سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حضور در صحنه‌های علمی نفوذ به ایران را غیر ممکن می‌کند

وزیر امور خارجه کشور‌مان حضور در صحنه‌های امنیتی،‌‌ علمی، اقتصادی و تجاری را مانع نفوذ بر ایران دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در همایش‌ روش‌های‌ دستیابی به مرجعیت علمی که امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، سرمایه بزرگ ایران را سرمایه انسانی و افتخار ملی دانست و گفت: سرمایه انسانی سرمایه‌ای‌ است که با هیچ سرمایه و امکانات دیگری قابل تعویض نیست. من افتخار می‌کنم علی‌رغم تمام ظلم‌ها و فشارها محققان ما در جهان درخشیدند و توانستند برای این نظام و مردم افتخار آورند، آنچه که باعث شد دنیا، با ایران به سر میز مذاکره با زبان تکریم و نه زبان تحریم بیاید همین افتخار آفرینی است.

وی ادامه داد: تحریم نمی‌تواند اراده کشور برای استقلال و خودباوری را از بین ببرد این خودباوری بزرگترین میراث امام خمینی است و سند چشم انداز نشان از این خودباوری است. امکان رسیدن به قله‌های اقتصادی و سیاسی از توانمندی‌های ماست که این مجموعه است که ایران را قدرتمند کرده است. 

وی با بیان اینکه نباید هر یک از اهداف را فدای اهداف دیگر کنیم، افزود: قدرت گفتمان سلطه طلبی به همان اندازه مهم است که قدرت استقلال طلبی علمی اهمیت دارد و ما نباید هر یک از اهداف را فدای دیگری کنیم. طی چندین سال ظالمانه و بر اساس  تبلیغات از جمهوری اسلامی خطر و تهدید ساختند و این روند پروژه‌ای به نام ایران هراسی نام داشت، کار با ایران و ایرانی هزینه‌دار بود به طوری که اگر خواستار همکاری با دانشگاه و یا شرکتی خارجی بودیم زمانی که متوجه می‌شد ایرانی هستیم اعلام برائت می‌کرد. این در حالی است که همان شرکتها اکنون معتقدند سرمایه گذاری با ایران بهترین سرمایه گذاری است. 

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: به لطف خدا و حضور هوشمندانه مردم در انتخابات 92 این فضا شکسته شد و مردم با اصل حضورشان نشان دادند که تحریم نمی‌تواند آنها را از انقلاب و حاکمیت جدا کند و نشان دادند که از طریق تحریم اهداف سیاسی به مردم تحمیل نمی‌شود. مردم ما به دنبال تعامل عزتمند هستند و به دنبال برخورد و مناقشه نیستند، ما این واقعیت را به دنیا ثابت کرده‌ایم‌. 

وی افزود: شرایطی را به وجود آوردیم که هزینه حیثیتی تعامل شرکت‌های بزرگ دنیا با ایران به کسب حیثیتی تغییر یافته  و به گونه‌ای تبدیل شد که تمام شرکت‌های بزرگ دنیا برای تعامل با ایران رقابت می‌کنند. 

وی تاکید کرد: دانشمندان و عالمان کشور می‌بایست از این فضا به بهترین نحو استفاده کنند چرا که مشکل ایران هراسی تا حد زیادی رفع شده و با حضور جدی و تلاش و تعامل سازنده می توانیم شرایطی را ایجاد کنیم که تحریم مجدد ناممکن شود. 

ظریف افزود: نیاز جهان تجارت و توزیع،‌ جهان سیاست و امنیت و جهان دانش می‌بایست به ایران آنچنان افزایش یابد که امکان منزوی کردن ایران وجود نداشته باشد. چنین امری شدنی است در مقابل؛ نگرانی‌های مربوط به نفوذ و سوء استفاده دیگران از باز شدن زمینه‌های تعامل در دست ماست. ما کنشگر قادر در جهان هستیم نه یک موضوع کنش.

وی افزود: ما دنیا را به نفوذ در ایران دعوت نمی‌کنیم بلکه خودمان برای نفوذ به دنیا آماده می‌شویم. اگر برنامه‌ای برای نفوذ سازنده،‌ حضور در صحنه‌های امنیتی، علمی، اقتصادی و تجاری، داشته باشیم، حذف و نفوذ در ایران غیر ممکن است. 

نفوذ از طریق ایجاد روزنه‌های اختلاف و درگیری حاصل می‌شود. افرادی که خیر این نظام و مردم را نمی‌خواهند از این روزنه‌ها برای نفوذ استفاده می‌کنند اگر منافذ بی‌برنامگی و اختلاف را ببندیم و آماده ابتکار عمل و تولید علم باشیم و مرجعیت علمی پیدا کنیم‌ و در صحنه اتصال در قسمتی از زنجیره تولید و توزیع وجود داشته باشیم‌، حذف ایران و تحریم مجدد آن غیر ممکن می‌شود‌. 

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: دولت هر کاری که از دستش برآید انجام می‌دهد البته به کمک همکاری شما‌، صبر شما، و در میان گذاشتن مشکلات شما، این کار ممکن است. شرایط چند ماه پیش کشور حاصل چندین سال است که با تلاش مستمر و پیگیری قابل درمان است. پس نیاز به صبر ، پیگیری و استقامت احساس می‌شود. 

یاری رساندن به جامعه پزشکی از مهمترین وظایف تعیین شده سازمان انرژی اتمی
صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی طی پیامی در همایش روش‌های دستیابی به مرجعیت علمی گفت: خدمات پزشکی در کشور به همت متخصصان ایرانی و با تکیه بر توان داخلی به هموطنان ارائه می‌شود. بدیهی است که دستیابی به این مهم در سایه تحول ایجاد شده در متن جامعه و تقویت روحیه خودباوری تحقق یافت. 

وی ادامه داد: جامعه پزشکان،‌ جراحان و پرستاران واسطه انتقال فیض الهی به دردمندان و نیازمندان هستند . از این رو کار این جوامع در زمره مجاهدان ثبت خواهد شد. شرایطی که امروز به وجود آمده است موجب شده تا نهادها و سازمان‌های دولتی دیگر به یاری جامعه پزشکی بشتابند. اکنون در دوره پسا تحریم با گسترش ارتباطات و تعاملات جمهوری اسلامی با دیگر کشورها، فصل جدیدی در نحوه همکاری با کشورهای دیگر که در حوزه فناوری های نوین زبانزد هستند،‌ آغاز شده است. در این دوره جدید جامعه پزشکی به عنوان یکی از بزرگترین جوامع پزشکی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی می توانند چشم اندازی وسیع را پیش روی خود ترسیم کنند. 

وی ادامه داد: به عبارت دیگر پس از مجاهدت‌های فعالان دیپلماسی هسته‌ای نوبت به جوامع دیگر رسیده است تا از این فضای جدید به نیکوترین وجه استفاده کنند. یکی از مهمترین وظایف تعیین شده سازمان انرژی اتمی یاری رساندن به جامعه پزشکی است و تلاش برای تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی در حوزه سلامت نیز از دیگر اهداف به شمار می‌رود. 

صالحی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت پژوهشگران حوزه علوم و فنون هسته‌ای در عرصه تولید و فرآورده‌های درمانی نقش آفرینی موثری داشتند. شایان ذکر است، که گسترش روزافزون کاربردهای هسته‌ای در زمینه تشخیص بیماریها و یافتن راههای درمان سبب ایجاد شاخه‌های تخصصی در حوزه پزشکی شده است، در حال حاضر رواج بیش از پیش تخصص‌هایی همچون پزشکی هسته‌ای، داروسازی هسته‌ای و فیزیک پزشکی گواهی بر این مدعاست.
 
وی افزود: امروزه با استفاده از امکانات هسته‌ای تشخیص بیماری‌هایی همچون امراض گوارشی‌، قلبی و عروقی‌، استخوانی،‌ انواع عفونت‌ها و التهاب‌ها‌،‌ و به ویژه سرطان با سهولت بیشتری انجام می‌پذیرد. همچنین از این علوم برای مهار عوامل تهدید کننده جان انسان استفاده می‌شود. 

صالحی با اشاره به تلاش وافر سازمان انرژی اتمی در ارائه فناوری‌ها بیان کرد: سازمان انرژی اتمی در فضای ایجاد شده در دوره پسا برجام تلاش وافری در ارائه فناوری‌های مرتبط به کار گرفته است. برای مثال می‌توان به ایجاد زیر‌ساختهای عظیم برای تولید رادیو داروهای استاندارد شده اشاره کنیم. در دوران ما دامنه بهره برداری از مفاهیم و مزایای فناوری‌ هسته‌ای در حوزه پزشکی تا جایی امتداد یافته که نه می‌توان کاربرد رادیو ایزوتوپ‌ها و لیزرها را در درمان بسیاری از بیمار‌یها نادیده گرفت همچنین از ماشین‌های سانتریفیوژ پیشرفته برای تولید انواع واکسن‌ها و داروهای نوترکیب به طور گسترده استفاده می‌شود. 

صالحی خاطر نشان کرد: ایران یکی از پیشگا‌م‌ترین استفاده کنندگان از این امکانات در حوزه پزشکی در منطقه است، بیش از 50 سال از تاریخ پزشکی هسته‌ای در کشور می‌گذرد. از سال 1346 مرکز پزشکی هسته‌ای و غدد داخلی در دانشگاه تهران تاسیس شد که اولین و قدیمی‌ترین مرکز پزشکی هسته‌ای در ایران است اکنون بیش از 140 مرکز پزشکی هسته‌ای در سراسر کشور در حال ارائه خدمات به یک میلیون بیمار می‌باشد و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد ایجاد قطب تولید رادیو داروها در ایران باشیم.


انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.