و خستگی ناپذیر به محضر قطب عالم امکان حضرت بقیة الله الاعظم«روحی و ارواح العالمین لمقدمه الفدا»، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، نمایندگان محترم مجلس خبرگان رهبری، علما و فضلای حوزه علمیه، مردم شریف و شهیدپرور خراسان و بیت مکرم ایشان برای آن یار دیرین و صدیق امام و رهبری، رحمت واسعه و غفران الهی و برای بازماندگان و علاقمندان ایشان صبر و اجر مسئلت می نمایم.

علی لاریجانی رئیس مجلس هم با صدور پیامی درگذشت آیت الله واعظ طبسی را تسلیت گفت و افزود: ضایعه ارتحال روحانی جلیل‌القدر، خادم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، یاور امین و معتمد حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله عباس واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوی موجب تاسف گردید.

مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی در طول سالیان متمادی از خدمتگزاران برجسته و موثر در تمامی ادوار مختلف انقلاب و نظام بودند و نقش‌آفرینی‌های متعددی در خدمت به کشور و به ویژه افتخار در تولیت آستان پربرکت امام هشتم (ع) حضرت ثامن‌الحجج و توسعه آن مکان مقدس و خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران داشتند.

ایشان از سال‌های جوانی مشتاقانه به فراگیری دروس حوزوی و معارف اسلامی و دینی پرداختند و از محضر اساتید و عالمان برجسته، بهره‌های فراوان بردند، به گونه‌ای که مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی ایشان را طلبه‌ای خوش‌فکر می‌دانستند.

آیت‌الله واعظ طبسی در کنار اشتغال به کسب معارف اسلامی، وارد عرصه مبارزه و سیاست شدند و با انجام سخنرانی‌های متعدد علیه رژیم پهلوی چندین بار ممنوع‌المنبر و یا بازداشت و زندانی گردیدند، اما مرارت‌ها و سختی‌ها،‌ هیچگاه خللی در اراده مصمم و خستگی‌ناپذیر ایشان به‌وجود نیاورد و همواره راسخ و پرتلاش در راه خدمت به انقلاب قدم برداشتند.

پس از سال‌های پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، مورد عنایت ویژه حضرت امام راحل (ره) قرار گرفتند و به‌عنوان نماینده ولی فقیه در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوی منصوب شدند که پس از رحلت حضرت امام خمینی (ره) با توجه به توانمندی و خدمات فراوان، این حکم از سوی مقام معظم رهبری نیز تایید و استمرار یافت.

مرحوم آیت الله واعظ طبسی همچنین به‌عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری و ریاست حوزه علمیه خراسان، خدمات فراوانی را در جهت اعتلای نظام عرضه داشتند.

با تلاش بی‌وقفه، مجاهدت و مساعی شایسته آیت‌الله واعظ طبسی طی سال‌های متمادی، بارگاه معنوی و حرم مطهر قدسی و منور رضوی به یک مرکز ممتاز و شایسته از اماکن متبرک برای مسلمانان و به ویژه شیعیان و عاشقان اهل بیت (علیهم السلام) از سراسر جهان تبدیل گردید و تسهیلات فراوانی را در خدمت‌رسانی به زائران و ارادتمندان به نگین درخشان امامت، حضرت امام رضا (ع) که مردم ما افتخار میزبانی از ایشان را دارند، فراهم ساخت و بدون شک فقدان ایشان، ثلمه‌ای جبران‌ناپذیر برای تمامی دوستداران اهل بیت (ع) خواهد بود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه مولمه و درگذشت این خادم آستان متبرک رضوی به پیشگاه حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) و مقام معظم رهبری،‌ ملت شریف ایران، حوزه‌های علمیه و روحانیت معزز و مردم متدین و ولایتمدار خراسان و بیت مکرم ایشان، امیدوارم در جوار حضرت ثامن‌الائمه (ع) مورد عنایت ویژه و رحمت الهی و ارتقای درجات معنوی قرار گرفته و بدون شک نام آن بزرگوار و جلوه‌های خدمات ایشان در این بارگاه و صحن و سرا تا سال‌ها به یادگار خواهد ماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رییس جمهوری در پیامی رحلت عالم مجاهد مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس واعظ طبسی، یار دیرین حضرت امام خمینی(ره) و از پیشتازان نهضت اسلامی را به محضر رهبر معظم انقلاب، فضلا و طلاب حوزه های علمیه، آستان قدس رضوی، مردم متدین خراسان بزرگ و خانواده آن مرحوم تسلیت گفت. این پیام می‌افزاید: رحلت عالم مجاهد مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس واعظ طبسی، یار دیرین حضرت امام خمینی(ره) و از پیشتازان نهضت اسلامی، موجب تأثر و اندوه فراوان شد.

این روحانی عالی مقام، همگام با رهبر معظم انقلاب و نیز همراه شهیدانی چون هاشمی نژاد، پرچمداران نهضت اسلامی در دیار خراسان بودند. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب نیز، با وجود تهدید، ترور و از دست دادن همسنگرانی در این مسیر نورانی، همچنان با صلابت و عزم راسخ به دفاع از ارزش های انقلاب و نظام اسلامی پرداخت.

ایشان در کنار سوابق درخشان مبارزاتی و تبیین ارزش های اسلام ناب محمدی(ص)، با کلام رسا و تاثیر گذار خود، و قبول مسئولیت های مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به ویژه تولیت آستان قدس رضوی و خدمتگزاری زائران و مجاوران مولای ما امام علی بن موسی الرضا(ع)، تا آخرین لحظات با تدبیر و سعه صدر در خدمت مردم و کشور بود و در کسوت نمایندگی ولی فقیه در آستان های خراسان، منشأ خدماتی ماندگار شد.

فقدان ایشان ضایعه ای بزرگ برای حوزه و کشور محسوب می شود. اینجانب این مصیبت را به محضر رهبر معظم انقلاب، فضلا و طلاب حوزه های علمیه، آستان قدس رضوی، مردم شریف و متدین خراسان بزرگ، فرزندان عزیز و خانواده محترم آن مرحوم تسلیت می گویم و از پروردگار متعال می خواهم ایشان را در جوار رحمت واسعه خود با علی بن موسی الرضا(ع) محشور فرماید.»

در پیام محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه آمده است: رحلت یار دیرین امام و رهبری، حضرت آیت الله حاج شیخ عباس واعظ طبسی تولیت فقید آستان قدس رضوی و نماینده ولی فقیه در استان های خراسان رضوی و شمالی و جنوبی را به محضر حضرت بقیة الله الأعظم روحی و ارواح العالمين لمقدمه الفدا، مقام معظم رهبری، مراجع معظم تقلید و حوزه های علمیه و روحانیت معظم، خانواده معزز، خدمتگزاران آستان مقدس حضرت علی ابن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء و همه علاقمندان آن عالم آگاه و مجاهد تسلیت عرض می کنم.

بی تردید تلاش ها و مجاهدت های بی وقفه و خستگی ناپذیر آن عالم خدوم در دوران بلند انقلاب اسلامی از آغاز نهضت حضرت امام خمینی تا به امروز در یاد و خاطره ملت بزرگ ایران به نیکی باقی مانده و پشتوانه حیات نیکوی اخروی آن فقید سعید خواهد بود. بمنه و کرمه.

آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز در پیامی ضمن تسلیت رحلت تولیت آستان قدس رضوی نوشت:

فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما درجات منه و مغفرة و رحمة و کان الله غفورا رحیما

خبر ارتحال عالم مجاهد مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ عباس واعظ طبسی رحمة الله علیه واصل و موجب تأثر و تألم فراوان گردید. این عالم خدوم و انقلابی، از چهره های برجسته تاریخ انقلاب اسلامی است که حیات طیبه او پیش و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، آثار و برکات مستمر و متعددی از خود به یادگار گذاشته که به فضل الهی او را در زمره السابقون السابقون اولئک المقربون، با انبیاء و اولیاء و شهداء و صدیقین همنشین خواهد کرد و حسن اولئک رفیقا. در عصر خفقان طاغوت، مبارزات و مجاهدت های او و رهبری فکری و مدیریت شایسته جریانهای مردمی در شعاع هدایتهای امام راحل، در کنار رهبر معظم انقلاب و دوشادوش ایشان، شهر مشهد را به یکی از محور های مبارزه با رژیم سفاک پهلوی تبدیل کرده بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این عالم وارسته ردای پر افتخار خدمت به آستان ملک پاسبان رضوی سلام الله علیه به تن نمود و به اعتراف دوست و دشمن، مدیریت قوی و پیگیر ایشان، بشایستگی به توسعه گسترده کمی و کیفی حرم مطهر رضوی انجامید که یکی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می رود. مدیریت مقتدرانه ایشان بر حوزه علمیه مشهد مقدس و استان خراسان و تأسیس دانشگاه جامع رضوی و هزاران فعالیت مؤثر و مفید دیگر در کنار نمایندگی ایشان از سوی رهبری معظم انقلاب در استان خراسان رضوی، همگی حکایت از طومار پربار حیات این عالم ربانی دارد که بی تردید از تاریخ مشعشع انقلاب اسلامی و از خاطره مردم شریف خراسان پاک نخواهد شد.

اینجانب، درگذشت این مجاهد نستوه و عالم وارسته را به حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفداء و رهبر معظم انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه و امت حزب الله و مردم شریف مشهد و استان خراسان رضوی و همه ارادتمندان به ایشان و بویژه بیت شریف آن مرحوم تسلیت و تعزیت گفته از خداوند منان علو درجات، غفران و رحمت واسعه الهی، برای آن فقید سعید، و صبر جمیل و اجر بی پایان برای خانواده معظم معزّی، مسئلت می دارم.

علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نیز ضمن تسلیت در گذشت آیت الله واعظ طبسی نوشت: خبر درگذشت مجتهد عاليقدر ، مبارز دوران انقلاب و وفادار به امام و رهبری حضرت آیت الله حاج شیخ عباس واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی موجب تاثر و تالم گردید که فقدان آن فقید که همواره در کنار انقلاب، امام و رهبری بوده اند ثلمه ای بس بزرگ خواهد بود.

ایشان به عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب در استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و یار و یاور ولایت و به عنوان تولیت آستان حضرت امام رضا (ع) همیشه در تلاش برای بهبود خدمت رسانی به زوار و عاشقان اهل بیت و توسعه آستان مقدس بودند و عمر با برکت خویش را در این مسیر ارزشمند چون خادمی وفادار صرف کردند تا مشهد مقدس که پایگاه و پایتخت معنوی خیل عظیم شیعیان و علاقه مندان جهان است به بهترین شرایط دست یابد که این عزم و همت بی تردید مورد رضایت امام رضا (ع) خواهد بود و اجر و پاداش الهی در این ایام سوگواری فاطمه زهرا (س) را بر ایشان نازل خواهد کرد.

برای روح مطهر و بلند ایشان غفران و رحمت الهی از درگاه خداوند مسیلت نموده و در گذشت آن فقید را به محضر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) ،مقام معظم رهبری ، خانواده معزز خادمان و خدمتگذاران آستان مقدس حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) تسلیت عرض نموده برای بازماندگان صبر و اجر آرزومندم.

رحمانی فضلی وزیر کشور به مناسبت درگذشت آیت الله واعظ طبسی پیامی به شرح زیر صادر کرد.

"منَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ"

رحلت مرحوم حضرت آیت الله واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در استان های خراسان رضوی،شمالی و جنوبی و تولیت آستان قدس رضوی که از پیشگامان نهضت بزرگ انقلاب اسلامی و یار و همراه صادق و امین حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بوده است موجبات اندوه و تاثر شدید در میان مردم خداجو و انقلابی شده است.

بی شک فقدان آن مجاهد ثابت قدم و استوار در منطقه شرق کشور ضایعه ای جبران ناپذیر می باشد که جز با اتکا به فضل و رحمت الهی قابل التیام نمی باشد.

اینجانب رحلت این عالم وارسته و ربانی را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، رهبر معظم انقلاب، مراجع عالی تقلید و علمای شریف حوزه های علمیه،خانواده داغدار، فرهیختگان و عموم مردم و به ویژه ملت آگاه و قدردان استان های خراسان رضوی،شمالی و جنوبی تسلیت عرض نموده و از خداوند منان علو درجات آن زاهد فقید را از خداوند منان مسئلت دارم.

محسن رضایی دبیر تشخیص مصلحت نظام در پی ارتحال عالم مجاهد آیت‌الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی، پیام تسلیتی را صادر کرد.

در بخشی از این پیام آمده است: آن عالم ربانی، به حق، از مفاخر روحانیت در عصر حاضر بود که در عرصه های گوناگون، خوش درخشید و در تاریخ مشعشع مجاهدت روحانیت شیعه، ماندگار شد.

 متن کامل پیام تسلیت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بدین شرح است:

«بسم ا لله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون
عالم مجاهد، نماینده، یار و یاور صدیق امام راحل و مقام معظم رهبری، تولیت آستان قدس رضوی و عضو برجسته مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله آقای حاج شیخ عباس واعظ طبسی، پس از عمری تلاش صادقانه در خدمت به اسلام ،به ملکوت اعلا پیوست و در جوار قرب حضرت حق، ماوا گزید.
آن عالم ربانی، به حق، از مفاخر روحانیت در عصر حاضر بود که در عرصه های گوناگون، خوش درخشید و در تاریخ مشعشع مجاهدت روحانیت شیعه، ماندگار شد.
آن مجاهد نستوه، در دوران مبارزات علیه رژیم ستم شاهی، با خطابه های آتشین و تحمل شکنجه ها و زندان‌های طاقت فرسا، از هیچ تلاشی در جهت حمایت از راه امام،  دریغ نکرد و در دوران پس از پیروزی ، تا پایان عمر پربرکتش، فداکارانه و وفادارانه از هیچ کوششی در مسیر تقویت و تحکیم نظام مقدس جمهوری اسلامی، مضایقه نکرد.
اینجانب از حمایت‌های آن مرد بزرگ از جبهه‌های دفاع مقدس و رزمندگان اسلام و عنایات ویژه‌اش نسبت به فرماندهان عرصه‌های نبرد، خاطرات فراوانی دارم.
برحسب وظیفه، سوگمندانه، رحلت این عالم مجاهد و تولیت سخت کوش آستان مقدس حضرت رضا(ع) را به ساحت مبارک حضرت ولیعصر(عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عالیقدر تقلید و حوزه‌های علمیه و قاطبه ملت ایران به ویژه مردم غیور خراسان و علی الخصوص به بیت شریف و فرزندان گرامی ایشان، صمیمانه تسلیت عرض می کنم و برای روح آن مرد الهی، علو درجات و برای عموم بازماندگان، صبر و اجر و دوام توفیق، طلب میکنم.

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مناسبت درگذشت آیت‌الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

ارتحال ملکوتی مجاهد نستوه و مبارز خستگی‌ناپذیر، یار دیرین و صدیق حضرت امام (ره) و برادر و همسنگر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) موجب تاثر و تالم گردید.

بی‌تردید فقدان این عالم وارسته که در طول عمر بابرکت خویش منشا خدمات و اقدامات بزرگی برای ایران اسلامی به ویژه خطه خراسان و زائران بارگاه ملکوتی امام علی بن موسی‌الرضا(ع) بود، ثلمه‌ای بزرگ و جبران‌ناپذیر به شمار می‌رود.

اینجانب این ضایعه مؤلمه را به پیشگاه مقدس حضرت ولی‌عصر(عج)، مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، خادمان شریف حرم رضوی، ملت بزرگ ایران، مردم خراسان رضوی، جنوبی و شمالی به ویژه خانواده مکرم ایشان تسلیت عرض نموده از خداوند سبحان برای آن عالم جلیل‌القدر علو درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با صدور پیامی ارتحال آیت‌الله عباس واعظ طبسی نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان و تولیت آستان مقدس حضرت امام‌رضا (ع) را تسلیت گفت.

این متن پیام به شرح ریل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

درگذشت روحانی والامقام، مرید صدیق حضرت امام (ره) و برادر همدل و همزبان مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله واعظ طبسی، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوی موجب تأسف گردید.

این مجاهد خستگی‌ناپذیر و تأثیرگذار انقلاب اسلامی، سالیان متمادی به خدمتگزاری بارگاه معنوی حضرت امام‌رضا (ع) مشغول و نقش بی‌بدیلی در توسعه آن مکان مقدس و خدمت‌رسانی به زائرین این حرم مطهر داشت.

اینجانب ضمن تسلیت این ضایعه بزرگ به محضر مقام معظم رهبری،‌ حوزه‌های علمیه، خانواده محترم واعظ طبسی، ملت بزرگ ایران به خصوص مردم شریف و متدین خراسان بزرگ، از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و رضوان الهی مسئلت دارم.

در پی درگذشت آیت‌الله عباس واعظ طبسی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام تسلیتی صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

«انالله و اناالیه راجعون»

درگذشت دوست صدیق، برادر، همسنگر سال‌های مبارزه و همکار عزیز آیت‌الله عباس واعظ‌ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی، نماینده ولی فقیه در خراسان، عضو مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث تأسف و تألم خاطر گردید.

شخصیت بزرگواری که در دامان پدر شریفشان، حاج شیخ غلامرضا واعظ طبسی، از وعاظ و خطبای زمان، پرورش یافت و علاوه بر تحصیل علوم دینی از محضر بزرگان حوزه‌ های علمیه ، از نخستین روزهای شروع نهضت روحانیت به رهبری امام خمینی(ره) در صف اول و همیشه هسته‌ی مرکزی فعالیت‌های انقلابی در مشهد مقدس بود و با پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مؤثرترین شخصیت‌ها برای تثبیت نظام، به ویژه در منطقه‌ی شرق کشور بود. حکم امام به ایشان برای اداره‌ی آستان قدس رضوی، مدیریت حوزه علمیه بزرگ مشهد مقدس و تداوم آن در دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، نشان از مدیریت پویا و کارآمدشان داشت که طرح عظیم توسعه‌ی حرم رضوی و حفظ و توسعه موقوفات آستان قدس رضوی از ماندگارترین کارهای مدیریتی‌شان است.

اینجانب با تسلیت این مصیبت به رهبر بزرگوار انقلاب، مردم سه استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی حوزه‌های علمیه، مخصوصا حوزه علمیه مشهد، اعضای خانواده محترم ، همسر و فرزندان محترم شان و آرزوی علوّ درجات، همجواری با اولیاء و صلحای الهی را در جوار حضرت حق برایشان خواستارم. امیدوارم مسئولان آستان قدس رضوی، اهداف و طرح‌های ناتمام ایشان را برای ساخت و توسعه‌ی حرمی بی‌نظیر ادامه دهند که می‌تواند یکی از بزرگترین پروژه‌های ایرانی ـ اسلامی در جهان تشیّع ‌باشد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، در پیام تسلیتی تالم خود را از درگذشت  آیت االله واعظ  طبسی ابراز کرد که متن این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم جلیل القدر و یار امین حضرت امام خمینی (ره)  و رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله حاج شیخ عباس واعظ طبسی، موجب اندوه و تالم بسیار گشت.

به یقین، عمر پربرکت این مجاهد نستوه سرشار از مجاهدت‌ها و خدمات درخشان در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی است.

خدمات ارزشمند آن مرحوم در دوران انقلاب اسلامی و سنگرهای مختلف، از جمله تولیت آستان قدس رضوی، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیگر عرصه های انقلاب همواره منشا خیر و برکات بسیاری بوده است.

اینجانب، این واقعه جانسوز را به محضر مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران اسلامی و خاندان بزرگوار ایشان صمیمانه تسلیت عرض میکنم و برای آن مرحوم، علو درجات و رحمت الهی و برای بازماندگان، صبر جزیل مسالت دارم. 

محمدرضا عارف منتخب مردم تهران در مجلس دهم در پی درگذشت عالم مجاهد آیت‌الله عباس واعظی طبسی تولیت آستان قدس رضوی پیام تسلیتی را صادر کرد.

در بخشی از این پیام آمده است: ایشان بعد از انقلاب  اسلامی نیز یکی از یاران فعال و باوفای نظام جمهوری اسلامی ایران در مسئولیت‌های خطیر در دوره‌های مختلف بودند و خدمات خود را با رویکرد وظیفه شناسانه تقدیم ملت شریف ایران  بخصوص مردم نجیب استان خراسان کردند  و منشاء تحولات چشم‌گیری در این استان بودند.

متن کامل این پیام بدین شرح است:

«انالله و اناالیه راجعون

رحلت فقیه دانشمند و مجاهد خستگی‌ناپذیر حضرت آیت‌الله ناصر واعظ طبسی عضو  محترم مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب تاثر و تالم شد.

مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی در دوران حاکمیت استبداد و خود محوری دوران طاغوت با نقش آفرینی ارزشمند و هدایت جوانان و  با تحمل زندان‌های طولانی مدت از کرامت و منزلت مردم دفاع کرد. ایشان بعد از انقلاب  اسلامی نیز یکی از یاران فعال و باوفای نظام جمهوری اسلامی ایران در مسئولیت‌های خطیر در دوره‌های مختلف بودند و خدمات خود را با رویکرد وظیفه شناسانه تقدیم ملت شریف ایران  بخصوص مردم نجیب استان خراسان کردند  و منشاء تحولات چشم‌گیری در این استان بودند.

اینجانب رحلت حضرت آیت‌الله  واعظ طبسی را به رهبر معظم انقلاب، مردم سرافراز ایران بویژه مردم متدین و بزرگوار استانهای خراسان ،نمایندگان محترم مجلس خبرگان رهبری ، اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام ،حوزه‌های علمیه علی الخصوص خانواده محترم آن فقیه عظیم شأن و فرزندان آن عالم وارسته تسلیت عرض می کنم و علو درجات را برای آن مرحوم  از خداوند متعال مسالت می کنم.
محمدرضا عارف»


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.