به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه
خبرنگاران جوان از همدان؛ فعالان عرصه حملونقل و ترافیک و کارشناسان یکی از راههای برقراری عدالت اجتماعی و سرعت دادن به ظرفیتهای حملونقل عمومی در کلانشهرها را توسعه مسیرهای ویژه اتوبوسرانی میدانند. خطوط مجزایی که فقط به حرکت اتوبوسها اختصاص مییابد و علاوه برافزایش سرعت و ظرفیت به ایمنی و سهولت و کاهش زمان سفرهای درونشهری نیز کمک میکند.
در حال حاضر در استان همدان حدود ۲۶۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی شهرداری همدان در حال ارائه خدمات به شهروندان هستند و روزانه مردم زیادی برای جابهجایی این اتوبوسها را انتخاب میکنند.
اما پایین بودن فرهنگ ترافیکی موجب شده تا در این زمینه مشکلاتی برای مردم ایجاد شود، برخی رانندگان با پارک درجای اتوبوسها به حق مردمی که ناوگان حمل نقل عمومی را برای تردد انتخاب کردهاند اجحاف میکنند.
از سوی دیگر مردمانی که اتوبوس را برای حملونقل عمومی انتخاب میکنند بیشترین وقت خود را صرف انتظار در ایستگاههای اتوبوس میکنند و از طرف دیگر زمان طولانیتری را برای رسیدن به مقصد میگذرانند.
خیابان شهدا یکی از خیابانهایی است که به دلیل وجود مغازههای مرغ فروشی روزانه خودروهای حمل گوشت در این خیابان رفتوآمد دارند و بعضی از آنها با پارک نامناسب ترافیک گستردهای را ایجاد میکنند.
بعضاً دیدهشده است که برخی از وانتبارها نیز برای تخلیه بار خود در جای پارک اتوبوسها اقدام بهجای گذاری خود در این مکانها میکنند در این حالت اتوبوسها به دلیل نبودن جا در وسط خیابان توقف میکنند که مانع از عبور و مرور سایر خودروها میشوند.
در شهر همدان اگر کسی قصد استفاده از اتوبوس را داشته باشد یک مسیر ۱۰ کیلومتری که باید زمانی زیر یک ربع را نیاز داشته باشد به راحتی ۳۰ دقیقه زمان میبرد، علاوه بر این افرادی که زمان زیادی را در ترافیک میگذرانند، هزینه روانی زیادی میپردازند و ماحصل آن درگیریهای اجتماعی و نزاعهای خیابانی و تنشهای خانوادگی و کاری بیشتر است هزینههای اقتصادی تحمیلشده در این بخش هرچند بهطور مستقیم قابلشناسایی نیست اما بر همگان معلوم است.
انتهای پیام/