سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم؛

اتمام پروژه صحن جامع فاطمی تا پایان سال ۹۵

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها از پایان پروژه ساخت صحن جامع فاطمی در پایان سال 95 خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛جواد جهانگیرزاده معاون اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه گفت:صحن جامع فاطمی در پایان سال ۹۵ به طور کامل در اختیار زائران قرار می گیرد.

وی افزود: با توجه به فعالیت هایی که در طرح توسعه انجام شد، با سفر هیئت محترم دولت و حضور ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر روحانی در حرم مطهر و تأکیدات ایشان که تملک ها و ساخت و سازهای صحن و شبستان فاطمی تا پایان سال ۹۵ به اتمام می رسد و در اختیار آستان مقدس قرار می گیرد.

جهانگیرزاده خاطر نشان کرد:طرح توسعه ضلع شرقی حرم مطهر (صحن فاطمی) به مساحت ۲۹۰۰۰ مترمربع و در زیر بنایی نزدیک به ۵۰۰۰۰ مترمربع در حال احداث می باشد، که تملک انجام شده تاکنون ۱۴۵۰۰ مترمربع، ۴۸۰۰ متر مربع خیابان ارم می باشد و ۹۷۰۰ مترمربع نیز از تملک ها باقی مانده که تا پایان سال ۱۳۹۵ انجام خواهد شد. همچنین قسمت کتابخانه به متراژ ۱۱۲۰۰ متر مربع با ظرفیت یک میلیون جلد کتاب تحویل شد و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها گفت:در حوزه فنی و مهندسی عملیات اجرایی شبستان زیرین صحن امام هادی(ع) در فضایی برابر با ۱۲۵۰ متر مربع انجام شد که در اقدام عمرانی خاصی در حال انجام است. تمامی کارهای عمرانی از پایین به بالا انجام می شود، ولی این پروژه با توجه به شرایط خاص آن، از بالا به پایین اجراء شد.

وی با اشاره به اینکه کارهایی که در خصوص مقاوم سازی بود، با استفاده از حضور مهندسین مجرب و مشاوره با اهل فن به خوبی انجام شد که بر اساس آن ۸۸ عدد شمع و ۶ عدد دیواره دیافراگمی و ۱۴۱ عدد "تای بک” در لِوِل های ۵/ ۲، ۵ و ۵/ ۷ قرار داده شد تا فضایی را به فضاهای مسقف حرم مطهر اضافه نماید گفت: در حال حاضر سنگ فرش صحن انجام شده، و امید است که در سال های آینده این پروژه به اتمام برسد و دراختیار زائران قرار گیرد همچنین دسترسی های به این رواق در نظر گرفته شده است که شامل یک آسانسور ۲۶ نفره در ضلع غربی و دسترسی معمولی نیز از ضلع شرقی در حال انجام می باشد.

جهانگیر زاده خاطر نشان کرد: در فرایند تکمیل سیستم سرمایش حرم مطهر نیز ۴ دستگاه چیلر تراکمی خریداری شد و مشکل سرمایش حرم تا حدودی در فصل های گرم برطرف گردید.

انتهای پیام/ج
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.