سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چه خبر از اقتصاد جهان؟

نفت دوباره جان گرفت

بهای نفت پایه اروپا، برنت، در معاملات روز جمعه افزایش یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، بهای نفت پایه اروپا، برنت، در معاملات روز جمعه افزایش یافت. انتشار علائم و نشانه های امیدوار کننده دال بر اینکه احتمال دارد عرضه نفت به بازار جهانی کاهش یابد عامل اصلی افزایش بهای نفت در معاملات امروز لندن بوده است. بهای هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال برای تحویل در ماه آوریل با 68 سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین به 35 دلار و 97 سنت رسید. 

کارشناسان کارشناسان بخش کارگزاری نفتی ‏کومرتسبانک (‏Commerzbank‏) که داده های ‏پایه آماری، مدیریتی و تحلیل‌های لازم در ‏خصوص مسائل نفتی و انرژی را ارائه ‏می‌کنند، گفتند علت اصلی افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی اعلام وزیر نفت ونزوئلا مبنی بر برگزاری نشست دیگری بین کشورش، عربستان سعودی، قطر و روسیه برای بررسی احتمال کاهش تولید نفت است. 

این درحالی است که این چهار کشور در اوایل هفته گذشته نیز نشستی تشکیل دادند و در آن تصمیم گرفتند که میزان تولید نفت را در حد ماه ژانویه نگه دارد.اما تاکنون هیچ کشوری متعهد به رعایت این تصمیم نشده است.

ایران به عنوان یکی از کشورهای عمده تولید کننده نفت هر گونه مشارکت دراین طرح را رد و اعلام کرده است می خواهد تولید خود در ماههای آینده افزایش دهد. عراق نیز همین موضع را در پیش گرفته است. در نتیجه انتظار این است که عربستان سعودی تولید خود را کاهش دهد و این در حالی است که این کشور اعلام کرده است به هیچ وجه قصد ندارد تولید خود را کاهش دهد. 

کارشناسان می گویند اما برخی علائم و نشانه های امیدوار کننده از آمریکا حاکی از آن است که تولید نفت خام این کشور در حال کاهش است و این خبر امیدوار کننده برای افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی جهانی است زیرا آمریکا به همراه عربستان سعودی و روسیه سه قطب تولید نفت در جهان را تشکیل می دهند. 

در چنین شرایطی، انتظار این است که سرمایه گذاران و کارشناسان بازار نفتی منتظر انتشار گزارش مربوط به دکل های حفاری در آمریکا باشند که شرکت خدمات نفتی بیکر هیوزBaker Hughes، جمعه هرهفته رقم آن را اعلام می کند. کاهش دکل های حفر چاه در آمریکا به معنای آن است که تولید نفت در آینده در این کشور کاهش خواهد یافت. 


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.