سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دفتری از شعرهای شاعر خوش‌ ذوق افغانستانی؛

«دورتر از چشم اقیانوس» برآمده از اندیشه برین شرقی

«دورتر از چشم اقیانوس» دفتری شعریست از شاعر خوش ذوق افغانستانی که از سوی شاعران مقاومت، انتشار یافته و از اندیشه­ برین شرقی، سرشار است.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «دورتر از چشم اقیانوس» دفتری جمع‌آوری شده از شعرهای شاعر خوش ذوق افغانستانی «قنبر علی تابش» و یکی از قوی‏‌ترین مجموعه‏‌هایی است که از سوی شاعران مقاومت، انتشار یافته و از اندیشه­ برین شرقی، سرشار است.

قنبرعلی تابش، شاعری است جوان که خاستگاه وی دره زیبا، سرسبز و قشنگ «سنگ شانده» جاغوری در ولایت غزنی و خاستگاه دانش و بینش آن، حوزه­ علمیه است.

تابش، شاعری پر تکاپو، پر مطالعه، با حجب و بی‏‌هیاهو است، وی، شاعری با بینش روشن دینی و گرایش مشخص سیاسی است.

وی از معدود شاعرانی است که خود را از جو سیاست‏ زدگی معمول شاعران حزبی، پر کشیده است و «دفترش» رساله جرح و تعدیل این و آن نیست و به حزب، به دیدگاه «تعبد» نگاه نمی‏‌کند و با وجود بعضی استنکاف‌‏ها، در مورد حضرت امام (ره) شعر می‏‌گوید.

وی با وجود آن‏که سردبیر «فجر امید» است، اما دل‌مشغولی اصلی وی، مطالعه و تلاش‏‌های ادبی است.

تابش بدون شک، شاعر روشن‏فکر مذهبی است، اما در جو روشنفکری امروز، گرفتار نیامده است.

مجموعه­ دورتر از چشم اقیانوس غنیمتی گرانبها برای ادبیات کشور افغانستان است، این مجموعه 30 قطعه شعر از شاعر معاصر افغانستانى در قالب غزل‏ و شعر سپید با مضامین اجتماعى و مذهبى است.

شعرهای تابش، چون عشقی پیچان با تار و پور روح انسان در می‏‌آمیزد و وی را تا دورترها و تا بهشت موعود و ایده‏‌آل انسانی می‏‌برد.

شعرهای وی از هویت و اصالت استخوان دار اسلامی، ملی و انسانی برخوردار است.

تابش با خودش کنار آمده و با شعر نیز «خودش» هست، نه ژست فیلسوف مأبانه دارد و نه روشنفکر نمایانه و نه به برج عاج عافیت نشسته و جزغاله شدن مردمش را تماشا می‏‌کند، که دردهای تابش عمیق و اندیشمندانه است، نه سطحی و شعاری!

رویکرد تابش به شعرهای مذهبی، برگرفته از درک عمیق و باور دینی اوست، که موفق‏‌ترین، شفاف‏‌ترین و روح نوازترین شعرهای تابش، شعرهای مذهبی اوست.

شعرهای مذهبی این مجموعه و شعرهای پس از آن از موفق‏‌ترین شعرهای مذهبی کشور و ادبیات امروز دری است، که با دید و دریافت جدید هنری به آن پرداخته است.

تابش، در این مجموعه 7 شعر با کلیت و عنوان مذهبی دارد، «تبسم غرور»، «دورتر از چشم اقیانوس»، «باران»، «آشوب پنجره»، «شانه در شانه کوه»، «یادگار اهورا» و «خواهش باران»، اما بن مایه و شالوده این مجموعه را، باور مذهبی و ملی و اندیشه‏‌های شرقی شاعر شکل می‏‌دهد، مضامینی مثل شهادت، جهاد و مقاومت، عرفان اسلامی، حفظ ارزش‌ها، عطوفت و عشق به انسان و....

در این مجموعه که نخستین تجربه‏‌های شاعرانه‏ تابش طی سال‏‌های 1370 تا 1373 ‏را تشکیل می‏‌دهد، ما شاهد رخداد مهمی در شعر تابش نیستیم.

بیشتر اشعار این مجموعه با رویکرد‏های مذهبی، تقدیم‏‎نامه‏‎ها، توصیف‌ها و روایت‏‎های معمولی سروده شده‏‎اند.

آنچه بر این دفتر برجستگی ‏می‏‎بخشد، توجه شاعر به تکنیک شاعرانه به‏‎ویژه تصویرسازی‏‎های ناب است.

تابش سعی کرده تا با ایجاد تصویر‏های زیبا و تازه، شعرش را سرمایه بیشتری بخشد، اهتمام وی در زبان، آوردن واژه‏‎های باستانی و گاه بو‏می‏ خلاصه ‏شده است.

در بعد معنایی، با تأثیر از محیطی که در آن زندگی می‏‎کند، از هوای موجود مذهبی و غم غربت تنفس ‏می‏‏‎کند، غم غربت به صورت ناخودآگاه خواننده را با خود ‏می‏‎کشد و حس وطن‏دوستی را در او تازه ‏می‏‎کند.

شعرهای پیر پامیر، درباد، دورتر از چشم اقیانوس، آه! قریه‏ی قشنگم و در آغوش واژه، از این نوع حس وطن‏گرایی تابش سرشار هستند.

در مجموع دفتر دورتر از چشم اقیانوس، نشانگر تجربه‏‌های نخستین و تلاش پی‏گیر شاعر برای یافتن راه تازه و جایگاه ویژه برای خود در شعر، ‏می‏‌باشد.

روایت‏‌های توصیفی، غم غربت، تصویرگرایی و گرایش‏‌های مذهبی ازجمله بن‌مایه‏‌های آن به شمار ‏می‏‌روند.

مجموعه دور‌تر از چشم اقیانوس، توسط انتشارات «حوزه هنری» در سال 1376 در 1000 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.