سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبادان؛

اروند رود آبراهه ای مهم در تجارت اقتصادی منطقه

اروند رود مهمترین آبراهه بین المللی کشورمان در مراواده تجاری با سایر کشورها است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ با شناورسازی مغروقه های بجا مانده از هشت سال جنگ تحمیلی از آبراه بین المللی اروند /راه بازگشت به روزهای پر رونق این رودخانه راهبردی هموارتر می شود.

خبیر معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان می گوید: بعد از پایان پاکسازی اروند از غرق شده ها، طرح لایروبی این رودخانه را با رایزنی با مسئولان کشور عراق شروع می کنیم.

اروندرود یکی از رودخانه های مرزی ایران و عراق است که از جاری شدن رودهای دجله، فرات و سپس کارون پدید آمده است . طول بخش مرزی این رودخانه 84 کیلومتر و از دیرباز مهمترین رودخانه قابل کشتیرانی کشور بوده است.

آبراه بین المللی اروند رود تا پیش از جنگ تحمیلی یکی از پر ترددترین رودخانه های منطقه بود. اما پس از آن دوران وجود شناورهای مغروق فراوان در این رودخانه موجب شد که کشتیرانی در اروند رود با حداقل ظرفیت آن انجام شود.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر می گوید: صدها شناور غرق شده که آمار دقیقی از آن در دست نیست، موجب شده است که اولا عمق رودخانه و درنتیجه تناژ کشتی های این رودخانه کاهش یابد و دوم اینکه خطرات زیادی برای تردد کشتیها در این رودخانه ایجاد شود.

دریس می افزاید: تا پیش از سال 1356 تردد کشتی های 80 هزار تنی در آبراه اروند رود امکان پذیر بود ولی اکنون تردد کشتی های 10 هزار تنی به سختی امکان پذیر است.

وی اضافه می کند: به علت وجود مغروق های متعدد در مناطق مختلف اروند درحال حاضر امکان لایروبی رودخانه وجود ندارد و در برخی از بخش های این آبراه بیش از 20 متر گل و لای رسوب کرده که موجب به گل نشستن شناورها در نقاطی از این آبراه شده است.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر هم می گوید: وجود شناورهای غرق شده در بستر رودخانه‌های منطقه(به ویژه اروند رود) علاوه بر کاهش ضریب ایمنی و تردد شناورها، انباشت گل و لای در بستر رودخانه و درنتیجه کاهش عمق آب و نیز هزینه‌های سنگینی را به ‌دنبال داشته است.

شهریاری می افزاید: شناورسازی غرق شده هایی که سالها در قعر اروند رود بوده و صدها تن گل و لای بر روی انها انباشته شده است، کار فوق العاده سخت ، زمانبر و پر هزینه ای است که نیاز به تخصص و تجربه بسیار بالایی دارد.

وی اضافه می کند: خوشبختانه متخصصان کشورمان توانسته اند از عهده این کار برآیند و کار شناور سازی اروند رود تا پایان پاکسازی این رودخانه ها ادامه دارد.

دریس مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر می گوید: شناور سازی غرق شده ها در آب های اروند رود به علت تیره بودن آب این رودخانه، کار بسیار سخت و خطرناکی است، زیرا به گفته غواصان، در اعماق آب های اروند رود، هیچگونه دیدی وجود ندارد و غواصان فقط با لمس کردن شناورهای غرق شده می توانند ابعاد شناور و آسیب های آن را ارزیابی و برای خارج کردن آن از اعماق رودخانه برنامه ریزی کنند.

و ی می افزاید: برای تسریع در خارج سازی غرق شده های اروند کنار، "کرین بارجِ" هزار تنی در اروند پهلو گرفته است.

کرین بارج وسیله ای اهرم مانند برای خارج ساختن شناورهای غرق شده و اجسام سنگین از آب دریاست.

وی با اشاره به وجود 13 فروند مغروق در مناطق خطرساز اروند می گوید: خارج سازی یکی ازخطرسازترین مغروق های اروند رود / با استقرار این کرین بارج، آغاز شده است.

به گفته کارشناسان، رودخانه اروند رود تاریخچه ای طولانی دارد و دهانه آن، آبراه سوق الجیشیِ مهمی است که خلیج فارس را به بین النهرین متصل می کند

به گفته کارشناسان دسترسی به آبهای آزاد، نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس و میادین نفتی بزرگ، اهمیت ارتباطی این آبراه بین المللی را دوچندان کرده است به گونه ای که مسئولان کشور بیشتر به توسعه اقتصادی رودخانه با پاکسازی و لایروبی آن روی آورده اند چرا که این امر برای توسعه ارتباط های اقتصادی و تجاری بسیار با اهمیت است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.